Programplaner og emneplaner - Student
PHDPR9900 Profesjoner og organisasjoner Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Professions and organizations
- Studieprogram
-
Doktorgradsprogram i profesjonsstudier, enkeltemnerPh.d.-program i profesjonsstudier
- Omfang
- 5.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Profesjonsutøvelse foregår i stor grad i organisasjoner. Profesjonsutøvere er ansatte i arbeidsorganisasjoner og utøver sin profesjon for organisasjonen og dens klienter. Et utbredt bilde av forholdet mellom profesjoner og organisasjoner er at organisasjon står i motsetning til profesjon, at byråkrati og profesjon representerer ulike logikker, at ledelsesstyring (managerialism) truer profesjonell autonomi og en klassisk «yrkesprofesjonalisme» (occupational professionalism), at organisasjoner kan ta i bruk ideer om profesjonalitet for å forme og styre sine ansatte.
;
I dette emnet skal vi også ta for oss bidrag som viser et mer sammensatt bilde. Emnet presenterer bidrag som tar for seg hvordan organisasjoner kan romme flere ulike, kanskje motsetningsfylte, logikker og balanserer flere hensyn, og hvordan profesjoner og profesjonsutøvere kan ta opp i seg ulike logikker og hensyn og utvikle «hybride» former for profesjonalisme. Emnet dekker også bidrag som vektlegger at profesjoner kan være endringsagenter og forme organisasjoner og organisatoriske felt.
I dette emnet vil vi drøfte forholdet mellom profesjon og ledelse i ulike typer organisasjoner, ulike perspektiver på profesjoners posisjon i organisasjoner og organisatoriske felt, og endrede organisatoriske og teknologiske betingelser for profesjonsutøvelse.
Når det gjelder perspektiver på organisasjoner, hviler emnet i hovedsak på institusjonell organisasjonsteori og begreper om organisatoriske (eller «institusjonelle») felt, institusjonell logikk og institusjonelt arbeid.
Forkunnskapskrav
Bestått mastergrad (120 studiepoeng) eller tilsvarende utdanning.
;
Søkere må sende inn et sammendrag på om lag én A4-side med informasjon om ph.d.-programmet de tilhører og om eget ph.d.-prosjekt. Sammendraget sendes inn innen søknadsfristens utløp. For nærmere informasjon, se https://www.oslomet.no/om/sps/phd-profesjonsstudier
Læringsutbytte
Etter fullført emne har kandidaten følgende læringsutbytte definert i kunnskap og ferdigheter:
;
Kunnskap
;
Kandidaten
- har god forståelse av og kunnskap om ulike perspektiver på relasjoner mellom profesjoner og organisasjoner, og om skillelinjer mellom dem
Ferdigheter
;
Kandidaten
- kan tenke selvstendig rundt sentrale forskningsspørsmål om profesjoner og organisasjoner
- kan utvikle og begrunne analyser av spørsmål om profesjoner og organisasjoner
- kan presentere egen forskning og har ferdigheter i å sette seg inn, vurdere og bidra til å utvikle andres forskning
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan overføre tilegnede kunnskap og ferdigheter til deres eget arbeid
- kan gjennomføre studier av profesjoner og organisasjoner
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet kombinerer forelesninger, studentpresentasjoner og drøftinger av ph.d.-studentenes egne forskningsprosjekter.
;
Undervisningsmodell: To samlinger a to dager
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Aktiv deltakelse i undervisningen er en forutsetning for å utvikle fagforståelse. Det er derfor krav om obligatorisk nærvær på 80 prosent.
;
Studentene må i forkant av emnet (3 uker før oppstart) levere et Paper på 3000-5000 (8-10 sider) knyttet til eget stipendiatprosjekt, på engelsk eller et skandinavisk språk, med 1,5 i linjeavstand. Paperet skal knytte an til emnets tematikk. Det kan være et artikkelutkast, en drøfting av en teoretisk eller metodisk tilnærming i eller utfordring ved avhandlingsarbeidet. Paperet vil bli drøftet i seminargrupper og skal revideres og levers inn til sluttvurdering senest 1 måneder etter avsluttet undervisning.
;
Studentene forventes å kommentere hverandres papere.
Studentene skal også presentere en tekst fra pensumet for sine medstudenter.
;
Arbeidskrav vurderes til godkjent eller ikke godkjent.
Vurdering og eksamen
Emnet er en videreføring av emnet PMED1400. Det er fokus på sammensatte, behandlingsmessig utfordrende akuttmedisinske problemstillinger og pasientgrupper med særskilte behov. Emnet inneholder også fødselslære og undervisning i enkeltferdigheter en paramedisiner skal beherske.
I tillegg deltar studentene i det tverrfaglige undervisningsopplegget INTER1300.
INTER1300 «Tverrprofesjonelt samarbeid om og med barn og unge» (1,5 studiepoeng)
INTER1300 «Tverrprofesjonelt samarbeid om og med barn og unge» utgjør den tredje modulen i universitetets undervisningsopplegg INTERACT.
INTER1300 handler om å få økt bevissthet og kunnskap om hvordan man som framtidig profesjonsutøver kan samarbeide med andre profesjoner om og med barn, unge og deres foresatte. Utfordringer og muligheter i et slikt samarbeid inngår i denne modulen. Eksempler fra studentens praksisperioder vil være en sentral del av dette. I denne modulen vil det være et særlig fokus på barn og unge med utfordringer.
Opptakskrav
Masterprogrammet i bibliotek- og informasjonsvitenskap retter seg mot søkere med bachelorgrad i bibliotek- og informasjonsvitenskap - bachelorgrad i arkivvitenskap;- bachelorgrad med faglig fordypning innen masterstudiets fagområder.