EPN-V2

PHDPR9800 Statistiske metoder og analysedesign Emneplan

Engelsk emnenavn
Statistical methods and analysis design
Studieprogram
Doktorgradsprogram i profesjonsstudier, enkeltemner
Ph.d.-program i profesjonsstudier
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Som forskere er vi ofte ute etter å finne systematikk i store mengder data, og vi vil aller helst være sikker på at denne systematikken ikke kun er et resultat av tilfeldigheter og annen ‘støy’. Det finnes mange ulike typer statistiske metoder som kan benyttes for å finne frem til slik systematikk, og det har blitt mer og mer vanlig med såkalte kausalanalyser innen samfunnsvitenskapene i de seneste årene. Alle disse analyseteknikkene har styrker og svakheter som det er viktig å kjenne til. ‘Statistiske metoder – en innføring’ tar sikte på å gi kursdeltagerne en bred oversikt over statistiske metoder, samt muligheten til å gå i dybden på en eller flere av disse.

Forkunnskapskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Tre refleksjonsnotater ut fra oppgitte temaer og/eller problemstillinger knyttet til emnets innhold. Individuell oppgave. Hvert notat skal være på 900-1200 ord.

 

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

Krav til deltakelse framgår av punktet om arbeidskrav i programplanen.

Læringsutbytte

Eksamen er en individuell, skriftlig semesteroppgave. I besvarelsen skal studenten drøfte erfaringer med arbeidskravene i lys av studiets læringsutbytte og relevant teori. Besvarelsen skal være på 1500-2500 ord.

 

Ny og utsatt eksamen

Til ny/utsatt eksamen leveres en omarbeidet versjon av semesteroppgaven.

Innhold

‘Statistiske metoder – en innføring’ starter med generell informasjon og en kort repetisjon av nøkkelbegreper innen anvendt statistikk (f.eks. gjennomsnitt, median, standardavvik, signifikanstesting, etc.). Forskjellene mellom statistiske sammenhenger og kausalforhold diskuteres, etterfulgt av en relativt dyptpløyende gjennomgang av OLS analyse siden denne er en helt sentral byggekloss for flere av de mer ‘avanserte’ analyseteknikkene. Ulike typer kausalanalyser blir også dekket i nokså bredt omfang, og det legges særlig opp til en grundig gjennomgang av individnivå fast effekt, diff-in-diff, propensity score matching, og structural equation modeling (SEM). I tillegg skal vi innom instrumentvariabel-metode (IV), regression discontinuity, og flernivåanalyse, men ikke i like stor utstrekning (dette vil muligens endres dersom kursdeltagerne ønsker mer fokus på disse eller andre analyseteknikker). Det veksles mellom klasseromsundervisning og arbeid i laben.

Arbeids- og undervisningsformer

Alle hjelpemidler er tillatt.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.

Vurdering og eksamen

KARO6300 vektlegger utvikling av den profesjonelle rådgiverkompetansen som er nødvendig for å kunne veilede utsatte og sårbare personer til å takle utfordringer og mestre livet. 

Opptakskrav

Sentrale temaer i emnet:

  • Sosialpedagogisk rådgivning og rådgivningsteorier
  • Kommunikasjon med og veiledning av personer med spesielle utfordringer
  • Sårbare og marginaliserte grupper
  • Digital mobbing og sosiale medier
  • Vold og overgrep i nære relasjoner
  • Ufordringer ved rusproblemer