Programplaner og emneplaner - Student
PHDPR9130 Innføring i profesjonsteori Emneplan
Innledning
Emnet gir en innføring i sentrale teoretiske temaer og posisjoner for å forstå profesjoner: en type yrker som skal bruke sin sertifiserte kunnskap for å utføre samfunnsnyttige tjenester (f.eks. leger, sykepleiere, lærere, politi, advokater og sosionomer).
Deltakerne vil få en oversikt over profesjonsteoretiske grunnbegreper som kunnskap, ekspertise, skjønn, sosial lukning, profesjonsutdanning og profesjonsetikk. De vil også lære om nyere utviklingstrekk som nyanserer og utbroderer grunnbegrepene, knyttet til nye former for politisk kontroll og styring, samt den økte betydningen av digitalisering og kunstig intelligens for profesjoner og profesjonsutøvelse. Emnet har en tydelig tverrfaglig profil, med bidrag fra sosiologi, filosofi, statsvitenskap, sosialantropologi, historie og utdanningsvitenskap.
Læringsutbytte
Emnet omhandler formulering og produksjon av legemidler. Hovedfokuset ligger på småskala produksjon til enkeltpasienter, basert på spesielle behov. Sentrale temaer er læren om legemiddelformer og deres sammensetning samt fremstilling med tilhørende system for kvalitetskontroll.
Emnets fagsammensetning, angitt i studiepoeng:
- Galenisk farmasi 10 studiepoeng.
Innhold
En ekstern og en intern sensor vurderer minimum 30 % av besvarelsene. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.
Arbeids- og undervisningsformer
Studenten må være tatt opp på studiet.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for fysikalske egenskaper til kolloider og disperse systemer
- har kunnskap om løselighet og oppløselighetshastighet
- har kunnskap om sammensetning og fremstilling av miksturer, salver, kremer, geler, kapsler, granulater og tabletter etter grunnleggende prinsipper
- kan gjøre rede for kvalitetskontroll, sikkerhet og hygiene ved legemiddelfremstilling
- kan gjøre rede for problemer forårsaket av mikroorganismer i legemiddelproduksjon eller ved bruk og lagring av legemidler
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke farmasøytiske oppslagsverk og praktisere kontrollsystemet ved legemiddelproduksjon
- kan foreta en selvstendig vurdering om hvorvidt egenproduserte preparater kan godkjennes/ikke godkjennes
- kan arbeide selvstendig og praktisere gode laboratorierutiner i henhold til regler for "Good manufacturing practice" (GMP)
Generell kompetanse
Studenten kan
- kan vurdere muligheter for individuell tilpasning av legemiddelbehandling
Vurdering og eksamen
Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer, studietur/ekskursjon, spørretimer og laboratoriearbeid. Laboratorieoppgaver belyser fysikalsk-kjemiske prinsipper og gir praktisk øvelse innen legemiddelfremstilling. Det avholdes en praktisk prøveeksamen hvor det gis individuell tilbakemelding.
Hjelpemidler ved eksamen
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Minimum 80 prosent tilstedeværelse på seminarer.
- Minimum 90 prosent tilstedeværelse på laboratoriekurs.
- Laboratorierapporter etter gitte kriterier.
Vurderingsuttrykk
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene
Eksamensform: Kombinert eksamen:
- Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, fire timer og:
- Individuell praktisk eksamen, tre timer.
Det gis én karakter som er basert på følgende vekting av eksamensdelene: Skriftlig eksamen 60 prosent, praktisk eksamen 40 prosent. Begge eksamensdeler må være vurdert til A-E for at studenten skal bestå eksamen. Dersom studenten får karakteren F i en av delene, må denne delen tas på nytt.
Det kan framsettes klage over karakterfastsetting på den skriftlige delen av eksamen.
Sensorordning
Kalkulator.
Opptakskrav
Gradert skala A-F.