EPN-V2

PHDPR9130 Introduction to theory of professions Course description

Course name in Norwegian
Innføring i profesjonsteori
Study programme
Ph.d. programme in the study of professions
PhD Programme in the Study of Professions
Weight
5.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
SPRING 2025
Schedule
Programme description
Course history

Introduction

Two internal examiners. External examiner is used periodically.

Learning outcomes

Associate Professor Katarina Grujic

Content

Emnet belyser følgende profesjonsteoretiske temaer:

  • Hva skiller profesjoner fra andre yrkesgrupper?
  • Betydningen av kunnskap, ekspertise og skjønn i profesjonelles arbeid
  • Sosial lukning
  • Profesjonsutdanning og -kvalifisering
  • Profesjonsetikk
  • Profesjoner som del av større organisasjoner og styringsregimer
  • Rekruttering og ulikhet
  • Profesjoners rolle i et flerkulturelt samfunn
  • Betydningen av digitalisering og kunstig intelligens for dagens og fremtidens profesjoner

Teaching and learning methods

Emnet gjennomføres som en kombinasjon av forelesninger og gruppediskusjoner. Deltakerne skal lese forberedende pensum i forkant av emnet, og bidra aktivt til diskusjoner underveis.

Deltagere vil bli informert om undervisningsplanen i god tid før emnestart, på læringsplattformen Canvas.

Deltagelse i emnet krever fysisk tilstedeværelse i klasserommet.

Course requirements

Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne M5GRL2100 RLE 1, emne 1.

Studiefaget RLE kvalifiserer for undervisning i skolefaget KRLE.

Emnet skal utvide perspektivet på grunnleggende kultur- og religionsforståelse og gir innføring i religionsfenomenologi. Emnet omfatter fordypning i jødedom, kristendom, islam, hinduisme, buddhisme og sikhisme, med vekt på mangfold. Emnet omfatter også innføring i nyreligiøsitet og ungdomsreligiøsitet.

Studentene skal arbeide med ulike tilnærminger til fagstoffet; både en systematisk og en mer overgripende tematisk tilnærming. Den systematiske tilnærmingen har fokus på atskilte tradisjoner og særpreg ved tradisjonene. Den overgripende tematiske tilnærmingen har fokus på likheter og sammenhenger. Emnet omfatter også humanisme, vestlig filosofihistorie, samt fagdidaktikk, samt refleksjoner om studentenes egne holdninger i når det gjelder mangfold og inkludering. Målet er å dyktiggjøre studentene til å kunne gjennomføre en inkluderende religions- og livssynsundervisning.

En viktig del av arbeidet på emne 3 er FoU-oppgaven, hvor studenten skal gjøre et selvstendig forskningsarbeid og sette seg inn i teori og metode som er sentralt i RLE-faget.

Assessment

Deltakere skal skrive et avsluttende vitenskapelig essay på 3000 ord, +/- 10 % (referanselisten teller ikke med i ordtellingen). Essayet skal:

  • ha en tydelig avgrenset problemstilling
  • omhandle ett eller flere sentrale profesjonsteoretiske spørsmål
  • være skrevet i en drøftende stil
  • forholde seg aktivt til emnets pensum

Utover dette vurderes essayet på grunnlag av læringsutbyttebeskrivelser for emnet.

Essayet skal formatteres med dobbel linjeavstand, ha skriftstørrelse 12, og leveres som PDF-fil i Insperia.

Essayet må inkludere en redegjørelse for om og eventuelt hvordan KI-verktøy som ChatGPT er blitt brukt. Dersom man ikke har brukt slike verktøy kan man oppgi dette; dersom man har brukt slike verktøy forventer vi en spesifikk redegjørelse for hvordan.

Essayet må leveres senest 6 uker etter siste undervisningsdag. Det gis ikke anledning til forlengelse av innleveringsfristen. Unntak er sykdom som dokumenteres med sykemelding. Etter søknad kan det gis utsettelse tilsvarende den dokumenterte sykdomsperioden.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt, men bruk av KI-verktøy må redegjøres for (se eget punkt under «Vurdering og eksamen»).

Grading scale

Essayet vurderes til bestått eller ikke bestått. Bestått essay er en forutsetning for å oppnå 5 studiepoeng. Dersom essayet vurderes til ikke bestått, kan det leveres inn i bearbeidet form én gang innen en nærmere angitt frist

Examiners

Essayet vurderes av emneansvarlig(e).

Klageadgang

Bestemmelser om eksamen og fusk i forskrift om studier og eksamen ved OsloMet gjelder for arbeider som inngår i ph.d.-programmets opplæringsdel.

Admission requirements

Emnet er for ph.d.-studenter som studerer profesjoner eller tilsvarende yrkesgrupper i sine doktorgradsprosjekter.

Opptakskrav

  • Bestått mastergrad (120 studiepoeng) eller tilsvarende utdanning.
  • Søkere må fylle ut et nettskjema i forbindelse med søknaden, der de blant annet må inkludere en prosjektbeskrivelse på 100-300 ord. For nærmere informasjon, se emnets nettside.

Ved konkurranse om opptak til emnet, vil kvalifiserte søkere prioriteres i følgende rekkefølge:

  1. studenter på doktorgradsprogrammet i profesjonsstudier ved OsloMet
  2. studenter på andre doktorgradsprogrammer ved OsloMet
  3. doktorgradsstudenter utenfor OsloMet
  4. andre søkere med relevant hovedfag eller mastergrad