Programplaner og emneplaner - Student
PHBA8230 Pervasive Developmental Disorders - diagnosis, aetiology, prevalence and intervention Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Pervasive Developmental Disorders - diagnosis, aetiology, prevalence and intervention
- Studieprogram
-
PhD Programme in Behavior AnalysisPh.d.-program i helsevitenskap
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
VÅR 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Forkunnskapskrav
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om de historiske hovedtrekkene ved samfunnsutviklingen i verden fra forhistorisk tid til i dag
- har kunnskap om ulike samfunn, kulturer og historiske vilkår
- har kunnskap om sammenhenger mellom naturgrunnlag, bosetting, næringsveier og miljø
- har kunnskap om klima, ressurser og ressurskonflikter nasjonalt og internasjonalt
- har kunnskap om barns historieforståelse og historiebruk
- har kunnskap om sentrale fagdidaktiske metoder og teorier
- har kjennskap til sentrale kilder i faget og til kritisk vurdering av disse
- kjenner til undervisningspraksis og -utfordringer i samfunnsfag på 1.-7. trinn
Ferdigheter
Studenten
- kan reflektere over og vise innsikt i historiske prosesser
- kan anvende faglige og fagdidaktiske kunnskaper og ferdigheter i samfunnsfaglig opplæring på 1.-7. trinn, tilpasset ulike grupper elever
- kan planlegge, lede og vurdere elevers læringsarbeid og gi læringsrettede tilbakemeldinger
- kan bruke samfunnsfaglige kilder og materiale i arbeidet med utvikling av elevenes grunnleggende ferdigheter
- kan bidra til å utvikle elevenes muntlige ferdigheter gjennom øving i møtedeltakelse, debatter og andre muntlige aktiviteter i faget
- kan bruke og vurdere digitale verktøy og kilder i opplæringen, og bidra til at elever forholder seg aktivt og kritisk til digitale medier
Generell kompetanse
Studenten
- kan tilrettelegge for samarbeid og konfliktløsning i arbeid med elevene
- kan reflektere kritisk over samfunnsfaglige spørsmål og stimulere til kritisk tenkning
- kan reflektere over egen praksis og oppdatere seg faglig
- kan kommunisere og samarbeide med barn og foresatte med ulik sosial og kulturell bakgrunn
- har innsikt i barns forståelse av faget
Læringsutbytte
Pass/Fail
Innhold
Scientific method; internal and external validity; single-case experimental designs; Empirically Supported Treatments
Arbeids- og undervisningsformer
- All papers approved,
- attendance in at least 80 % of the seminars, and
- approved paper presentation in final seminar.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Portfolio.
Portfolio requirements: 2 PowerPoint presentations on specific topics from student classroom presentations
Vurdering og eksamen
On completion of the course, the PhD candidate has achieved the following learning outcomes, defined in terms of knowledge, skills, and general competence:
Knowledge
The PhD candidate can
- critically assess the historic and cultural roots of midwifery in the context of the Nordic countries.
- critically assess and evaluate the application of theories and models for midwifery and maternity care.
Skills
The PhD candidate can
- identify and integrate conceptual and theoretical frameworks for midwifery into the student’s own research project.
- formulate and discuss complex issues, strengths and challenges of midwifery and maternity care in the Nordic context of high income and welfare societies.
Competences
The PhD candidate can
- communicate and take an active part in debates on theories and models in the context of the Nordic countries.
Hjelpemidler ved eksamen
All
Vurderingsuttrykk
Pass / Fail
Sensorordning
None