EPN-V2

PFKHD1120 Fagdidaktikk i design, kunst og håndverk 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Art and design education 2
Studieprogram
Praktisk-pedagogisk utdanning i design, kunst og håndverk - deltid
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Anbefalte forkunnskaper

Anbefalt gjennomført og bestått Fagdidaktikk I.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten har kunnskap om:

  • læreplaner, opplæringsloven og forskrifter med betydning for undervisning innen fagområdet
  • læreplananalyse og rammefaktorer knyttet til undervisning av fagområdet på ulike utdanningsprogram i videregående skole
  • fagets historie og legitimering i videregående skole
  • etiske og estetiske problemstillinger knyttet til fagfeltet i skole og samfunn
  • teori og praksis knyttet til kunstformidling med hovedvekt på vår tids kunst, arkitektur, design og kunsthåndverk
  • gjenbruk og økologiske perspektiv knyttet til design og kunsthåndverk
  • opphavsrettslige forhold i det digitale samfunn og bruk av digitale verktøy i undervisningen
  • vurderingsproblematikk og ulike vurderingsformer i fagområdet på ulike utdanningsprogram i videregående skole

Ferdigheter

Studenten kan:

  • gjøre rede for læreplanutviklingen og idégrunnlaget innenfor design, kunst og håndverk
  • diskutere fagområdets stilling og utviklingspotensial i opplæringssystemet, bl. a som allmenndannendefag og som yrkesfag
  • gjøre rede for fagområdets utvikling og betydning for individ, yrkesliv og samfunn med utgangspunkt i den historiske utviklingen innen design, kunst og håndverk
  • reflektere over og drøfte relevant fagteori knyttet til egen skapende prosess og sluttprodukt
  • ta i bruk ulike digitale medier i undervisning og annen type formidling

Generelle kompetanse

Studenten:

  • kan utvikle fagkunnskap i relasjon til barn og unge i en flerkulturell hverdag
  • har profesjonskunnskap relatert til egen utdanning
  • kan reflektere over fagets egenart i et samfunnsperspektiv
  • kan bruke erfaringsbasert kunnskap i arbeid med fagutviklingsarbeid
  • kan bruke relevante metoder for forsøks- og utviklingsarbeid innen fagområdet

Arbeids- og undervisningsformer

Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Uttrekk på 20 prosent av besvarelsene vurderes av ekstern sensor. Intern sensor fortsetter deretter sensuren sammen med en annen intern sensor. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Studieåret 2020/21 er det ingen arbeidskrav i dette emnet grunnet Covit-19.

[Arbeidskrav tidligere:]

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent for at studentene skal kunne gå opp til eksamen:

  • Minimum 80% oppmøte til organisert undervisning i emnet.
  • Material- og miljølære knyttet til undervisning i fagområdet i skolen. Gruppebesvarelse med presentasjon og faglig refleksjon i plenum.

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet består av 2 eksamensdeler:

  • Eksamensdel 1: Individuell FoU-oppgave. Dette er en oppgave som gjennom både en teoretisk og praktisk estetisk tilnærming skal utforske og drøfte et fagdidaktisk problemområde. Det praktiske arbeidet dokumenteres i det skriftlige arbeidet (ca 5000-6500-ord). Oppgaven danner basis for muntlig eksamen. Vurderes av to sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig. Eksamen kan påklages. Eksamen teller 60 % av totalkarakter. Eksamen gjennomføres i fjerde semester.
  • Eksamensdel 2: Individuell muntlig eksamen. Baseres på utspørring relatert til både individuell FoU-oppgave, fellespensum og praksis-problematikk. Vurderes av to sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig. Eksamen kan ikke påklages. Eksamen teller 40 % av totalkarakter. Eksamen gjennomføres i fjerde semester.

Alle eksamensdeler må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få bestått emnet.

Hjelpemidler ved eksamen

MASYK4070 og MASYD4070.

Vurderingsuttrykk

I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.

Sensorordning

Eksamensdel 1

Vurderes av to sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Eksamensdel 2

Vurderes av to sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Emneoverlapp

Emnet overlapper 15 studiepoeng med PFKH1100.