Programplaner og emneplaner - Student
PFKH1110 Fagdidaktikk i design, kunst og håndverk 1 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Art and design education 1
- Studieprogram
-
Praktisk-pedagogisk utdanning i design, kunst og håndverk
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
HØST 2023
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet omhandler grunnleggende problemstillinger knyttet til undervisningsarbeid innen design, kunst og håndverk slik det kommer til uttrykk i skoleverkets læreplaner. Emnet er rettet mot grunnskolen. Studenten opparbeider innsikt i fagets egenart og tilegner seg erfaring med læreplaner og hvordan bruke sin fagkompetanse inn i skolepraksis. Det legges vekt på å øve opp evnen til å formidle og bruke fagspråk i eget arbeid og i undervisning.
Fagdidaktikk reiser viktige spørsmål om skolens faglige innhold, fagets egenart og fagets begrunnelse som skolefag. Et vesentlig spørsmål er hvilke forutsetninger og rammebetingelser som er nødvendige for et godt læringsmiljø og for å utvikle potensialet hos hver enkelt elev.
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har inngående kunnskap om opplæringsloven, læreplaner og andre relevante styringsdokumenter, og kan knytte disse til undervisning i grunnskolen
- har kunnskap om fagområdet design, kunst og håndverks tradisjoner og ideologiske ståsted i et historisk og samtidig samfunnsperspektiv
- har kunnskap om ulike teoretiske perspektiver og aktuell forskning knyttet til undervisning, læring og vurdering innen fagområdet og læreplanverkets tverrfaglige temaer
- har kunnskap om ulike undervisnings-, vurderings- og veiledningsformer som egner seg i faget kunst og håndverk og andre praktiske design- og håndverksfag i grunnskolen
- har kunnskap om rammefaktorer og HMS-arbeid i skoleverkstedene, og kjenner til lover og forskrifter som regulerer dette
Ferdigheter
Studenten:
- kan planlegge, gjennomføre og reflektere over undervisningsopplegg med utgangspunkt i læreplaner for grunnskolen, andre relevante styringsdokumenter, praksiserfaringer og forskning
- kan samarbeide om å skape et trygt og inkluderende læringsmiljø, og tilpasse undervisningen til elevenes forutsetninger, interesser og lokale rammefaktorer
- kan analysere og vurdere læreplaner, og drøfte fagteori og innhold i faget kunst og håndverk og andre praktiske design- og håndverksfag i grunnskolen
- kan begrunne og drøfte fagområdets egenart og relevans i et historisk, nåtidig og fremtidig samfunnsperspektiv
- kan vurdere elevers praktisk skapende arbeid og faglige kompetanse, og legge til rette for at elevene reflekterer over egen læring og faglige utvikling
Generelle kompetanse
Studenten:
- kan delta i, og aktivt bidra i utviklingen av et profesjonsfellesskap
- kan bidra til å fremme forståelse for mangfold og ulike kulturelle uttrykk i samtiden, herunder også samisk håndverk og kunst- og kulturuttrykk
- kan formidle, reflektere over og vurdere egen faglig utøvelse både visuelt, muntlig og skriftlig
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidet ses i sammenheng med praksisopplæringen (se egen emneplan for praksis). Alle sentrale aspekter ved målområdene behandles nødvendigvis ikke i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom studie av pensumlitteratur, aktiv deltakelse i undervisningen og øvrig studiearbeid. Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, ulike former for gruppe-/prosjektarbeid og selvstudium. Arbeidsmåtene omfatter øvelse i ulike vurderings- og veiledningsformer.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent for at studenten kan gå opp til eksamen:
- Minimum 80% oppmøte til obligatorisk undervisning i emnet.
- Gruppebesvarelse med presentasjon og faglig refleksjon i plenum. Undervisningsplanlegging med utgangspunkt læreplan og konkretiseringsmateriale.
Vurdering og eksamen
Individuell hjemmeeksamen over 5 dager (ca. 3000-4000 ord).
Eksamen kan påklages.
Hjelpemidler ved eksamen
I dette emnet skal studentene tilegne seg en oversikt over hvordan operativsystemer fungerer og lære å forstå prinsippene bak operativsystemer. Spesielt skal de tilegne seg innsikt i oppbyggingen av operativsystemer ved script-programmering med størst vekt på Linux.
Vurderingsuttrykk
Ingen ut over opptakskrav.
Sensorordning
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten kan:
- forklare grunnprinsippene for hvordan et operativsystem organiserer all ressursbruk og gjør det enklere og mer effektivt for vanlige brukere og applikasjoner å bruke en datamaskin
- gjøre rede for hvilke operativsystemer som er de mest sentrale og forklare forskjellen på dem
- forklare oppbyggingen av en datamaskin og hvordan operativsystemet styrer den
- gjøre rede for multitasking, CPU-scheduling, prosesser, tråder og synkronisering
- forklare hvordan operativsystemet organiserer bruk av cache og internminne
- gjøre rede for harddisker og filsystemer
- kunne analysere og forklare konkrete hendelsesforløp når man kjører programvare på og bruker et operativsystem
- gjøre rede for virtualiseringsteknologier
Ferdigheter
Studenten kan:
- kommunisere med og styre operativsystemet fra kommandolinjen på Linux og Windows
- lage nye brukere og grupper, sette rettigheter for filer og mapper på Linux og Windows
- bruke pipes og omdirigering til å sette sammen enkle kommandoer til å løse komplekse oppgaver på Linux og Windows
- løse konkrete oppgaver relatert til operativsystemer ved hjelp av scripting for Linux og Windows
- bruke scriptspråk til filbehandling, array og hash, samt regulære uttrykk
Generell kompetanse
Studenten kan:
- utveksle og drøfte problemstillinger om operativsystemer
- gi anbefalinger om bruk og anskaffelse av operativsystemer
- raskt sette seg inn i ny teknologi relatert til operativsystemer
- vurdere og anbefale hvilke script- eller programmerings-språk som er best egnet til å løse et konkret datateknisk problem
- hjelpe vanlige brukere å løse oppgaver relatert til operativsystemer
Emneoverlapp
Forelesninger og individuelle øvinger. Øvingene er basert på eget arbeid med veiledning fra faglærer og/eller studentassistent. Studentene arbeider i grupper. Gruppestørrelse på maksimalt 3 studenter.