Programplaner og emneplaner - Student
PFKH1110 Art and design education 1 Course description
- Course name in Norwegian
- Fagdidaktikk i design, kunst og håndverk 1
- Study programme
-
Educational Theory and Practice in Art and Design Education
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Curriculum
-
FALL 2021
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet omhandler grunnleggende problemstillinger knyttet til undervisningsarbeid innen design, kunst og håndverk slik det kommer til uttrykk i skoleverkets læreplaner. Emnet er rettet mot grunnskolen. Studenten opparbeider innsikt i fagets egenart og tilegner seg erfaring med læreplaner og hvordan bruke sin fagkompetanse inn i skolepraksis. Det legges vekt på å øve opp evnen til å formidle og bruke fagspråk i eget arbeid og i undervisning.
Fagdidaktikk reiser viktige spørsmål om skolens faglige innhold, fagets egenart og fagets begrunnelse som skolefag. Et vesentlig spørsmål er hvilke forutsetninger og rammebetingelser som er nødvendige for et godt læringsmiljø og for å utvikle potensialet hos hver enkelt elev.
Required preliminary courses
Opptak til studiet.
Learning outcomes
Kunnskap
Studenten har kunnskap om:
- læreplaner, opplæringsloven og forskrifter, læreplananalyse og rammefaktorer og kan knytte disse til undervisning i grunnskolen
- fagets historie og kan diskutere fagets legitimitet i både et historisk og nåtidig perspektiv
- ulike vurderingsformer som egner seg i fagene design, arkitektur, kunst og håndverk og hvordan disse brukes i vurdering av elevenes arbeider og læring
- fagområdets relevans og forankring i dagens samfunn og om etiske problemstillinger knyttet til fagfeltet i skolen
- vurdering i faget kunst og håndverk i grunnskolen
- fagdidaktisk litteratur, skolebøker og fagressurser
Ferdigheter
Studenten kan:
- planlegge og gjennomføre undervisningsopplegg i grunnskolen med utgangspunkt i læreplaner og tilpasse undervisningen til elevenes forutsetninger, interesser og lokale rammefaktorer
- kan drøfte form, farge og komposisjon som grunnleggende felleskomponent i design, kunst og håndverk, både innen undervisning og egen utøvelse
- formidle, reflektere over og vurdere egen faglig utøvelse både visuelt, muntlig og skriftlig
- beskrive og drøfte relevant teori i forhold til praktisk estetisk skapende arbeid med elever
Generelle kompetanse
Studenten:
- kan samarbeide med andre studenter i gruppearbeid og felles prosjekter
- har kunnskap om relevante HMS- tiltak som er regulert i gjeldende lover og forskrifter knyttet til faglig arbeid
- kan vurdere sammenhenger mellom materialer, helse og ressursbruk i et økologisk perspektiv
Teaching and learning methods
Arbeidet ses i sammenheng med praksisopplæringen (se egen emneplan for praksis). Alle sentrale aspekter ved målområdene behandles nødvendigvis ikke i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom studie av pensumlitteratur, aktiv deltakelse i undervisningen og øvrig studiearbeid. Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, ulike former for gruppe-/prosjektarbeid og selvstudium. Arbeidsmåtene omfatter øvelse i ulike vurderings- og veiledningsformer.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent for at studenten kan gå opp til eksamen:
- Minimum 80% oppmøte til obligatorisk undervisning i emnet.
- Gruppebesvarelse med presentasjon og faglig refleksjon i plenum. Undervisningsplanlegging med utgangspunkt læreplan og bruk av konkretiseringsmateriale.
Assessment
Individuell hjemmeeksamen over 5 dager (ca. 3000-4000 ord) som teller 100 %.
Eksamen kan påklages. Eksamen gjennomføres i første semester.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes Gradert skala A-F.
Examiners
Vurderes av en intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Overlapping courses
Praksisopplæringen er studentenes direkte erfaringer med faglærerprofesjonen. Faglige, fagdidaktiske, relasjonelle, etiske og personlige problemstillinger synliggjøres og utfordrer faglærerstudentens menneskesyn og kunnskaper. I praksisopplæringen får studentene erfaring med ulike former for undervisning, veiledning, vurdering og utviklingsarbeid, i faglig og tverrfaglig samarbeid. Progresjonen bygges opp ved å legge vekt på ulike målområder gjennom studiet, og at det stilles økende krav til studentenes selvstendige ansvar for gjennomføring av undervisning og egenvurdering av praksiserfaringer. Første praksisperiode gjennomføres i grunnskolen og andre kunst og kulturinstitusjoner. Andre praksisperiode gjennomføres i videregående skole, eventuelt i folkehøgskole, kulturskole, ulike kulturarenaer og andre voksenpedagogiske miljøer.
Det arbeides med områdene:
- faglæreren og eleven, knyttet til undervisning og ledelse av læring og til formidling, kommunikasjon og samarbeid
- faglæreren og organisasjonen, knyttet til skole, tilpasset opplæring og til vurdering
- faglæreren og samfunnet, knyttet til yrkesrolle og yrkesidentitet og til utviklingsarbeid
Krav om politiattest, helsedokumentasjon og taushetsplikt
- Det er krav om politiattest i praksisopplæring der studenter arbeider med barn og unge under opplæring. Politiattest leveres ved studiestart og må ikke være eldre enn 3 måneder ved levering. Politiattest har en gyldighet på 3 år.
- Studentene må til enhver tid orientere seg om de regler som gjelder for medisinsk testing for farlige sykdommer.
- Studentene må sette seg inn de lover, forskrifter og regler for taushetsplikt som gjelder på praksisopplæringsstedet og rette seg etter dem i samarbeid med sin øvingslærer.