Programplaner og emneplaner - Student
PENG9620 Smart cities for a Sustainable Energy Future - From Design to Practice Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Smart cities for a Sustainable Energy Future - From Design to Practice
- Studieprogram
-
PhD Programme in Engineering Science
- Omfang
- 5.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Emnehistorikk
-
Innledning
Opptak til programmet.
Det faglige innholdet i emne 3 bygger på emne 1 og 2.
Anbefalte forkunnskaper
Emne 3 består av følgende tema:
Tema a: Organisasjonskunnskap
- Organisasjonskulturer og lærende organisasjoner
- Systemteori
Tema b: Skoleutvikling
- Skolen som organisasjon, skolens samarbeidspartnere og samhandlingen mellom disse
- Teamet som ressurs, nettverk og partnerskap
Tema c: Endringsprosesser og medvirkning
- Initiering av utviklings og endringsprosesser - utfordringer og barrierer
- Interprofesjonelt samarbeid, teamarbeid og foreldremedvirkning
Forkunnskapskrav
Læringsutbyttet på emnet omfatter kunnskaper om skolen som organisasjon og som lærende virksomhet.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om skolen som lærende organisasjon - lærings- og endringsprosesser, systemteori og systemrettet arbeid
- har avansert kunnskap om betydningen av å etablere tolkningsfellesskap for å fremme likeverdige og inkluderende utviklings- og læringsvilkår
Ferdigheter
Studenten
- kan identifisere områder der det er behov for å iverksette forebyggende tiltak og tidlig innsats
- kan identifisere og analysere elementer som påvirker etablering av tolkningsfellesskap og kunnskapsdeling
- kan bidra i skolens kollektive samhandling om utvikling, endring og forbedring
- kan vurdere og planlegge organisasjonsutvikling og innovasjoner ut fra etiske perspektiver
Generell kompetanse
Studenten
- kan kommunisere muntlig og skriftlig med fagpersoner om problemstillinger knyttet til inkluderende og likeverdige- utviklings og opplæringsvilkår som grunnlag for endringsarbeid
- kan identifisere og vurdere problemstillinger knyttet til kompetanse- og organisasjonsutvikling på egen skole/organisasjon
- kan anvende strategier for å initiere kompetanse- og organisasjonsutvikling med henblikk på skape inkluderende og likeverdige- utviklings og opplæringsvilkår
Læringsutbytte
Se programplanen.
Innhold
The course is divided into three modules.
The first module covers lectures on economic interactions for the energy market, focusing mainly on applications such as demand response management (DRM), and vehicle-to-grid (V2G), etc.
The second module consists of lectures on current and emerging approaches such as machine learning and blockchain for energy intelligence and network security.
The third module will be a seminar which will include a hands-on session on tools such as optimisation and machine learning for solving specific problems in future energy information networks, and will conclude with a project assignment to be submitted by a given deadline.
Arbeids- og undervisningsformer
Følgende arbeidskrav må være godkjente før eksamen kan avlegges:
Arbeidskrav 3-1: Tentative innsatspunkt for kompetanse- og organisasjonsutvikling med henblikk på forebygging/spesialpedagogisk arbeid. Arbeidskravet omfatter tre ledd:
- En analyse og vurdering av egen skoles/organisasjons behov for kompetanse- og organisasjonsutvikling med henblikk på forebyggende tiltak/ spesialpedagogisk arbeid.
- Et notat (omfang 1200 ord +/- 10 %) som reflekterer over og vurderer tentative innsatspunkt for kompetanse- og organisasjonsutvikling med henblikk på forebyggende tiltak/ spesialpedagogisk arbeid.
- En muntlig presentasjon av erfaringene for egen læringsgruppe (ca. 15 minutter).
Arbeidskravet er individuelt.
Arbeidskrav 3-2:Drøftingsmøte/beslutningsmøte om å initiere kompetanse- og organisasjonsutvikling på egen skole/organisasjon. Arbeidskravet omfatter tre ledd:
Refleksjonsnotat (omfang 1200 ord +/- 10 %) fra et drøftingsmøte/beslutningsmøte om å initiere kompetanse- og organisasjonsutvikling på egen skole/organisasjon. Arbeidskravet er individuelt og presenteres muntlig (ca. 15 minutter).
- Et drøftingsmøte/beslutningsmøte med skolens ledelse/ledelsen i organisasjonen om å initiere kompetanse- og organisasjonsutvikling på et bestemt område.
- Et notat (omfang 1200 ord +/- 10 %) som reflekterer over og kommenterer drøftingsmøte/beslutningsmøte med skolens ledelse/ledelsen i organisasjonen om å initiere kompetanse- og organisasjonsutvikling på et bestemt område.
- En muntlig presentasjon av arbeidskravet i egen læringsgruppe (ca. 15 minutter).
Arbeidskravet er individuelt.
For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Det er krav om deltakelse på studiesamlingene og på muntlige presentasjoner av emnets arbeidskrav.
For utfyllende informasjon om faglig aktivitet med krav om deltakelse, se programplanen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Avsluttende vurdering gjennomføres i høstsemesteret.
LSSP6300 Endring og forbedringsarbeid.;Individuell muntlig eksamen.
Eksamen er en individuell muntlig eksamen der studenten presenterer og begrunner planene for og arbeidet med kompetanse- og organisasjonsutvikling på egen skole/i egen organisasjon. Muntlig eksamen gjennomføres for medstudenter og sensorer. Omfang om lag 20 minutter.
Et notat på om lag 900 ord som begrunner valget av innsatsområde og arbeidsform, legges fram for sensorene.;
Ny/utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Ny og utsatt eksamen kan gjennomføres uten medstudenter. En omarbeidet versjon av refleksjonsnotatet kan leveres ved første nye/utsatte eksamensforsøk. Ved ytterligere eksamensforsøk må studenten utvikle en nytt refleksjonsnotat.
Vurderingsuttrykk og vurderingskriterier Bestått:;Kandidaten viser akseptable kunnskaper og evne til kritisk refleksjon gjennom analyser av praksis i egen virksomhet. Kandidaten viser akseptabelt læringsutbytte gjennom faglige vurderinger av skolens egenart og behov for utvikling/ endring. Ikke bestått:;Kandidaten viser mangelfull kunnskap eller fravær av analyse av praksis i egen virksomhet. Kandidaten viser lavt læringsutbytte gjennom ufullstendige faglige eller utilfredsstillende etiske vurderinger.
Vurdering og eksamen
The results for the project assignment, process description, and the code will be assessed by the course leader. The exam can be appealed.
Hjelpemidler ved eksamen
Bestått/ ikke bestått.
Vurderingsuttrykk
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensur gjennomføres hvert tredje studieår.
Sensorordning
Se programplanen.