EPN-V2

PENG9610 Evidence-based engineering Emneplan

Engelsk emnenavn
Evidence-based engineering
Studieprogram
PhD Programme in Engineering Science
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2024/2025
Emnehistorikk

Innledning

Engineers have to make many important decisions on use of tools, work processes, project organizations, technical frameworks and many other topics throughout their career. Currently, too many of these choices are based on what is fashionable and argumentation made by people with vested interested. This course has as its main goal to teach students how to be evidence-based and make better judgments and decisions in engineering disciplines. To be evidence-based means in this context to base important decisions and judgments on well-formulated decisions and questions, collection of valid, relevant and representative empirical evidence, proper analyses and synthesis of the evidence, and use of the synthesized evidence as input in properly designed judgment and decision processes.

The course will be offered once a year, provided 5 or more students sign up for the course. If less than 5 students sign up for a course, the course will be cancelled for that year.

Anbefalte forkunnskaper

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Forkunnskapskrav

None.

Læringsutbytte

Knowledge

On successful completion of the course, the student:

  • knows how to formulate decision to be made or questions to be answered so that it can be subject to evidence-based engineering
  • knows about relevant sources for collection of evidence
  • knows about the most common empirical methods for creating empirical evidence
  • knows about theories and models for evaluation of argumentation and empirical evidence
  • knows about theories and models for synthesizing evidence, including that of systematic litterature reviews
  • knows about theories and models for good judgment and decision-making

Skills

On successful completion of the course, the student can:

  • formulate decisions and questions as basis for evidence-based engineering
  • collect and evaluate the quality and relevance of evidence
  • design empirical studies for the purpose of creating empirical evidence
  • aggregate the evaluated evidence so that it can be used to support a decision or answer a question
  • design proper processes for judgment and decision-making

General competence

On successful completion of the course, the student can:

  • practice evidence-based engineering in work settings
  • support and lead experimentation and other means of creating local evidence in work settings
  • assess the need for, initiate and drive innovation in the use of evidence-based principles in engineering contexts.

Arbeids- og undervisningsformer

The course will consist of lectures. In conjunction with the lectures, students will complete exercises related to the lecture topic. A compulsory assignment will be given to the students, to be presented to the other students on the course.

Practical training

The students will be exposed to practical exercises in evidence-based engineering. These exercises will be tailored to the topics that have been discussed and lectured on.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Studenten må være tatt opp på studiet.

Vurdering og eksamen

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:

Studenten kan

  • referere til lover og forskrifter som regulerer det fysiske arbeidsmiljøet
  • beskrive årsakene til og helsevirkningene av de fysiske innemiljøproblemene
  • beskrive hvordan man kan legge til rette for et godt innemiljø i plan- og byggefaser
  • redegjøre for ulykkesforebyggende arbeid og risikoanalyser
  • gjenkjenne revisjonssystemer i forhold til HMS- arbeidet
  • redegjøre for sammenhengen mellom energi og innemiljø
  • gjenkjenne kjemiske stoffer og helsefarer i arbeidsmiljøet

Ferdigheter:

Studenten kan

  • analysere eller vurdere hva som er en gitt virksomhets mest sentrale utfordringer i det fysiske arbeidsmiljøet
  • identifisere og utrede tiltak mot det fysiske arbeidsmiljø
  • gjennomføre og dokumentere et utviklingsarbeid for bedring av det fysiske arbeidsmiljøet
  • kan utføre grunnleggende statistiske analyser i Excel og/eller SPSS for analyser av ansattes opplevelse av det fysiske arbeidsmiljøet.

Generell kompetanse:

Studenten kan

  • presentere faglige problemstillinger, analyser og aktuelle tiltak innenfor fagområdet
  • drøfte etiske problemstillinger knyttet til det fysiske arbeidsmiljøet
  • kan bidra til kunnskapsutvikling og innovasjon i samarbeid med ens egen virksomhets ansatte

Hjelpemidler ved eksamen

Studiet består av ca 2 uker institusjonell undervisning og 6 mnd. egenstudier på deltid. Undervisningen vil bygge på studentenes erfaringer, og variere mellom forelesninger, diskusjoner, og gruppearbeid omkring de aktuelle temaene. Gruppearbeidet vil også være relatert til egenstudiets innsendingsoppgaver. For de som har lese- skrivevansker vil AOF Norge legge tilrette og bistå med hjelpemidler for å avhjelpe dette.

Vurderingsuttrykk

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • minimum 85 prosent tilstedeværelse på samlinger/undervisning.
  • Fire (4) innsendingsoppgaver. Oppgavene er gruppearbeid og skal løses og sendes inn i samarbeid med de andre i gruppa. Omfang: min. 600 ord pr oppgave og totalt 3000 ord for alle 4 oppgavene samlet (+/- 20 %) og har tidsfrist for innsendelse. Oppgavene gis vurderingen godkjent/ikke godkjent.

Sensorordning

  • Skriftlig gruppeeksamen over 3 antall dager, i gruppe av 2-4 studenter.
  • muntlig eksamen av gruppens medlemmer. Muntlig karakter er justerende.
  • Den samme vurderingsformen anvendes ved ny/utsatt eksamen.