EPN-V2

PENG9520 Finite Element Modelling and Simulation of Structures Emneplan

Engelsk emnenavn
Finite Element Modelling and Simulation of Structures
Studieprogram
PhD Programme in Engineering Science
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

The course teaches advanced topics in finite element modelling and simulation of structures such as reinforced concrete, steel and timber structures. The course will also expose students to some of the recent trends and research areas in FEM.

All physical structures exhibit nonlinear behaviour to some extent, and the assumptions of linearity are often simplistic and inadequate for real-life structures. In such cases, linear analysis is only an approximation that makes the analysis of structures more tractable. The analysis of a structure undergoing some form of nonlinear behaviour will be much more accurate if a nonlinear finite element analysis is carried out. Nonlinearities can be caused by changes in geometry or by nonlinear material behaviour. This is an advanced course which follows up on linear FEM and is based on the extension of formulation of the FE equilibrium equations to the nonlinear domain, covering both types of nonlinearities.

The course will be offered once a year, provided 3 or more students sign up for the course. If less than 3 students sign up for a course, the course will be cancelled for that year.

Anbefalte forkunnskaper

The course is based on knowledge and skills within solid mechanics, statics, design of reinforced concrete and steel structures as well knowledge in finite element method (FEM) in structural analysis and design.

Forkunnskapskrav

Billedterapi - del 2 har tre hovedområder: Fordypning i billedterapeutisk metode, relasjoner i terapeutrollen og faglig utviklingsarbeid.

  • Fordypning i billedterapeutisk metode: Studentene får innføring i flere tilnærmingsmåter, samt bruk av billedterapi i et flerkulturelt perspektiv
  • Relasjoner i terapeutrollen: Studentene trener på ulike interaksjonsmåter, mestringsstrategier og øver opp innsikt i gruppeprosesser.
  • Faglig utviklingsarbeid: Studentene skal gjennomføre et selvstendig arbeid og velger tema for fordypningsoppgave utfra spesielle interesser forankret i erfaringer i praksisperioden.

Læringsutbytte

Gjennomført BIT6100 Billedterapi del 1. I tillegg må BITPRA Praksis i billedterapi være bestått før eksamen i BIT6200 Billedterapi kan avlegges.

Innhold

Introduction to the theoretical foundation for nonlinear finite element analysis of civil engineering structures. Classification of nonlinearities (geometrical, material and boundary conditions). Strain and stress measures for large displacements/deformations. Mathematical models for elastic and elastoplastic materials like reinforced concrete (RC), steel,etc. Geometrical stiffness and linearised buckling. Numerical integration of dynamically excited systems. Implicit/explicit time integration. Incremental-iterative solution methods for nonlinear static and dynamic problems. Modelling of nonlinear boundary conditions. The course will also expose students to recent trends and research areas in FEM.

Arbeids- og undervisningsformer

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:

Studenten

  • har inngående kunnskap om mangfoldet i utøvelse av billedterapi
    • har inngående kunnskap om relasjonsteori, etikk og etiske retningslinjer
    • har inngående kunnskap om et selvvalgt avgrenset område innen billedterapi

Ferdigheter:

Studenten

  • kan anvende ulike interaksjonsmodeller og tilnærmingsmåter overfor ulike klientgrupper i psykisk helsearbeid, andre relevante klient- og målgrupper, og klienter fra andre kulturer
  • kan analysere og forholde seg kritisk til egen personlig kompetanse, kreativitet og mot, samt styrke evnen til videreutvikling
    • kan gjennomføre og forholde seg kritisk til selvstendig teoretisk arbeid

Generell kompetanse:

Studenten

  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter i å utarbeide målrettete bildeterapi-opplegg i psykisk helsearbeid, med andre relevante klient- og målgrupper, samt med klienter fra andre kulturer.
    • kan analysere forskjellen mellom egne og andres tanker og følelser
    • kan bruke seg selv som terapeut med muligheter og begrensninger i billedterapi
    • kan kommunisere skriftlig og muntlig om faglige problemstillinger i billedterapi

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Obligatorisk tilstedeværelse på samlinger er minimum 80 prosent
  • Følgendeskriftlige hjemmeoppgaver gitt mellom samlingene i tredje og fjerde semester
    • en gruppeoppgave (4 studenter i hver gruppe) knyttet til teori og øvelser i undervisningen: utforming av problemstilling for fordypningsoppgaver
    • en individuell oppgave. presentasjon av et case
    • Omfang: maks 1500 ord
  • to praktiske, kreative oppgaver som gir trening for forståelse av billedterapi

Billedterapipraksis må være gjennomført og godkjent før oppmelding til eksamen i Billedterapi - del 2.

I vurderingen av arbeidskrav vektlegges studentenes evne til å beskrive, analysere, drøfte og begrunne sentrale problemstillinger innenfor billedterapi. En skriftlig eller muntlig tilbakemelding fra lærer eller medstudenter er del av vurderingen. Studenter som får vurderingen Ikke godkjent på hele eller deler av arbeidskravet, avtaler ny vurdering med faglærer.

Vurdering og eksamen

  • Skriftlig fordypningsoppgave. (vektes 70 %)

Omfang: Studentene kan velge mellom å skrive individuell oppgave på 6500 ord (+/- 10 prosent), eller i gruppe på opptil 3 studenter, da skal oppgaven være på

9700 ord (+/- 10 prosent) Eksamensresultat kan påklages.

  • Individuell muntlig eksamen (vektes 30 %)

Problematisering, drøfting og vurdering av billedterapeutiske spørsmål som tar utgangspunkt i fordypningsoppgaven og med tilleggsspørsmål fra hele pensum Eksamensresultat kan ikke påklages.

Begge deler av eksamen må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få bestått emne.

Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen eller som får vurderingen Ikke bestått kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.

Ved fremstilling til ny fordypningsoppgave kan man levere en omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang, og det må da gjennomføres én individuell veiledning.

Ved fremstilling til utsatt/ny muntlig problematisering, drøfting og vurdering som tar utgangspunkt i fordypningsoppgaven og tilleggsspørsmål fra hele pensum avlegges slik eksamen som til ordinær eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.

Vurderingsuttrykk

En intern og en ekstern sensor

Sensorordning

Astri Ziesler