Programplaner og emneplaner - Student
PENG9100 Engineering Science and Ethics Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Engineering Science and Ethics
- Studieprogram
-
PhD Programme in Engineering Science
- Omfang
- 5.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Emnehistorikk
-
Innledning
Godkjent av rektor 22. desember 2010.
Revidert versjon godkjent av studieutvalget ved LUI 5. mars 2015.
Redaksjonelle endringer foretatt 6. juli 2017. Revisjon godkjent på fullmakt av leder i utdanningsutvalget 19. desember 2019.
Redaksjonell endring lagt inn 4. november 2020.
Gjeldende fra vårsemesteret 2021.
Emnet Tolkens kommunikative kompetanse gir en videre praktisk-teoretisk innføring i tolkefaget. Gjennom praktiske tolkeøvelser og ulike tolketeoretiske perspektiver har studiet et spesielt fokus på tolkens kommunikative og retoriske kompetanse.
Anbefalte forkunnskaper
Admission requirements.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav
Læringsutbytte
Knowledge:
On successful completion of the course, the student:
- can account for the terminology and models related to ethics in engineering science
- has thorough knowledge of the requirements and standards for registration, processing, and storage of information about of participants in scientific research
- has a deep understanding of the role of scientific, societal and ethical values on their research.
Skills:
On successful completion of the course, the student can:
- present arguments and viewpoints relevant to ethical dilemmas prevalent in engineering science
- analyse and assess arguments relevant to ethics in engineering science in relation to their relevance and validity
- argue for solutions to ethical problems using theories and techniques relevant to engineering science
- deal with complex professional issues with an academic approach and reflect critically on established knowledge and practice in his/her own field in relation to sustainability, ethics and to other engineering disciplines
- reflect deeply on the nature of their research and its contribution to the production of knowledge
General competence:
On successful completion of the course, the student can:
- identify, discuss and reflect upon ethical and societal implications of his/her own research as well as of the applications they enable,
- reflect over values and ethical boundaries within engineering science
Innhold
The course will consist of six gatherings. Each gathering will contain a mixture of resource lectures on ethical theory, guest lecturers with examples of real-world engineering projects from several areas of engineering, and student presentation of relevant academic papers and cases. Each presentation will be followed by in-class discussions.
Arbeids- og undervisningsformer
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- En transkripsjon fra et lydopptak av en tolkeøvelse der studenten selv tolker, ca. 500 ord.
- En transkripsjon fra et videoopptak av en tolkeøvelse der studenten selv tolker, ca. 500 ord.
- En analyse basert på én eller to av transkripsjonene (over) og det teoretiske pensumet, ca. 1000 ord.
Valg av sekvens som skal transkriberes i de to første arbeidskravene, bør være eksempler på ytringer og språkhandlinger som har vært utfordrende å tolke. En av transkripsjonene danner grunnlag for det tredje arbeidskravet. Formålet med de to første arbeidskravene er å identifisere og bli seg bevisst egne utfordringer i tolking.
Formålet med det tredje arbeidskravet er å ytterligere øke bevisstheten om egne utfordringer ved hjelp av egnet teori fra pensum.
Eksamen bygger på arbeidskravene og kan gjerne være en videreføring av arbeidskrav 3. Kandidaten velger ett av opptakene med tilhørende transkripsjon og lager selv en problemstilling som knyttes an til materialet og det teoretiske pensumet (se under «Vurdering»).
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Gjennom studiet skal studentene blant annet utvikle praktiske ferdigheter og språklig kompetanse knyttet til tolking i ulike situasjoner. Denne type ferdigheter og kompetanse kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere, og ved tilstedeværelse i undervisningen. Det er derfor krav om tilstedeværelse i følgende faglige aktiviteter:
- Læringsaktiviteter på nett
- Samlinger ved OsloMet
Manglende deltakelse i faglige aktiviteter nevnt over, medfører at studenten mister retten til å avlegge eksamen. Sykdom fritar ikke for deltakelse i læringsaktiviteter på nett og tilstedeværelse på samlinger. For å få avlegge eksamen kreves det minimum 80 % deltakelse i læringsaktiviteter på nett og minimum 80 % tilstedeværelse på samlinger.
Se programplanen for mer informasjon om arbeidskrav.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Avsluttende vurdering består av følgende eksamen: Individuell semesteroppgave, ca. 2500-3000 ord.
Eksamensoppgave: Til eksamen velger kandidaten et opptak med tilhørende transkripsjon. Se også «Arbeidskrav». Studenten skriver en individuell semesteroppgave om tolking med problemstilling knyttet til det teoretiske pensumet og valgte transkripsjon (empiri). Oppgaven skal leveres innen fastsatt frist ved semesterslutt.
Ny/utsatt eksamen
Dersom semesteroppgaven vurderes til ikke bestått, leveres en omarbeidet versjon til ny/utsatt eksamen.
Vurdering og eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt.
Hjelpemidler ved eksamen
Bestått/Ikke bestått
Vurderingskriterier
Bestått: God prestasjon som er tilfredsstillende på de fleste områder. Kandidaten viser kunnskaper om de viktigste områdene i fagfeltet og kan bruke kunnskapen selvstendig. Kandidaten demonstrer forståelse av sentrale deler av fagstoffet. Drøftingen viser at kandidaten kan kombinere kunnskap fra ulike sider av pensum og har personlig grep om stoffet.
Ikke bestått: Prestasjonen tilfredsstiller ikke de faglige minimumskravene. Kandidaten viser ikke tilstrekkelig kunnskap om/forståelse av sentrale sider ved eksamensstoffet. Kandidaten viser både manglende vurderingsevne og selvstendighet. Innholdet i besvarelsen har ikke tilstrekkelig relevans til pensum. Besvarelser med stor grad av avskrift fra andre tekster gir ikke bestått.
Vurderingsuttrykk
Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.
Sensorordning
Tolkefaget er et ferdighetsfag. Emnet inneholder derfor teoretiske og praktiske disipliner, og det forbereder studenten på tolkeoppgaver i offentlig sektor. Emnet har både kunnskaps- og ferdighetsmål.
- Studenten skal øke sin forståelse for de språklige valg tolken står overfor i tolkeprosessen.
- Studenten skal forbedre sine tolkeferdigheter med særlig hensyn til kommunikative og retoriske strategier.
Emnet inneholder følgende tre temaer:
- Kommunikativ kompetanse i tolking
- Retorikkens plass i tolking
- Tekstanalyse