EPN-V2

PEDD1220 Pedagogikk 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Educational Theory 2
Studieprogram
Praktisk-pedagogisk utdanning i drama og teaterkommunikasjon - deltid
Praktisk-pedagogisk utdanning i design, kunst og håndverk - deltid
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Frode Nordås

Anbefalte forkunnskaper

Studentene velger selv tema for og innhold i sin masteroppgave. Det er anbefalt å velge et forskningsfelt innen de prosjektene studiets lærere til enhver tid deltar i.

Studenter som velger å skrive en masteroppgave i tilknytning til internasjonal utvikling og utdanning, må påregne minst fire ukers feltarbeid i utlandet.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om danningens og utdanningens betydning i et samfunn i endring, med særlig vekt på demokrati, bærekraftighet og mangfold
  • har kunnskap om barn og unges rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv, og om samiske forhold og samiske elevers rettigheter
  • har kunnskap om skolens organisasjon, og sammenhenger mellom samfunnsutvikling, utdanningspolitikk og skolens rolle i samfunnet
  • har kunnskap om unges læring, utvikling, motivasjon og forskjellige perspektiver på hva som kan fremme god læring
  • kunnskap om og perspektiver på skolen som sosial og faglig møteplass, generelt og spesifikt i et flerkulturelt perspektiv

Ferdigheter

Studenten:

  • kan analysere, drøfte og begrunne egne pedagogiske valg med utgangspunkt i læreplaner, relevante styringsdokumenter, yrkesetikk, pedagogisk teori og praksiserfaring
  • kan drøfte og analysere utdanningspolitiske spørsmål, formål, ideologier og praksiser
  • kan vise og utøve en autonom og profesjonsetisk holdning i møte med alle elever, foresatte og kolleger, og fremme dialog, toleranse og respekt
  • kan orientere seg i faglitteratur, reise relevante problemstillinger, undersøke og drøfte disse kritisk og utvikle sin egen faglige praksis

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan bidra til innovasjonsprosesser og ta ansvar for samarbeid og utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nyskaping i opplæringen
  • innehar en profesjonell holdning og kan kritisk reflektere over faglige, profesjonsetiske og utdanningspolitiske spørsmål
  • kan utvikle sin læreridentitet i møte med elever og skole, videreutvikle egen kompetanse og samtidig bidra til både kollegers og skolens utvikling
  • kan bygge relasjoner til elever og foresatte, og samarbeide med aktører som er relevante for skoleverket.

Arbeids- og undervisningsformer

Gjennom arbeid med masteroppgaven skal studenten kunne dokumentere evne til analytisk tenking, selvstendig arbeid og kritisk refleksjon rundt fagfeltet digital læringsdesign.

Oppgaven skal utgjøre et selvstendig vitenskapelig arbeid, og må dokumentere innsikt i aktuell forskning, teorier og relevante metoder. Oppgaven kan enten være et utviklingsarbeid hvor bruk av digitale læremidler står sentralt, eller et mer tradisjonelt forskningsarbeid.

Masteroppgaven kan leveres på norsk, svensk, dansk eller engelsk.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan dokumentere evne til analytisk tenking, selvstendig arbeid og kritisk refleksjon rundt fagfeltet digital læringsdesign
  • har avansert kunnskap om og kan benytte ulike forskningsmetodiske tilnærminger
  • har innsikt i og erfaring med aktuell vitenskapelig forskning, teorier, metoder og utvikling.

Ferdigheter

Studenten

  • kan behandle et avgrenset tema på en faglig, gjennomtenkt og presis måte i løpet av et begrenset tidsrom
  • kan analysere eksisterende teorier, offentlige dokumenter, metoder og fortolkninger innenfor fagfeltet digital læringsdesign og relatere til egen problemstilling
  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og bruke disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer
  • kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forskningsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
  • kan bruke relevante metoder for forskning og utviklingsarbeid i digital læringsdesign på en selvstendig måte

Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle omfattende selvstendig arbeid om digital læringsdesign
  • kan reflektere over relevante forskningsetiske problemstillinger

Vurdering og eksamen

Arbeidet med masteroppgaven er i hovedsak et selvstendig arbeid, supplert med veiledning og seminarer hvor studentene legger fram sitt arbeid for hverandre.

Det blir tilbudt særskilt seminar om litteraturgjennomgang.

Arbeidet med oppgaven kan gjøres individuelt eller i samarbeid mellom to eller tre studenter.

Det gis inntil 15 timer veiledning på masteroppgaven.

Krav til oppgaven

Masteroppgaven skal knyttes til ett eller flere spørsmål som tematisk faller innenfor området digital læringsdesign. Den skal konsentreres om en avgrenset og tydelig problemstilling,

Alt arbeid med oppgaven og den endelige teksten skal holde en etisk forsvarlig standard.

Oppgaven skal inneholde en gjennomgang av forskningslitteratur som er aktuell i forhold til oppgavens tema.

Oppgaven skal inneholde et sammendrag på ca. 400 ord. Sammendraget skal stå først i oppgaven. Masteroppgaven skal være sidenummerert og ha en innholdsfortegnelse og en litteraturliste.

Forsiden på masteroppgaven skal angi:

  • Masteroppgavens tittel
  • Forfatterens navn
  • År og semester

Oppgavens omfang skal normalt være på 25000 ord +/- 10 %, eksklusive forside, sammendrag, innholdsfortegnelse, litteraturliste og vedlegg, Når to studenter samarbeider skal oppgaven være på 35000 ord +/- 10 %. Når tre studenter samarbeider, skal oppgaven være på 45000 ord +/- 10 %. Ved et samarbeid skal det gjøres rede for bidragene fra hver enkelt student.

Beståtte oppgaver skal publiseres i høgskolens system for faglig publisering (ODA).

Hjelpemidler ved eksamen

Eksamen består av vurdering av masteroppgaven med påfølgende individuell muntlig eksamen med varighet på inntil 45 minutter. Studenter som har samarbeidet om masteroppgaven, går opp til muntlig eksamen hver for seg. Muntlig eksamen består av presentasjon av masteroppgaven og en samtale om sentrale problemstillinger i tilknytning til oppgaven.

Det gis én karakter på masteroppgaven og muntlig eksamen. Karakteren fastsettes etter den muntlige eksamenen.

Det er ikke adgang til å få vurdert en ny masteroppgave i samme studieprogram når studenten tidligere har fått vurdert sin oppgave med bestått resultat. Dersom masteroppgaven vurderes til ikke bestått, kan studenten levere ny eller revidert oppgave én gang

Vurderingsuttrykk

Alle hjelpemidler tillatt på den skriftlige delen.

Sensorordning

Det gis gradert karakter etter en skala fra A til F, der A er beste og E laveste karakter for bestått, mens F er ikke bestått.