Studieinfo emne PEDD1210 2021 HØST
PEDD1210 Pedagogikk 1 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Educational Theory 1
- Studieprogram
-
Praktisk-pedagogisk utdanning i drama og teaterkommunikasjon - deltid / Praktisk-pedagogisk utdanning i design, kunst og håndverk - deltid
- Omfang
- 15 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Pensum
-
HØST
2021
- Timeplan
Innledning
Emnet handler om faglig og personlig læring og utvikling, om oppdragelse, undervisning og sosialisering. Temaene som helhet skal bidra til utvikling av faglærerens profesjonelle skjønn og handlekraft. Emnet skal danne grunnlaget for praktisk-pedagogisk virksomhet. Emneområdet består av tre målområder:
- læreren, eleven og opplæringen
- læreren og eleven i organisasjonen
- læreren, eleven og skolen i samfunnet
Emnet skal gjøre studentene fortrolige med de formelle rammer som faglæreren må forholde seg til. Hovedtema er forholdet lærer, elev/elevgrupper og lærestoff, ulike syn på læring og utvikling og ulike kulturelle forhold og deres betydning for barn og unges selvforståelse, utvikling og læring. Refleksjon og bevisstgjøring rundt yrkesetiske dilemmaer i skolen står sentralt.
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten har kunnskap om:
- sentrale styringsdokumenter for opplæring
- yrkesetiske prinsipper og dilemmaer som kan oppstå i skolehverdagen
- teori om barn og unges læring og utvikling
- klasseledelse og lov og prinsipp om likeverdig og tilpasset opplæring
- skolen som læringsarena og flerkulturell møteplass
- likheter og forskjeller i elevers oppvekstbetingelser
- sosiale og emosjonelle vansker hos barn og unge, og vold og seksuelle overgrep
- barn og unges rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv, og kjennskap til forebyggende og helsefremmende tiltak i skolen
Ferdigheter
Studenten kan:
- reflektere over og begrunne egne pedagogiske valg i lys av læreplanverk, yrkesetikk, relevant teori og praksiserfaring
- reflektere over noen etiske dilemmaer knyttet til egen profesjonsutøvelse
- legge til rette for et inkluderende læringsmiljø tilpasset elevers læringsbehov, og begrunne valg av ulike perspektiver og strategier for læring
Generell kompetanse
Studenten:
- har evne til analytisk refleksjon over egen undervisningspraksis ut fra skolens verdigrunnlag og overordnede mål
- er bevisst sin rolle som leder av læringsprosesser og er i stand til å legge til rette for et trygt og stimulerende læringsmiljø
- kan vurdere ulike lærings- og undervisningsopplegg relatert til elevers ulike behov og læringsbetingelser
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidet med de tre målområdene må ses i sammenheng med praksisopplæringen og undervisningen i fagdidaktikk (se egen emneplan for praksis). Alle aspekter ved målområdene behandles nødvendigvis ikke i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom pensumlitteratur, aktiv deltakelse i undervisningen og øvrig studiearbeid.
Sentrale problemstillinger tematiseres fra ulike perspektiver i løpet av studiet. Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, ulike former for gruppe- og prosjektarbeid samt selvstudium. Arbeidsmåtene omfatter øvelse i ulike vurderings- og veiledningsformer underveis.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være innfridd av studenten og resultatet godkjent før eksamen i pedagogikk kan avlegges:
- Minimum 80% oppmøte til obligatorisk undervisning i emnet.
- En skriftlige individuell oppgave (1500-2000 ord).
Vurdering og eksamen
Skriftlig skoleeksamen på fem timer.
Eksamen kan påklages. Eksamen gjennomføres i andre semester.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler tillatt.
Vurderingsuttrykk
I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått. Alle eksamensdeler må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få bestått emnet.
Sensorordning
Vurderes av to interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Emneoverlapp
Emnet overlapper 15 studiepoeng med PDTK1200.