Programplaner og emneplaner - Student
PED1310 Praksis Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Teaching practice
- Studieprogram
-
Praktisk-pedagogisk utdanning i drama og teaterkommunikasjon
- Omfang
- 0.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet Introduksjon til sosialt arbeids teori og praksis består av to delemner: Introduksjon til sosialt arbeids teori og Praksisstudium.
I tillegg skal studentene delta i det tverrfaglige undervisningsopplegget INTER1100.
Inter 1100 «Den samme ungen - ulike arenaer»
Tema det arbeides med er velferdsstaten som ramme om jenter og gutters utvikling, læring og oppvekst i et samfunn preget av kulturelt og sosialt mangfold, barn/unges hverdagsliv og sosiale deltakelse, barn/unges rettigheter samt utforskende samtaler og observasjoner med barn/unge.
Se INTERACTs hjemmeside for mer utfyllende beskrivelse av innholdet i INTER1100; https://interact.hioa.no/
- Introduksjon til sosialt arbeids teori.
Studentene skal i dette emnet få en introduksjon til yrkesfeltet og en innføring i det generelle teorigrunnlaget i sosialt arbeid (15 sp). Dette teorigrunnlaget er basis for undervisningen i sosialt arbeid i andre og tredje studieår.
- Praksisstudium.
Praksis er en særegen læringsarena som har en viktig plass i utdanningen. I praksisstudiet deltar studentene i yrkesfelt hvor det utøves sosialt arbeid. Sosialt arbeid utøves på mange arenaer og praksisplassene er varierte. Læringsutbytte vil derfor kunne være forskjellig, avhengig av praksissted. Denne praksisperioden varer åtte til ni uker i 1. studieår og utgjør 15 studiepoeng.
Studentene tilbys praksisplasser som er relevante ut fra utdanningens formål og sosionomens arbeidsfelt. Studenten skal gjennom observasjon, samhandling, veiledning og praktisk utprøving i yrkesfeltet gis mulighet til å utvikle og bevisstgjøre seg egen yrkesrolle.
Forkunnskapskrav
Inter 1100
I INTER1100 «Den samme ungen - ulike arenaer», inngår 2 seminardager, samtale- og observasjonsoppgaver knyttet til tverrprofesjonelt gruppearbeid.
Delemne 1
Undervisningen veksler mellom plenumsforelesninger, gruppeundervisning, nærværspliktige seminarer (feltprosjekt -PBL, seminarer i kommunikasjon, motiverende intervju, yrkesrolle og etikk og endringsprosessen), skriveseminar og studentaktiviteter i form av muntlige framlegg i større og mindre grupper.
Delemne 2
Undervisningen på universitetet veksler mellom plenumsforelesninger, gruppearbeid og veiledning av kontaktlærer før, under og ved avslutningen av praksisstudiet. I praksisstudiet er studenten tilknyttet et arbeidssted der det utøves sosialfaglig arbeid. Studentens skal følge praksisstedets arbeidsrutiner og få innsikt og i noen grad erfaring med de sosialfaglige arbeidsoppgaver som finnes der. Fastsetting av konkrete arbeidsoppgaver planlegges av praksisveileder og student i fellesskap, og de skal framgå av læringskontrakten (læreplan + veiledningskontrakt). Studenten skal få ukentlige veiledning av praksisveileder. Veiledningen kan gis både individuelt og i gruppe. Studenten skal følge arbeidstiden på praksisstedet, også når det jobbes turnus. Det kan imidlertid ikke kreves av studenten at det jobbes mer enn to kvelder per uke og mer enn hver 3. helg. Studenten har krav på én studiedag per praksisuke.
Læringsutbytte
Inter 1100
- Deltakelse i introduksjonsseminar over to dager i begynnelsen av semesteret
- Individuelt gjennomført observasjon av eller samtale med et barn eller ungdom
- Gruppearbeid tilknyttet INTER1100
Delemne 1
Jf. kapittel om Obligatorisk undervisning og Arbeidskrav. Dersom følgende krav til obligatorisk deltakelse og obligatorisk undervisning ikke er godkjent, mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen i emnet Introduksjon til sosialt arbeids teori og praksis :
Det er obligatorisk deltakelse i feltprosjekt - PBL arbeid. Det kreves 80 % tilstedeværelse. Ved fravær over 20 % må studentene levere et alternativt arbeidskrav. Ved fravær utover 40 % mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen i emnet.
Det er obligatorisk undervisning på fagseminar i: yrkesrolle og etikk (to dager), kommunikasjon (fire dager), motiverende intervju (to dager) og endringsprosessen (to dager). Det kreves 80% tilstedeværelse på hvert av disse fire seminarene. Fravær utover 20 % må kompenseres med et alternativt arbeidskrav for å kunne fremstille seg til eksamen. Fravær over 40 % samlet for alle disse fire seminarene medfører tap av eksamensretten, og tap av retten til å gå ut i praksis dersom maksgrensen for fravær allerede er overskredet før praksisperioden starter.
I tillegg kommer et obligatorisk arbeidskrav i perioden før eksamen. Arbeidskravet består i innlevering av skriftlig eksamenslignende besvarelse (fem til åtte sider) og deltagelse på 2,5 timers skriveseminar. Den skriftlige besvarelsen må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Delemne 2
Det er obligatorisk tilstedeværelse på seminarer før, under og ved avslutning av praksisperioden. Praksisseminarene vurderes samlet mht. fravær. Det kreves 80 % tilstedeværelse. Ved fravær utover 20 % pålegges kompenserende arbeidskrav som må være godkjent for at studenten skal få godkjent praksisstudiet. Ved fravær over 40 % mister studenten retten til å framstille seg til eksamen.
I praksisstudiet er det obligatorisk tilstedeværelse på praksisplassen fire dager per uke i de ukene praksisstudiet varer. Det kreves 80 % tilstedeværelse. Fravær utover 20 % må tas igjen etter nærmere avtale med praksisstedet.
I løpet av praksisstudiet leveres tre ordinære skriftlige arbeidskrav:
- Læringskontrakt.
- Praksisoppgave.
- Praksisrapport/ elektronisk evaluering.
Arbeids- og undervisningsformer
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Delemne 1
Gradet skala A-F.
Delemne 2
Godkjent-Ikke godkjent.
Vurdering og eksamen
Besvarelsene vurderes av både intern og ekstern sensor.
Hjelpemidler ved eksamen
Anne-Lise Stubberud.
Vurderingsuttrykk
Delemne 2
I praksisstudiet er studentene utplassert på ulike arbeidssteder hvor sosialt arbeid praktiseres. Studentene skal få en introduksjon til yrkesrollen og til sosialt arbeids yrkesfelt. De skal få en forståelse av sammenhengen mellom teoretisk og praktisk kunnskap i sosialt arbeid ved at teori blir knyttet til situasjonsbestemte temaer i praksis.
Læringen foregår gjennom deltakelse i ulike former for sosiale fellesskap hvor studentene får prøve seg på noe praktisk sosialt arbeid i form av samarbeid med brukere, veiledere, andre ansatte. En sentral del av læringen består i at studentene aktivt arbeider med etiske overveielser og refleksjon over egen og andres yrkesutøvelse.
Sensorordning
Praksis vurderes av praksislærer ved praksisstedet, i samarbeid med instituttet.