Studieinfo emne PED1220 2022 HØST
PED1220 Pedagogikk 2 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Educational Theory 2
- Studieprogram
-
Praktisk-pedagogisk utdanning i drama og teaterkommunikasjon / Praktisk-pedagogisk utdanning i design, kunst og håndverk
- Omfang
- 15 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
VÅR
2023
- Timeplan
Innledning
Emnet er en videreføring og utdypning av Pedagogikk I. Emnet tar opp faglig og personlig læring og utvikling, oppdragelse, undervisning og sosialisering. Emnet skal bidra til utvikling av faglærerens profesjonelle skjønn og handlekraft og danne grunnlaget for praktisk-pedagogisk virksomhet. Emneområdet består av tre målområder:
- læreren, eleven og opplæringen II
- læreren og eleven i organisasjonen II
- læreren, eleven og skolen i samfunnet II
Emnet skal gjøre studentene fortrolige med de formelle rammer som faglæreren må forholde seg til. Hovedtema er forholdet lærer, elev/elevgrupper og lærestoff, ulike syn på læring og utvikling og ulike kulturelle forhold og deres betydning for barn og unges selvforståelse, utvikling og læring. Refleksjon og bevisstgjøring rundt yrkesetiske dilemmaer i skolen står sentralt.
Anbefalte forkunnskaper
Anbefalt gjennomført og bestått Pedagogikk 1
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten har kunnskap om:
- utvalgte sentrale juridiske problemstillinger i skolehverdagen
- yrkesetiske prinsipper og dilemmaer som kan oppstå i skolehverdagen
- skolen som læringsarena og flerkulturell møteplass
- hvordan sentrale idéer og verdier gjennom historien har påvirket oppfatningen av oppdragelse og opplæring
- perspektiver på identitet, kjønn og likestilling
- likheter og forskjeller i elevers oppvekstbetingelser
- pedagogisk utviklingsarbeid og prosjektarbeid
Ferdigheter
Studenten kan:
- reflektere over og begrunne egne pedagogiske valg i lys av læreplanverk, yrkesetikk, relevant teori og praksiserfaring
- reflektere over populærkulturelle medieuttrykk og relatere dette til barn og unges sosialisering og identitetskonstruksjon
- legge til rette for et inkluderende læringsmiljø tilpasset elevers læringsbehov, og begrunne valg av ulike perspektiver og strategier for læring
- samarbeide med kolleger og eksterne samarbeidspartnere om å tilrettelegge undervisning for elever med særskilte behov
Generelle kompetanse
Studenten:
- kan vurdere ulike lærings- og undervisningsopplegg relatert til elevers ulike behov og læringsbetingelser
- kan ta initiativ til å samarbeide med kolleger om bruk av kunstfaglige tilnærminger i pedagogiske opplegg
- kan bruke relevant fagterminologi i kommunikasjon med ulike målgrupper
- kjenner til nyere forskning på fagfeltet
- kan bidra til fornying av pedagogisk virksomhet innen fagområdet
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidet med de tre målområdene må ses i sammenheng med praksisopplæringen og undervisningen i fagdidaktikk (se egen plan for praksis). Alle aspekter ved målområdene behandles nødvendigvis ikke i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom pensumlitteratur, aktiv deltakelse i undervisningen og øvrig studiearbeid.
Sentrale problemstillinger tematiseres fra ulike perspektiver i løpet av studiet. Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, ulike former for gruppe- og prosjektarbeid samt selvstudium. Arbeidsmåtene omfatter øvelse i ulike vurderings- og veiledningsformer underveis.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være innfridd av studenten og resultatet godkjent før eksamen i pedagogikk kan avlegges:
- Minimum 80% oppmøte til obligatorisk undervisning i emnet.
- Presentasjon og drøfting av forhåndsinnlevert, skriftlig prosjektoppgave i grupper (3-5 studenter pr gruppe).
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet består av to eksamensdeler:
- Eksamensdel 1: Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 5 dager (ca. 2000-2500 ord), som teller 60 %. Eksamensdel 1 kan påklages.
- Eksamensdel 2: Individuell muntlig eksamen, som teller 40 %. Eksamensdel 2 kan ikke påklages.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F. Alle eksamensdeler må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få bestått emnet.
Sensorordning
Eksamensdel 1
Vurderes av to sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Eksamensdel 2
Vurderes av to sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Emneoverlapp
Emnet overlapper 15 studiepoeng med PDTK1200.