EPN-V2

PDTKD1120 Didactic Drama 2 Course description

Course name in Norwegian
Fagdidaktikk i drama- og teaterkommunikasjon 2
Study programme
Educational Theory and Practice in Drama and Theatre Communication - part-time
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

One internal examiner. External examiners are used regularly.

Recommended preliminary courses

Praksisveilederen har en sentral rolle når det gjelder yrkesfaglærerstudentens og den nyutdannede yrkesfaglærerens utvikling av helhetlig profesjonskompetanse. Dette emnet handler om temaer som gjelder yrkesfaglærerens samfunns- og profesjonsmandat og kvalifikasjonsbehov, som det er viktig at praksislærere har dyp innsikt i. Videre handler det om hvordan veiledning, yrkesdidaktisk analyse, lærende møter og organisasjonslæring kan benyttes for å bistå yrkesfaglærerstudenter og nyutdannede lærere i deres kompetanseutvikling.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om læreplaner og fagområdets stilling og utviklingspotensial i videregående opplæring
  • har kunnskap om fagområdets teoretiske forankring og kulturelle betydning med utgangspunkt et historisk og nåtidig samfunnsperspektiv
  • har kunnskap om relevante forskningsperspektiver knyttet til undervisning i videregående opplæring og arenaer for anvendt teater
  • har kunnskap om ulike undervisnings- vurderings- og veiledningsformer som egner seg i videregående opplæring og andre arenaer for anvendt teater

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og reflektere over undervisningsforløp med utgangspunkt i læreplaner for videregående opplæring
  • kan samarbeide om å skape et trygt og inkluderende læringsmiljø, tilpasse undervisningen til elevenes forutsetninger, interesser og lokale rammefaktorer i VGS og andre arenaer for anvendt teater
  • kan drøfte og reflektere over kunstpedagogiske teorier knyttet til undervisning, tverrfaglige prosjekter og eget skapende arbeid

Generelle kompetanse

Studenten

  • kan samarbeide med aktuelle partnere i lokalsamfunnet som teaterkunstnere og dramapedagoger på ulike institusjoner, bedrifter og offentlige etater
  • kan reflektere over fagets egenart i et samfunnsperspektiv
  • kan bidra til å fremme forståelse for mangfold og ulike kulturelle uttrykk i samtiden
  • kan anvende forskningsmetoder for forsøks- og utviklingsarbeid innen fagområdet
  • kan anvende ulike veilednings- og vurderingsstrategier i undervisningen

Teaching and learning methods

Arbeidet ses i sammenheng med praksisopplæringen (se egen plan for praksis). Alle sentrale aspekter ved målområdene behandles nødvendigvis ikke i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom pensumlitteratur, aktiv deltakelse i undervisningen og øvrig studiearbeid. Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, ulike former for gruppe-/prosjektarbeid og selvstudium. Arbeidsmåtene omfatter øvelse i ulike vurderings- og veiledningsformer underveis.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent for at studenten skal kunne gå opp til eksamen:

  • Minimum 80% oppmøte til obligatorisk undervisning i emnet.
  • Individuell presentasjon og drøfting av en valgt vitenskapelig artikkel, med et aktuelt fagdidaktisk tema.
  • Prosjekt i anvendt teater.

Assessment

Eksamen i to deler:

Eksamensdel 1: Individuell skriftlig FoU-oppgave der studenten gjennom en praktisk og/eller teoretisk studie skal utforske og drøfte et fagdidaktisk problemområde. Det praktiske arbeidet dokumenteres i det skriftlige dokumentet (ca. 5000-6500 ord). Eksamen kan påklages. Eksamensdel 1 teller 40% av totalkarakter. Eksamen gjennomføres i andre semester.

Eksamensdel 2: Individuell muntlig eksamen. Baseres på formidling og utspørring relatert til både individuell FoU-oppgave, fellespensum og praksis. Muntlig eksamen kan ikke påklages. Eksamensdel 2 teller 60% av totalkarakter.Eksamen gjennomføres i andre semester.

Begge eksamensdeler må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få bestått emnet.

Permitted exam materials and equipment

Eksamensdel 1: Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Eksamensdel 2: Ingen hjelpemidler er tillatt

Grading scale

Gradert skala A-F.

Examiners

Begge eksamensdeler vurderes av to interne sensorer, ekstern sensor brukes jevnlig.