EPN-V2

PDTKD1110 Fagdidaktikk i drama- og teaterkommunikasjon 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Didactic Drama 1
Studieprogram
Praktisk-pedagogisk utdanning i drama og teaterkommunikasjon - deltid
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet omhandler grunnleggende problemstillinger knyttet til undervisningsarbeid innenfor drama- og teaterkommunikasjon slik det kommer til uttrykk i skoleverkets læreplaner. Emnet er knyttet til grunnskolen. Dette omfatter å opparbeide innsikt i fagets egenart og tilegne seg erfaring med hvordan ulike arbeids- og uttrykksformer kan nyttes inn i skolepraksis. Det legges vekt på øve opp evnen til å formidle og bruke fagspråk i eget arbeid og i undervisning.

Fagdidaktikk reiser viktige spørsmål om skolens faglige innhold, fagets egenart og fagets begrunnelse som skolefag. Et vesentlig spørsmål er hvilke forutsetninger og rammebetingelser som er nødvendige for et godt læringsmiljø og for å utvikle potensialet hos hver enkelt elev.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav, men vi gjør oppmerksom på at bachelorstudiet i fotojournalistikk har generelle progresjonsbestemmelser: Normalt må hvert studieår være bestått for at studentene skal kunne fortsette studiet i neste studieår.​

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • metoder for idéarbeid
  • metoder for research på et stort, selvstendig prosjekt
  • metoder for redigering av et stort bilde- og videomateriale
  • presentasjon av reportasje i dokumentarformatet

Ferdigheter

Studenten kan

  • gjøre systematisk idé- og planarbeid for store reportasjer og dokumentarprosjekter
  • arbeide metodisk med bilder, video og tekst på langvarige selvstendige prosjekter
  • redigere et stort materiale i bilder, video og tekst
  • presentere store reportasjer i et relevant format
  • reflektere over metodiske, fortellermessige og etiske trekk ved eget arbeid

Generell kompetanse

Studenten har utviklet

  • selvstendighet i idéarbeid, research og planlegging av omfattende fotojournalistiske produksjoner
  • evne til å arbeide selvstendig som fotojournalist i ukjente miljøer over lang tid
  • evne til refleksjon over eget arbeid og forståelse for journalistisk yrkesetikk

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen vil bestå av forelesninger, individuelle oppgaver, gruppegjennomganger, selvstudium, feltarbeid, redigering og produksjon.

Arbeidet med dokumentaren er organisert i tre perioder:

  • Teoretisk forkurs. Studentene utvikler en reportasjeidé fram til en pitch og videre til en prosjektbeskrivelse.
  • Feltarbeid. Studentene arbeider selvstendig i felt med bilder, video og tekst til dokumentaren.
  • Redigering og produksjon. Studentene skal redigere, produsere og ferdigstille dokumentarene. De samarbeider med veileder og medstudenter.

Undervisningen foregår fysisk, på campus.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent for at studenten kan gå opp til eksamen:

  • Minimum 80% oppmøte til obligatorisk undervisning i emnet.
  • Gruppeoppgave knyttet til drama som læringsform (2-4 studenter). Oppgaven presenteres for medstudenter og lærer.

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig hjemmeeksamen knyttet til dramapedagogiske undervisningsprosesser og teaterformidling. Eksamen over 5 dager (ca. 3000 - 4000 ord). Eksamen kan påklages. Eksamen gjennomføres i andre semester.

Hjelpemidler ved eksamen

Til eksamen leverer studenten en individuell mappe bestående av tre av arbeidskravene. Det er anledning til å gjøre endringer.

  • Pitch, prosjektbeskrivelse og budsjett, 3-5 sider
  • En ferdig presentert dokumentar som nettdokumentar, selvstendig videodokumentar eller fysisk fotobok. I slike oppgaver vil omfanget variere ut fra hvilke medietyper eller kombinasjoner av disse som benyttes. Omfang vil derfor spesifiseres/avtales i oppgaveteksten eller individuelt i samarbeid med faglærer.
  • Et refleksjonsnotat knyttet til arbeidet med dokumentaren og relevant litteratur på 5-6 sider. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial eller Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

Kandidatene kan levere omarbeidet versjon til ny vurdering én gang. Hele mappen må leveres på nytt når en eller flere deler er vurdert til ikke bestått.

Vurderingsuttrykk

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Sensorordning

Gradert skala A-F