Programplaner og emneplaner - Student
PDTKD1110 Fagdidaktikk i drama- og teaterkommunikasjon 1 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Didactic Drama 1
- Studieprogram
-
Praktisk-pedagogisk utdanning i drama og teaterkommunikasjon - deltid
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
HØST 2023
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Informasjonssystemer er verktøy som henter inn, organiserer, lagrer, prosesserer og formidler informasjon. Slike system er sentrale verktøy for en bibliotekar som skal håndtere og tilgjengeliggjøre innhold og som formidlingsverktøy i møte med brukere. Emnet beskriver informasjonssystemets ulike bestanddeler, både «over» og «under» panseret, samt grunnleggende perspektiver på brukerinteraksjoner og gjenfinning. Studentene presenteres for tradisjonell kunnskapsorganisasjon og hvordan metadata, katalogisering og klassifikasjon inngår i og påvirker digitale informasjonssystemer. Emnet diskuterer også informasjonssystemets rolle i organisasjoner, samfunn og overfor brukere.
Forkunnskapskrav
Før bacheloroppgaven kan leveres, må studenten ha bestått kurs i samfunnsvitenskapelig metode.
Læringsutbytte
Approved laboratory course in KJM1400 Organic Chemistry and KJM1500 Physical Chemistry, or corresponding qualifications.
Arbeids- og undervisningsformer
For å fremstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være utført og godkjent:
Arbeidskrav, prosjekt 1. Mønsterkonstruksjon og søm-teknikk (individuelt arbeid)
En individuell, praktisk oppgave, i form av en perm, som skal omfattes av følgende:
- En personlig innrettet grunnform til skjørt, overdel og bukse og oppsydde toiler av hvert av disse mønstrene.
- Et enkelt plagg der kunnskapene om mønsterkonstruksjon videreføres på en personlig måte.
Arbeidskrav, prosjekt 2. Mote og moteteori(individuelt-/ gruppearbeid)
Arbeidskravet er todelt:
- En muntlig og visuell presentasjonsoppgave (gruppearbeid): Gruppen skal vise hvordan fagfeltets teorier/ideologier og refleksjoner har fått innvirkning på profesjonelle designeres visuelle arbeid. Det skal anvendes relevant litteratur i arbeidet.
- En praktisk og skriftlig oppgave, der moteteori brukes som inspirasjon til eget praktisk skapende arbeid. Oppgaven kan løses individuelt eller i grupper. Oppgaven omfattes av et ferdig plagg/antrekk og en visuell og skriftlig dokumentasjon av det praktiske arbeidet (om lag 1000 ord). Studenten/ gruppen skal presentere sitt ferdige arbeid for klassen og vil få muntlig tilbakemelding fra medstudenter.
Arbeidskrav vurderes til godkjent/ikke godkjent og når arbeidskrav gjennomføres som gruppearbeid vurderes gruppen under ett.
Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i emnet.
Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om arbeidskrav.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student:
- can explain the cell structure and the difference between prokaryotic and eukaryotic cells
- can explain the structure and function of the most important biochemical molecules: carbohydrates, lipids, proteins and nucleic acids
- can present different methods to analyze biochemical molecules, specially proteins
- can explain the structure and function of antibodies
- can explain the function of enzymes and coenzymes and understand basic enzyme kinetic theories
- can describe metabolic processes such as glycolysis, the citric acid cycle and the electron transport chain
- can explain DNA synthesis (replication), RNA synthesis (transcription) and protein synthesis (translation) in prokaryotic organisms
Skills
The student is capable of:
- analyzing the protein concentration in a sample using spectroscopy
- identifying proteins using SDS-PAGE (gel electrophoresis) and Western blotting
- performing basic enzyme kinetic experiments
- performing restriction digestion of plasmid DNA
- analyzing DNA using agarose gel electrophoresis
- performing health risk assessments and classifying chemical compounds and solutions
- planning and performing biochemical experiments
- communicating the results of laboratory experiments both orally and in writing
Vurdering og eksamen
Gradert skala A-F.
Hjelpemidler ved eksamen
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Vurderingsuttrykk
Lectures, laboratory assignments and supervised exercises.
The estimated workload is four hours of lectures, four hours of supervised exercises and five hours of self-study per week.
Sensorordning
The following coursework is compulsory and must be approved before the student can sit in the exam:
- 1 project assignment
- 2 lab reports
- 3 individual exercises
Emneoverlapp
Gradert skala A-F