Programplaner og emneplaner - Student
PDTK1120 Didactic Drama 2 Course description
- Course name in Norwegian
- Fagdidaktikk i drama- og teaterkommunikasjon 2
- Study programme
-
Educational Theory and Practice in Drama and Theatre Communication
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Curriculum
-
SPRING 2018
- Schedule
- Programme description
-
- Course history
-
Introduction
Emnet handler om å gjøre seg kjent med grunnleggende problemstillinger knyttet til undervisningsarbeid innenfor drama- og teaterkommunikasjon slik det kommer til uttrykk i skoleverkets læreplaner særlig rettet mot videregående skole. Dette innbefatter å opparbeide innsikt i fagets egenart og tilegne seg erfaring med læreplaner og hvordan studenten kan bruke sin fagkompetanse inn i skolepraksis.
Det legges vekt på å øve opp evnen til å formidle og bruke fagspråk i eget skapende arbeid og i undervisning. Fagdidaktikk reiser viktige spørsmål om skolens faglige innhold, fagets egenart og fagets begrunnelse som skolefag. Emnet skal legge grunnlaget for at studenten senere skal kunne bruke egen erfaring med utviklingsarbeid for å utvikle faget i skole og undervisning.
Required preliminary courses
Eksamen fra Fagdidaktikk I må være bestått før studenten kan fremstille seg for eksamen i Fagdidaktikk II.
Learning outcomes
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- teaterfagenes plass og betydning i videregående opplæring
- læreplanutvikling og fagområdets stilling og utviklingspotensial i videregående skole
- fagområdets filosofi, teoretiske forankring og kulturelle betydning med utgangspunkt i den historiske utvikling
- ulike vurderingsformer som egner seg i drama og teater i videregående skole
- hvordan kunstfaget teater og ulike dramapedagogiske metoder har påvirket samfunn og kultur
Ferdigheter
Studenten kan
- begrunne teaterfagenes plass og betydning i opplæringen, planlegge og gjennomføre undervisningsopplegg med utgangspunkt i læreplaner fra videregående skole
- tilpasse undervisningen til elevenes forutsetninger, interesser og lokale rammefaktorer
- reflektere over og drøfte relevant fagteori knyttet til skapende dramapedagogiske prosesser og teaterproduksjoner med ungdom og voksne
- reflektere over kunstpedagogiske teorier og estetisk dannelse for å forstå unge og voksnes estetiske utvikling og kan bruke denne innsikten i egen undervisning
- bruke ulike søkeverktøy for å anvende forskning som grunnlag for faget, dokumentere og evaluere eget arbeid og finne kilder til oppgaver og prosjektarbeid
- samarbeide med aktuelle partnere i lokalsamfunnet som teaterkunstnere på ulike institusjoner, bedrifter og offentlige etater rettet mot ungdom og voksne
Generelle kompetanse
Studenten:
- kan gjøre rede for læreplanutvikling og fagområdets stilling og utviklingspotensial i videregående skole
- har profesjonskunnskap relatert til egen utdanning
- kan reflektere over fagets egenart i et samfunnsperspektiv
- kan utvikle fagkunnskap i relasjon til ungdom og voksne i en flerkulturell hverdag
- kan bruke relevante metoder for forsøks- og utviklingsarbeid innen fagområdet
Teaching and learning methods
En intern sensor.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent for at studenten skal kunne gå opp til eksamen:
- Minimum 80 prosent oppmøte til obligatorisk undervisning i emnet.
- Individuell presentasjon og drøfting av en valgt vitenskapelig artikkel, med et aktuelt fagdidaktisk tema.
Assessment
Eksamen i emnet består av tre deler:
Eksamensdel 1:
- En praktisk gruppeoppgave.
- Vurdering av dramaprosessen og produktet/visningen danner grunnlag for karakter som teller 20 prosent.
- Eksamenen kan ikke påklages.
- Eksamen gjennomføres i andre semester.
Eksamensdel 2:
- FoU-oppgave.
- Dette er en oppgave som gjennom både en teoretisk og praktisk estetisk studie skal drøfte et fagdidaktisk problemområde.
- Det praktiske arbeidet dokumenteres i det skriftlige dokumentet (ca. 5000 til 6500 ord).
- Eksamensdelen teller 60 prosent
- Eksamen kan påklages.
- Eksamen gjennomføres i andre semester.
Eksamensdel 3:
- Muntlig eksamen.
- Baseres på formidling og utspørring relatert til både individuell FoU-oppgave og fellespensum. Eksamensdelen teller 20 prosent.
- Eksamenen kan ikke påklages.
- Eksamen gjennomføres i andre semester.
Alle eksamensdeler må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få bestått emnet.
Grading scale
I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.
Examiners
Eksamensdel 1
Vurderes av to sensorer, ekstern sensor brukes jevnlig.
Eksamensdel 2
Vurderes av to sensorer, ekstern sensor brukes jevnlig.
Eksamensdel 3
Vurderes av to sensorer, ekstern sensor brukes jevnlig.