EPN-V2

PBIB9220 Libraries in Society: Between Trend and Tradition Emneplan

Engelsk emnenavn
Libraries in Society: Between Trend and Tradition
Studieprogram
Ph.d.-program i bibliotek og informasjonsvitenskap
Phd moduler innenfor bibliotek og informasjonsfag
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk

Innledning

Elective specialisation subject.

Libraries, together with other memory institutions, have been institutions underpinning the public sphere ' the political and social public sphere as well as the cultural public sphere.

The course aim at providing participants with a thorough background in theoretical approaches for studying and understanding the public sphere by studying central texts from the age of enlightenment till today's globalized and digital reality. Libraries and other ALM institutions role as institutions for the public sphere will be discussed and analyzed from an historical perspective but first, and foremost, from the perspective of current challenges stemming from social and technological developments. The course shall provide the participants with a theoretical background for doing research on ALM institutions as arenas for a cultural and social public sphere.

Forkunnskapskrav

No prerequisites.

Læringsutbytte

Knowledge

The candidate will obtain both broad and in-depth knowledge about

  • institutional theory and use of institutional theory library and information science Research
  • the growth and institutionalisation of the modern library's values and theory structure
  • research studying how the library's role and value structure are influenced by social, demographic and technological change

Skills

The candidate is able to

  • reflect over how the field's institutionalised norm and value structure are influenced and challenged by digitalisation, globalisation and the growth of multicultural societies
  • reflect over the interaction and reciprocal influence between an institutionalised practice field as the library field and the relation and change processes in the society of which the library is a part
  • develop research projects which are relevant to the challenges that a multicultural and digital society raises

Arbeids- og undervisningsformer

Lectures will be combined with seminars and active participation from the participants.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

No coursework requirements.

Vurdering og eksamen

The candidates shall write an essay of approximately 15 pages. The essay shall be handed in within 2 months after the subject is concluded.

The reading is defined in relation to the candidate's own project. The selected reading is partly determined by candidates in connection with their research project and partly based on a core reading list.

Hjelpemidler ved eksamen

Den digitale omstillingen fører til endringer både i samfunn, yrker og opplæring. Dette betyr utfordringer for enkeltmennesker og spesielt utdanningsinstitusjoner. Behovet for digital kompetanse, å forstå og å bruke digitale verktøy i opplæring er nødvendig for å møte de raske endinger som samfunn og yrker går gjennom.

Emnet retter perspektivet mot bruk av digitale verktøy i yrkes- og profesjonsopplæring både for lærernes undervisning og for elevenes læring. Dette innebærer at bruk av digitale verktøy tar utgangspunkt i yrker og digitalisering av yrkesutøvelsen. En yrkesrettet digital kompetanse vil vektlegge hvordan praksislæring og refleksjon kan realiseres ved bruk av digitale verktøy i opplæringen. Emnet vil også ha perspektiv på hvordan digital teknologi kan anvendes for å dele og søke informasjon og kunnskap, kritisk og etisk vurdering av nettsider og kilder, og forstå og bruke multimodale tekster. Videre vil emnet ha perspektiv på hvordan digitalisering av undervisning og opplæring åpner for nye elevaktive metoder. Bruk av blant annet video, nettbasert gruppearbeid, digitale øvelser, spill, omvendt undervisning (flipped classroom) og hybrid undervisning kan kjennetegne digital opplæring for læringsutbytte. I tillegg vil bruk av digitale skriveverktøy og tekstbehandlingsprogram for faglig formidling og læring være relevant for den digitale kompetansen.

Vurderingsuttrykk

Ingen.

Sensorordning

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: 

 

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om bruk av digitale verktøy for læring og kunnskapsutvikling
  • har kunnskap om hvordan digitale verktøy kan brukes i undervisning og vurderingspraksiser
  • har kunnskap om kritisk og etisk bruk av digitaliserte kilder

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke digital teknologi og verktøy for innovative læringsaktive metoder
  • kan bruke digitale verktøy for nettbasert undervisning og vurdering
  • kan bruke digitale skriveverktøy og tekstbehandlingsprogram
  • har evne til kritisk og etisk vurdering av kilder

 

Generell kompetanse

Studenten

  • har grunnleggende kompetanse i bruk av digitale verktøy for læring og for undervisning
  • har kompetanse i å se muligheter som ligger i digitalisering av undervisning og læring
  • har forståelse for styrker og svakheter ved bruk av digitale verktøy for læring, opplæring og for eget yrke
  • har digital kompetanse tilpasset eget yrke og fagdisiplin

Opptakskrav

Følgende to arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Arbeidskrav 1: Studentene skal forberede i grupper (tre til fem studenter) et digitalt undervisningsopplegg der ulike metoder og vurderingsuttrykk vises. Omfang: tilsvarende en 45 minutters undervisningstime.
  • Arbeidskrav 2: Undervisningopplegget skal følges av en muntlig begrunnelse. Omfang: om lag 10 minutter.

Hovedformålet med arbeidskravene er at studentene skal vise til ulike måter for hvordan digitalisering av undervisning, læring og vurdering kan realiseres.

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

Det kreves i tillegg 80% deltakelse og tilstedeværelse for å kunne fremstille seg for eksamen/vurdering. Se programplan for ytterligere informasjon.

Emneansvarlig

Emnet kombinerer forelesninger og studentaktive metoder der studentene særlig inviteres til å bruke egne praksiserfaringer fra yrke og profesjon. Arbeid med autentiske digitale tekster, reseptivt og produktivt, både verbalspråklige og multimodale/semiotiske ressurser inngår i arbeids- og undervisningsformer.