EPN-V2

PBIB9000 Bibliotek- og informasjonsvitenskapelig teori Emneplan

Engelsk emnenavn
Theories in Library and Information Science
Studieprogram
Ph.d.-program i bibliotek og informasjonsvitenskap
Phd moduler innenfor bibliotek og informasjonsfag
Enkeltemner fra ph.d.-program i samfunnsvitenskap
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk

Innledning

Emnet er obligatorisk for alle kandidater. Det anbefales at kandidaten avlegger emnet så tidlig i studieløpet som mulig.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten har dyptgående kunnskaper om

  • framveksten og institusjonaliseringen av bibliotek- og informasjonsvitenskap som forskningsfelt
  • den faglige drøftingen og ulike forståelser begrepet informasjon og forholdet mellom informasjon og kunnskap
  • det intellektuelle grunnlaget for og teoretiske perspektiv på kjerneområder i faget som kunnskapsorganisasjon, gjenfinning og informasjonsadferd
  • den faglige debatten om hva som utgjør bibliotek- og informasjonsvitenskapens felles plattform

Ferdigheter

Kandidaten kan

  • plassere eget avhandlingsprosjekt inn i en bibliotek- og informasjonsvitenskapelig teori- og forskningstradisjon
  • kommunisere med forskere på feltet og andre studenter på tvers av det delområdet av faget kandidatene velger å fordype seg i
  • reflektere over forholdet mellom bibliotek- og informasjonsvitenskap som forskningsfelt og det bibliotek- og informasjonsfaglige praksisfeltet

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet består av seminarer, forelesninger og selvstudier. Den pedagogiske tilnærmingen innebærer aktiv deltakelse i seminarer / forelesninger, presentasjon av eget arbeid og tilbakemeldinger til andres presentasjoner på grunnlag av faglitteratur og forelesningsinnhold.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Obligatorisk deltakelse på 80 % av forelesninger og litteraturseminarer samt forskningsseminarer.

Vurdering og eksamen

This subject explores theories and empirical data about mental health care and mental suffering among ethnic minorities. A key theme in the course is developing knowledge on an individual, family and cultural level in order to coordinate and implement appropriate transcultural mental health work. Upon completing this course, students will be competent in evaluating of the need for treatment as well as planning and implementing interventions for patients with different cultural backgrounds.

Hjelpemidler ved eksamen

Admission to the study program and also students in master's programs in the health and/or social welfare at HiOA and partner universities and with English skills at the B2 level.

Vurderingsuttrykk

On successful completion of the course, the student has the following learning outcomes classified as knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student has

  • extensive knowledge on epidemiology and diagnosing mental suffering in patients with different cultural backgrounds
  • knowledge about and can analyses how a cultural, familial and treatment contexts influence outcomes for mental health work with patients with different cultural backgrounds
  • knowledge about migration and acculturation and how this influences mental health and suffering in patients with different cultural backgrounds
  • knowledge about the connections between trauma, mental suffering and mental health work among refugees and asylum seekers

Skills

The student can reflect

  • upon and develop work alliances in mental health work with clients with minority backgrounds and traumatized refugees
  • upon and use a client perspective in mental health work with people from different cultural backgrounds
  • upon culturally sensitive topics as professional ethical challenges in mental health work, and can use reflection in his/her own clinical and organizational work with patients with minority backgrounds

General competence

The student

  • can analyse the links between his/her own attitudes and professionally based decisions in mental health work with patients with minority backgrounds

Sensorordning

Lectures, cases and group work.

Opptakskrav

Students will turn in an individual written assignment of 1000 words +/- 20%. This can be based on field-work or an evaluation of a patient with minority background.

For fieldwork: The student must identify a focus area related to people with mental health problems, observations, field notes, and write a report.

For patient evaluations: The student must identify and explain key areas necessary for understanding the patient's mental suffering, and propose a well based intervention for the patient, including its social and professional context.

The coursework requirements must be approved in order to take the final exam. The student is allowed two attempts at passing the written assignment.