Programplaner og emneplaner - Student
PARAPRA2AB Kliniske studier, trinn 2 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Clinical Studies 2
- Omfang
- 25.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Emnehistorikk
-
- Programplan
-
Innledning
Emnene PARAPRA1 og PARAPRA2AB omfatter veiledede kliniske studier, hovedsakelig i ambulansetjeneste. Første del av PARAPRA2AB (del A) utgjør 6 uker i 5. semester. Siste del (del B) utgjør 9 uker i 6. semester. Læringsutbyttene fra alle tidligere emner aktualiseres, integreres, prøves i kliniske studier og danner grunnlag for utvikling av ny teoretisk og praktisk kompetanse.
Læringsutbyttene er tilnærmet like i de to kliniske emnene. De skal oppnås i varierte ambulanseoppdrag med pasienter som har ulike skader og sykdommer. Det forventes at studenten viser faglig progresjon, tar ansvar og i økende grad gjør selvstendige vurderinger i utøvelsen av prehospitalt arbeid.
-
Forkunnskapskrav
Bestått første og andre studieår.
-
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan begrunne sin kliniske virksomhet i lys av teori
- kan gjøre rede for hvordan avansert livreddende diagnostikk og behandling kan påvirke planlegging og gjennomføring av klinisk ambulansevirksomhet
- kan gjøre rede for og reflektere over bruken av alt tilgjengelig utstyr
- kan stille spørsmål basert på teoretisk kunnskap og erfaring fra praksis
- kan gjøre rede for og reflektere over valg av systemer for journaldokumentasjon
- kan gjøre rede for og reflektere over bruken av verktøy og metoder for livreddende tiltak i klinisk ambulansevirksomhet
- kan reflektere over risikomomentene i den farmakologiske behandling som gis i prehospitalt arbeid
- har bred kunnskap om forskning innen prehospital akuttmedisin
- har bred teoretisk kunnskap om verktøy og metoder for tiltak i klinisk ambulansevirksomhet
- kan oppdatere seg på forskning innen de mest sentrale områdene av klinisk ambulansevirksomhet
Ferdigheter
Studenten kan under minimalt tilsyn
- gjenkjenne tegn og symptomer på mulig alvorlig sykdom eller skade
- anvende standardiserte undersøkelser og behandlingsretningslinjer
- planlegge, vurdere og gjennomføre behandlingstiltak tilpasset den enkelte pasients behov
- anvende og veilede andre i bruk av alt tilgjengelig utstyr i ambulansen
- vurdere behov for å innhente hjelp eller henvise pasienten videre
- skrive ambulansejournal etter retningslinjer
- skriftlig dokumentere og evaluere eget klinisk arbeid i henhold til praksisstedets rutiner og retningslinjer
- anvende og veilede andre i bruken av forflytningsteknikker
- utforske faglige problemstillinger på en systematisk, kunnskapsbasert og reflektert måte
- føre et utrykningskjøretøy
Generell kompetanse
Studenten
- kan organisere eget arbeid og ivareta orden og hygiene i klinisk virksomhet
- kan igangsette pasientbehandling i prioritert rekkefølge i samsvar med gjeldende lovverk, rammebetingelser og yrkesetiske retningslinjer
- viser empati, omsorg, forståelse og respekt for pasient, pårørende og samarbeidspartnere
- kan reflektere over tverrfaglig samarbeid
- kan rapportere relevant pasientinformasjon til annet samarbeidende helsepersonell og etater innenfor gjeldene juridiske rammer
- kan identifisere eget kunnskapsbehov, vise selvinnsikt i forhold til egne læringsbehov og innhente ny kunnskap og ferdigheter
- kan i samarbeid med andre vurdere resultatene av eget arbeid
- kan gi konstruktive tilbakemeldinger og veilede andre
-
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene består av veiledede kliniske studier, gruppeveiledning ca. hver fjerde uke organisert av kontaktlærer ved OsloMet samt loggskriving.
Praksis
Kliniske studier i femten uker og i tillegg én praksisforberedende dag. Innholdet i praksisperiodene vil variere med praksisstedets virksomhet til enhver tid, og vil således tilby varierte arenaer for studiene når det gjelder problemstillinger, diagnoser og kompleksitet.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Emnet skal gi studenten praktisk kunnskap og ferdigheter i å søke etter ideer og vurdere ideer eller utfordringer på et tidlig stadium. I løpet av kurset tester studentene ut forskjellige ideer eller utfordringer gjennom intensive uker (mulighetsstudier) eller dager (hackaton). Ideene eller utfordringene kan komme fra studentene selv, fra andre personer eller interessenter, fra offentlig eller privat sektor eller fra forskning. Studentene skal bli bevisste på hvilken avgjørende rolle idévurdering spiller når det gjelder å fastslå økonomisk, sosial, kulturell og miljømessig verdi. Emnet gir også en inngående introduksjon til mulighetsstudier og markedsundersøkelse.
Emnet tar for seg de avgjørende faktorene som må tas i betraktning i den innledende konseptualiseringen av et nytt foretak eller innovasjonsprosjekt. Studentene må være så ærlige som mulig når de avgjør om det er verdt å gå videre med den framlagte ideen. Denne avgjørelsen vil være basert på den enkelte gründers ønsker og ambisjoner. Studentene skal avgjøre om svaret blir ja eller nei og begrunne svaret. En positiv avgjørelse betyr at neste steg er å begynne å utvikle en lanseringsplan, som kan innebære å utvikle og teste prototyper, rekruttere ledere og skaffe nødvendig finansiering samt ressurser og støtte, internt og eksternt. En negativ avgjørelse er også et gyldig og verdifullt resultat som vil spare gründeren tid og penger som ellers kunne ha blitt brukt på et konsept som har kommersielt potensial for å lykkes i markedet. Ideene som blir lagt fram og testet i løpet av dette emnet, danner grunnlaget for kurset Entrepreneurship 2 i andre semester.
Undervisningsspråk er norsk og engelsk.
-
Vurdering og eksamen
Ingen forkunnskapskrav.
-
Vurderingsuttrykk
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- teoretisk forståelse for analyse av komplekse innovasjonsmuligheter og en entreprenørskapstankegang
- høy grad av kunnskap om innsamling og vurdering av relevante data
- inngående kunnskap om hvordan man på et tidlig stadium vurderer om ideer, muligheter og konsepter er gjennomførbare
- høy grad av kunnskap om hvordan nye muligheter, ideer og konsepter kan presenteres muntlig og skriftlig
- spesialisert kunnskap om hvordan man setter sammen et godt team for å utvikle entreprenørskapsmuligheter
Ferdigheter
Studenten kan
- identifisere og utvikle entreprenørskapsmuligheter alene og i samarbeid med andre
- gjøre bruk av teoretiske perspektiver på komplekse problemstillinger
- vurdere behov for innovasjon
- ta avgjørelser ved bruk av maler og verktøy når man står overfor en problemstilling knyttet til entreprenørskap
- vurdere gjennomførbarheten av en idé eller mulighet i forhold til produkt, marked, organisasjon, økonomi og forretningsmodell
- håndtere uklarhet, risiko, og markedspotensial
- identifisere og vurdere informasjon fra ulike kilder for å skaffe seg bedre innsikt
- gjennomføre intervjuer, samt analysere og tolke tilbakemeldinger fra interessenter
Generell kompetanse
Studenten kan
- samle, analysere og bruke kvantitative og kvalitative data for å vurdere kunde- og markedsbehov og generere potensielle løsninger som møter disse behovene
- forstå de etiske utfordringene og ansvaret som entreprenørskap innebærer
- vise respekt, forståelse og samarbeidsevne i kontakt med kunder, brukere og eksperter
- uttrykke problemformuleringer, analysere og vurdere entreprenørskapsmuligheter i kommunikasjon med eksperter og samfunnet generelt
-
Sensorordning
Følgende studentaktive undervisnings- og læringsformer vil bli brukt:
- Gruppearbeidsprosjekt (mulighetsstudie)
- Muntlig og skriftlig presentasjon (mulighetsstudie)
- Kunde- og brukerintervjuer og observasjoner
- Forelesninger
- Gjesteforelesere
- Workshop
Grupper av studenter skal gjennomføre fire mulighetsstudier i løpet av semesteret for å skaffe seg praktisk kunnskap og ferdigheter i å lete etter og vurdere ideer eller utfordringer på et tidlig stadium. Studentene blir inndelt i nye grupper for hver mulighetsstudie. Målet er at studentene skal få muligheten til å samarbeide med alle sine medstudenter i løpet av semesteret.
De fire mulighetsstudiene inneholder noe ulike utfordringer: egne ideer og problemer, ideer fra eksterne forretningspartnere, ideer fra partnere i offentlig sektor, anvendelse av designtenkning eller andre egnede metoder ut fra studentens egne ideer.