EPN-V2

PARA3100 Akuttmedisin B Emneplan

Engelsk emnenavn
Emergency Medicine B
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk
  • Innledning

    Emnet er en videreføring og utdypning av emnet Akuttmedisin A (PARA2000). Det fokuseres på enkelte behandlingsmessig utfordrende problemstillinger og pasientgrupper med særskilte behov.

  • Forkunnskapskrav

    Bestått første og andre studieår.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har bred kunnskap om tentativ diagnostikk og intervensjon knyttet til akuttmedisinske tilstander
    • har kunnskap om legemiddelbehandling hos gravide, ammende og barn
    • har kunnskap om gynekologiske lidelser og fødselslære
    • har kunnskap om sykdommer og skader knyttet til pasientgrupper med særlige behov som nyfødte, barn, eldre, kronisk syke og funksjonshemmede
    • har kunnskap om og kan gjenkjenne omsorgssvikt og mishandling hos sårbare pasientgrupper
    • har kunnskap om barns utvikling
    • har kunnskap om normale fysiologiske parametre hos barn
    • har bred kunnskap om hvordan aldring påvirker utvikling og behandling av akuttmedisinske tilstander
    • har kunnskap om praktisering av taushetsplikt hos umyndige personer
    • har kunnskap om meldeplikt mot andre etater (politi, barnevern) ved eksempelvis mistanke om mishandling og omsorgssvikt
    • har kjennskap til helsepersonelloven § 29 c . Opplysninger til bruk i læringsarbeid og kvalitetssikring

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan vurdere sammenhengen mellom tegn og symptomer ved akuttmedisinske tilstander i ett eller flere organsystemer
    • kan gjenkjenne og assistere ved normal og komplisert fødsel utenfor sykehus
    • kan undersøke, vurdere og håndtere syke og skadde barn
    • kan undersøke, vurdere og håndtere eldre med høy alder og demente pasienter
    • kan redegjøre for forskjellene mellom sykehusnivåer, kommunehelsetjenestens omsorgsnivåer og helseforetakenes inndeling/sentralisering av spesialfunksjoner for å kunne velge riktig leveringssted i ulike kliniske situasjoner

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan planlegge og gjennomføre relevante akuttmedisinske arbeidsoppgaver knyttet til ambulanseoppdrag
    • har en effektiv og hensiktsmessig prehospital tilnærming til et bredt spekter av pasienter
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, seminarer, studiegrupper, simulerings- og ferdighetstrening, observasjonspraksis og selvstudier.

    Praksis

    Studentene har ca. to dager observasjonspraksis ved barneavdeling. I tillegg har studentene simulerings- og ferdighetstrening i simulatorbasert fødselshjelp, systematisk pasientundersøkelse og dokumentasjon, akuttmedisinsk beslutningstaking, valg av behandlings- og transportstrategier samt bruk av monitoreringsutstyr.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

    • Minimum 80 prosent deltakelse på seminarer og studiegrupper.
    • Minimum 90 prosent deltakelse i simulerings- og ferdighetstrening
    • Minimum 90 prosent deltakelse i observasjonspraksis ved barneavdeling
    • En skriftlig observasjonsrapport fra barneavdeling, inntil 1000 ord
  • Vurdering og eksamen

    Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Ingen

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    Alle besvarelser vurderes av to sensorer. Ekstern sensor vurderer minimum 20 prosent av besvarelsene. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.