EPN-V2

PARA2200 Traumatologi Emneplan

Engelsk emnenavn
Prehospital Trauma Care
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2017/2018
Emnehistorikk
  • Innledning

    Kunnskap om skademekanismer og skadeomfang er avgjørende for at en paramedic kan gjøre gode faglige vurderinger og valg knyttet til prioriterings-, behandlings- og transportbehov av skadde pasienter. Emnet baserer seg på anbefalinger gitt av kirurgiske og anestesiologiske fagmiljøer om akutt skadebehandling.

  • Forkunnskapskrav

    Bestått første studieår, med unntak av emnet PARA1500.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om skademekanikk, kinetikk og energivurdering
    • har kunnskap om ulike nivåer for skadebehandling i norsk helsevesen
    • har kunnskap om undersøkelsesmetodikk, anamneseopptak, prehospital diagnostikk og tiltak til skadde pasienter
    • har kunnskap om når det er behov for bistand fra personell med spesialkompetanse
    • har kunnskap om hvordan ulike arbeidsmetoder og medisinsk-teknisk utstyr skal brukes hos skadde pasienter
    • har kunnskap om legemidler som brukes av anestesipersonell prehospitalt

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan vurdere sammenhengen mellom symptomer og skader
    • kan gjennomføre en primær- og sekundærundersøkelse og deretter velge tiltak og behandling
    • kan vurdere fare for komplikasjoner og iverksette forebyggende og behandlende tiltak, i samarbeid med annet helsepersonell
    • kan anvende relevant medisinsk-teknisk utstyr ved undersøkelse, klinisk vurdering og behandling
    • kan identifisere situasjoner hvor det er behov for spesialistkompetanse
    • kan vurdere hvilket behandlingsnivå pasienten skal transporteres til
    • kan vurdere sammenheng mellom skademekanismer og funn på pasienten i rettsmedisinsk sammenheng

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan planlegge og gjennomføre relevant intervensjon og arbeidsoppgaver knyttet til ambulanseoppdrag hvor pasienten har skader i ett eller flere organsystemer
    • har innsikt i kliniske retningslinjer og vitenskapelige artikler innen akuttmedisin
    • har et reflektert forhold til hvilken samfunnsmessig betydning ulykker og skader har i land som Norge og i utviklingsland
    • forstår hvordan skadeomfang, lokalsykehusenes evne til traumeomsorg og transportavstand/transportløsninger påvirker valg av prehospital ressurs og leveringssted
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, simulerings- og ferdighetstrening, studiegrupper, seminar, observasjonspraksis og selvstudier.

    Praksis

    Studentene har ca. to dager observasjonspraksis ved legevakt. I tillegg har studentene simulerings- og ferdighetstrening i immobiliseringsteknikk, avansert luftveishåndtering, intraossøs infusjon, håndtering av bruddskader og reponeringsteknikk.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

    • Minimum 80 prosent deltakelse på studiegrupper.
    • Minimum 90 prosent deltakelse i simulerings- og ferdighetstrening.
    • Minimum 90 prosent deltakelse på seminar
    • Minimum 90 prosent deltakelse i observasjonspraksis ved legevakt.
    • En skriftlig observasjonslogg fra legevakt, inntil 800 ord.
    • Én skriftlig studieoppgave i gruppe på inntil 3 studenter, 2000 ord (+/- 10 prosent)
    • Praktisk test på simulerings- og ferdighetsenheten (SF). Studenten har totalt 3 forsøk på testen hvert studieår. Prosedyrer fra alle emner som er gjennomgått på SF-enheten kan inngå i testen
  • Vurdering og eksamen

    Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Ingen

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F

  • Sensorordning

    Alle besvarelser vurderes av to sensorer. Ekstern sensor vurderer minimum 20 prosent av besvarelsene. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.