Programplaner og emneplaner - Student
PARA1310 Sykdomslære Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Pathophysiology
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i paramedisin
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2016/2017
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Sykdomslære handler om hvordan ulike sykdommer og skader forandrer celler og vev, dermed forandres også funksjonene til vevet, organene og kroppen. Emnets fokus er sykdomsprosesser og sykdomstilstander som kan gi akutt svikt i deler av eller hele organ- funksjoner, samt kunnskap om aktuelle behandlingsformer. I emnet fokuseres det også på psykiske aspekter/prosesser ved sykdom og skader, psykiatriske lidelser og rusmisbruk.
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har bred kunnskap om patologi, symptomer, kliniske tegn og behandlingsform innenfor
- sykdommer i respirasjonsorganene
- hjerte- og karsykdommer og sirkulasjonsforstyrrelser
- sykdommer i nervesystemet
- infeksjoner
- sykdommer i fordøyelsessystemet
- sykdommer i endokrine organer
- blodsykdommer og sykdommer i lymfoide organer
- sykdommer i bevegelsesapparatet
- sykdommer i nyrer og urinveier
- inflammatoriske og immunologiske prosesser
- psykiske lidelser herunder psykotiske tilstander, selvskading, selvmord
- rusmisbruk og rusrelaterte sykdommer
Studenten har kunnskap om
- kreftsykdommer
- livsstilssykdommer
- sykdommer i kvinnelige og mannlige kjønnsorganer
- sykdommer i brystene
Studenten
- har kunnskap om lovregulering av bruk av ulike former for bruk av tvang
- har kjennskap til straffeloven
- kan gjøre rede for hygiene og smittevern innen prehospitale tjenester
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende kunnskap om patologiske prosesser og behandlingsformer som grunnlag for forståelse av det syke mennesket
- behersker håndtering av kontaminert (smitteførende) materiale
- kan bearbeide og anvende fag- og forskningskunnskap i skriftlig framstilling
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i hva som forårsaker sykdom
- har forståelse for hvordan sykdom kommer til uttrykk hos mennesket gjennom vitale tegn og symptomer
- kan reflektere over juridiske problemstillinger knyttet til rus og psykiatri
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, simulerings- og ferdighetstrening, studiegrupper, seminarer og selvstudier.
Praksis
Simulerings- og ferdighetstrening med fokus på klinisk pasientundersøkelse, herunder primær- og sekundærundersøkelse og pasientdokumentasjon.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Minimum 90 prosent deltakelse i simulerings- ferdighetstrening.
- Minimum 80 prosent deltagelse i studiegrupper og seminarer.
- Individuell skriftlig hjemmeoppgave, 2500 ord (+/- ti prosent).
Vurdering og eksamen
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.
Eksamensform: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, seks timer.
Sensorordning: Alle besvarelser vurderes av to sensorer. Ekstern sensor vurderer minimum 20 prosent av besvarelsene. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.
Vurderingsuttrykk: Gradert skala A-F.
Hjelpemidler til vurdering/eksamen
Ingen.
Pensumliste
Med forbehold om endringer. Til sammen 1187 sider.
Akselsen, P. E. & Elstrøm, P. (Red.). (2012). Smittevern i helsetjenesten (2. utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk. [Kap. 1 - 11, kap. 15, 17 og 18] (127 s.)
Bertelsen, B. I. (2011). Patologi: Menneskets sykdommer . Oslo: Gyldendal Akademisk. [Kap. 1 - 5, 7 - 11, 13 og 15 - 19.] (181 s.)
Hampton, J. R. (2013). The ECG made easy (8. utg.). Edinburgh: Churchill Livingstone Elsevier. [Kap. 2 - 6] (107 s.)
Husebø, B. S. & Husebø, S. (2001). De siste dager og timer: Behandling, pleie og omsorg ved livets slutt . Oslo: MEDLEX Norsk Helseinformasjon. [Kap. 1-7 ] (24 s.)
Kirkevold, M., Brodtkorb, K. & Ranhoff, A. H. (2014). Geriatrisk sykepleie: God omsorg til den gamle pasienten (2. utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk. [Kap. 7, 20, 27 og 29 (til side 420) ] (49 s.)
Loge, J. H., Dahl, A. A., Fosså, S. D. & Kiserud, C. E. (Red.). (2013). Kreftoverlevere: Ny kunnskap og nye muligheter i et langtidsperspektiv (2. utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk. [Kap. 1 - 3, 7 - 8] (73 s.)
Løchen, M.-L. & Gerdts, E. (2015). Kvinnehjerter: En medisinsk fagbok om vanlige hjertesykdommer . Oslo: Gyldendal Akademisk. [Kap. 3, 7, og 12] (58 s.)
Rosland, J. H., Hofacker, S. V. & Paulsen, Ø. (2006). Den døende pasient. Tidsskrift for Den norske legeforening , 126 (4), 467-470. Hentet fra http://tidsskriftet.no/article/1340424/ (3 s.)
Skjøtskift, S. (2003). Alkohol som medvirkende faktor i noen vanlige kliniske situasjoner. Tidsskrift for Den norske legeforening , 123 (2), 185-187. Hentet fra http://tidsskriftet.no/article/658312/ (3 s.)
Snoek, J. E. & Engedal, K. (2008). Psykiatri: Kunnskap, forståelse, utfordringer (3. utg.). Oslo: Akribe. [Kap. 1-13] (191 s.)
Øiseth, O. V., Vindenes, V., Sundvoll, A. & Kjeldsen, T. (2014). Tegn og symptomer på misbruk av narkotika eller andre rusmidler . Drammen: Forlaget Vett & Viten. [Kap. 1-6] (76 s.)
Ørn, S. & Bach-Gansmo, E. (Red.). (2016). Sykdom og behandling (2. utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk. [Kap. 1 - 5, 7, 9 - 14, 17 - 19 og 21 - 23.] (343 s.)
(Pensumliste ajour: 29.06.16 v/MN)