Programplaner og emneplaner - Student
PARA1110 Anatomi og fysiologi Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Anatomy and Physiology
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Emnehistorikk
- 
                                                    
- Programplan
- 
    InnledningGrunnleggende kunnskap om kroppens oppbygging og funksjon samt samspillet mellom disse er nødvendig for paramedic. Det gir grunnlag for å undersøke strukturer, funksjoner og skader i ulike organer. Samtidig gir emnet kunnskap om kroppens normale fysiologiske prosesser i hvile, under arbeid og ved ulike typer fysiske og psykiske påkjenninger og belastninger. 
- 
    ForkunnskapskravOpptak til studiet. 
- 
    LæringsutbytteEtter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: Kunnskap Studenten - har bred kunnskap om normale fysiologiske funksjoner i ulike organsystemer og i kroppen som helhet, samt om prinsipper for styring og kontroll av ulike kroppsprosesser
- kan gjøre rede for celler og vev og deres oppbygging og funksjon
- kan gjøre rede for respirasjonssystemets oppbygging og funksjon
- kan gjøre rede for sirkulasjonssystemets oppbygging og funksjon
- kan gjøre rede for nervesystemets oppbygging og funksjon
- kan gjøre rede for skjelettets og musklenes oppbygging og funksjon
- kan gjøre rede for nyrenes og urinveienes oppbygging og funksjon
- kan gjøre rede for fordøyelsessystemets oppbygging og funksjon
- kan gjøre rede for oppbyggingen av det endokrine systemet, dets funksjon og samspill med andre organsystem
- kan gjøre rede for kroppens temperaturregulering
- kan gjøre rede for immunsystemets funksjon og blodets sammensetning og funksjon
- kan gjøre rede for syre-base balansen
- har kjennskap til hudens oppbygging og funksjon
- kan gjøre rede for sansenes oppbygging og funksjon
- har kjennskap til det reproduktive systemet og funksjon
 Ferdigheter Studenten - kan palpere og identifisere anatomiske strukturer på kroppens overflate
- kan gjenkjenne organene ved deres størrelse, form og beliggenhet i kroppen
- kan identifisere alle større knokler og ledd
- kan demonstrere observasjon og vurdering av respirasjon, måling av blodsukker og temperatur
- kan anvende praktiske prosedyrer for å observere pasientens fysiologiske tilstand
- kan demonstrere telling av puls, måling av blodtrykk, oksygenmetning, kapnografi, blodsukker, temperatur, stetoskopi, oppkobling av EKG og bedømming av perifer sirkulasjon
- kjenner til indikasjoner og bruken av aktuelt monitoreringsutstyr
- kjenner til begrensninger og feilkilder i aktuelt monitoreringsutstyr
 Generell kompetanse Studenten - forholder seg respektfullt til mennesker ved undersøkelser
- forholder seg respektfullt ved håndtering av anatomiske preparater
 
- 
    Arbeids- og undervisningsformerArbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, seminarer, simulerings- og ferdighetstrening, studiegrupper og selvstudier. En del forelesninger vil være felles for flere av helsefagutdanningene ved fakultetet. Praksis Studentene har simulerings- og ferdighetstrening innen bruk av medisinsk teknisk utstyr, herunder blodtrykksapparat, stetoskop, bruk av elektrokardiogram (EKG) og monitoreringsutstyr for å kunne gjøre seg en oppfatning om pasientens fysiologiske tilstand. 
- 
    Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteterFølgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen: - minimum 90 prosent deltakelse i simulerings- og ferdighetstrening
- minimum 80 prosent deltagelse i studiegrupper og på seminarer
 
- 
    Vurdering og eksamenEksamensinnhold: Læringsutbyttene Eksamensform: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 6 timer 
- 
    Hjelpemidler ved eksamenIngen. 
- 
    VurderingsuttrykkGradert skala A-F 
- 
    SensorordningAlle besvarelser vurderes av to sensorer. Ekstern sensor vurderer minimum 20 prosent av besvarelsene. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.