Programplaner og emneplaner - Student
PARA1110 Anatomi og fysiologi Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Anatomy and Physiology
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i paramedisin
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å kunne fremstille seg til eksamen:
- Tre obligatoriske innleveringer i gruppe (arbeidsmengde tilpasset 3-5 studenter). Disse utgjør tre leveranser som bygger på hverandre og som må være godkjent for å fremstille seg til eksamen.
Forkunnskapskrav
Hjemmeeksamen. En endelig rapport som dokumenterer prosess og produksjon av en prototyp. Bygger videre på de obligatoriske oppgavene i emnet.
Eksamensresultat kan påklages.
Ved ny og utsatt eksamen kan en annen eksamensform bli benyttet eller en ny oppgave med en ny frist gis. Hvis muntlig eksamen benyttes kan denne ikke påklages.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap om normale fysiologiske funksjoner i ulike organsystemer og i kroppen som helhet, samt om prinsipper for styring og kontroll av ulike kroppsprosesser
- kan gjøre rede for celler og vev og deres oppbygging og funksjon
- kan gjøre rede for respirasjonssystemets oppbygging og funksjon
- kan gjøre rede for sirkulasjonssystemets oppbygging og funksjon
- kan gjøre rede for nervesystemets oppbygging og funksjon
- kan gjøre rede for skjelettets og musklenes oppbygging og funksjon
- kan gjøre rede for nyrenes og urinveienes oppbygging og funksjon
- kan gjøre rede for fordøyelsessystemets oppbygging og funksjon
- kan gjøre rede for oppbyggingen av det endokrine systemet, dets funksjon og samspill med andre organsystem
- kan gjøre rede for kroppens temperaturregulering
- kan gjøre rede for immunsystemets funksjon og blodets sammensetning og funksjon
- kan gjøre rede for syre-base balansen
- har kjennskap til hudens oppbygging og funksjon
- kan gjøre rede for sansenes oppbygging og funksjon
- har kjennskap til det reproduktive systemet og funksjon
Ferdigheter
Studenten
- kan palpere og identifisere anatomiske strukturer på kroppens overflate
- kan gjenkjenne organene ved deres størrelse, form og beliggenhet i kroppen
- kan identifisere alle større knokler og ledd
- kan demonstrere observasjon og vurdering av respirasjon, måling av blodsukker og temperatur
- kan anvende praktiske prosedyrer for å observere pasientens fysiologiske tilstand
- kan demonstrere telling av puls, måling av blodtrykk, oksygenmetning, kapnografi, blodsukker, temperatur, stetoskopi, oppkobling av EKG og bedømming av perifer sirkulasjon
- kjenner til indikasjoner og bruken av aktuelt monitoreringsutstyr
- kjenner til begrensninger og feilkilder i aktuelt monitoreringsutstyr
Generell kompetanse
Studenten
- forholder seg respektfullt til mennesker ved undersøkelser
- forholder seg respektfullt ved håndtering av anatomiske preparater
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, seminarer, simulerings- og ferdighetstrening, studiegrupper og selvstudier. En del forelesninger vil være felles for flere av helsefagutdanningene ved fakultetet.
Praksis
Studentene har simulerings- og ferdighetstrening innen bruk av medisinsk teknisk utstyr, herunder blodtrykksapparat, stetoskop, bruk av elektrokardiogram (EKG) og monitoreringsutstyr for å kunne gjøre seg en oppfatning om pasientens fysiologiske tilstand.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- minimum 90 prosent deltakelse i simulerings- og ferdighetstrening
- minimum 80 prosent deltagelse i studiegrupper og på seminarer
Vurdering og eksamen
En eller flere interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Hjelpemidler ved eksamen
Emnet er ekvivalent (overlapper 10 studiepoeng) med: LO152D.
Ved praktisering av 3-gangers regelen for oppmelding til eksamen teller forsøk brukt i ekvivalente emner.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
Sensorordning
Alle besvarelser vurderes av to sensorer. Ekstern sensor vurderer minimum 20 prosent av besvarelsene. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.