Programplaner og emneplaner - Student
PARA1000 Kommunikasjon, etikk og kultur Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Communication, Ethics and Culture
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i paramedisin
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Simulering og praksisstudier med veiledning.
Forkunnskapskrav
A student who has completed his or her qualification has the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills, and general competence:
Knowledge
The student has extensive knowledge of
- how the principles of human rights are historically rooted in the development of social work and social welfare and human rights from a legal perspective
- how human rights shape how decision-making is conducted through social work discretion
- the issues and ethical dilemmas and trust in social work practices based in human rights
- the safeguarding of children's rights across public administration, and especially child protection services
- children rights to protection from harmful care
Skills
The student can
- analyse the duties of the state in relation to those who apply for economic benefits, and the requirements of applicants when seeking assistance
- analyse children's rights on the basis of the relationship between children, state and family
- analyse how rights-based practices in social work can be designed, with examples from child protection services and poverty
- assess human rights in relation to other normative and constitutional constraints in democratic rule of law
- discuss implications of how human rights principles are practiced in different countries
General competence
The student can
- discuss and critically evaluate social work practices and human rights perspectives in social work research and policy development
Læringsutbytte
Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort av studenten i løpet av praksisperioden.
Det er obligatorisk tilstedeværelse i praksisstudier. For at et praksisemne skal kunne vurderes til bestått, må studenten ha vært til stede minimum 90 % av den planlagte tiden i hvert praksisemneemne. Fravær utover 10 % må tas igjen etter avtale med faglærer og praksisstedet. Fravær utover 20 % medfører at praksisemnet vurderes til ikke bestått. Ved ikke bestått skal hele praksisperioden tas om igjen.
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, simulerings- og ferdighetstrening, observasjonspraksis, seminarer, studiegrupper og selvstudier. Enkelte forelesninger vil være felles for flere av helsefagutdanningene ved fakultetet.
Praksis
Studentene har ca. to dager (16 timer) observasjonspraksis ved sykehjem og ca. tre dager i ambulansetjenesten (24 timer). I tillegg har studentene simulerings- og ferdighetstrening i livreddende førstehjelp.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Minimum 80 prosent deltakelse på seminarer og studiegrupper.
- Minimum 90 prosent deltakelse i simulerings- og ferdighetstrening.
- Minimum 90 prosent deltakelse i observasjonspraksis ambulanse.
- Minimum 90 prosent deltagelse i observasjonspraksis sykehjem.
- Én skriftlig observasjonslogg på 800 ord (+/- 10 prosent).
- Praktisk test i livreddende førstehjelp.
Vurdering og eksamen
Summativ vurdering gjennomføres av én representant fra praksisstedet og én representant fra universitetet. Endelig vedtak om bestått/ ikke bestått fattes av universitetet.
Hjelpemidler ved eksamen
All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.
Vurderingsuttrykk
Bestått/ ikke bestått.
Sensorordning
A grade scale A-F.