EPN-V2

PARA1000 Kommunikasjon, etikk og kultur Emneplan

Engelsk emnenavn
Communication, Ethics and Culture
Studieprogram
Bachelorstudium i paramedisin
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk

Innledning

Simulering og praksisstudier med veiledning.

Forkunnskapskrav

A student who has completed his or her qualification has the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills, and general competence:

Knowledge

The student has extensive knowledge of

  • how the principles of human rights are historically rooted in the development of social work and social welfare and human rights from a legal perspective
  • how human rights shape how decision-making is conducted through social work discretion
  • the issues and ethical dilemmas and trust in social work practices based in human rights
  • the safeguarding of children's rights across public administration, and especially child protection services
  • children rights to protection from harmful care

Skills

The student can

  • analyse the duties of the state in relation to those who apply for economic benefits, and the requirements of applicants when seeking assistance
  • analyse children's rights on the basis of the relationship between children, state and family
  • analyse how rights-based practices in social work can be designed, with examples from child protection services and poverty 
  • assess human rights in relation to other normative and constitutional constraints in democratic rule of law
  • discuss implications of how human rights principles are practiced in different countries

General competence

The student can

  • discuss and critically evaluate social work practices and human rights perspectives in social work research and policy development 

Læringsutbytte

Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort av studenten i løpet av praksisperioden.

Det er obligatorisk tilstedeværelse i praksisstudier. For at et praksisemne skal kunne vurderes til bestått, må studenten ha vært til stede minimum 90 % av den planlagte tiden i hvert praksisemneemne. Fravær utover 10 % må tas igjen etter avtale med faglærer og praksisstedet. Fravær utover 20 % medfører at praksisemnet vurderes til ikke bestått. Ved ikke bestått skal hele praksisperioden tas om igjen.

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, simulerings- og ferdighetstrening, observasjonspraksis, seminarer, studiegrupper og selvstudier. Enkelte forelesninger vil være felles for flere av helsefagutdanningene ved fakultetet.

Praksis

Studentene har ca. to dager (16 timer) observasjonspraksis ved sykehjem og ca. tre dager i ambulansetjenesten (24 timer). I tillegg har studentene simulerings- og ferdighetstrening i livreddende førstehjelp.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Minimum 80 prosent deltakelse på seminarer og studiegrupper.
  • Minimum 90 prosent deltakelse i simulerings- og ferdighetstrening.
  • Minimum 90 prosent deltakelse i observasjonspraksis ambulanse.
  • Minimum 90 prosent deltagelse i observasjonspraksis sykehjem.
  • Én skriftlig observasjonslogg på 800 ord (+/- 10 prosent).
  • Praktisk test i livreddende førstehjelp.

Vurdering og eksamen

Summativ vurdering gjennomføres av én representant fra praksisstedet og én representant fra universitetet. Endelig vedtak om bestått/ ikke bestått fattes av universitetet.

Hjelpemidler ved eksamen

All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.

Vurderingsuttrykk

Bestått/ ikke bestått.

Sensorordning

A grade scale A-F.