EPN

PAKH6100 Programmering og algoritmisk tenkning i kunst og håndverk Emneplan

Engelsk emnenavn
Programming and algorithmic thinking in arts and crafts
Studieprogram
Programmering og algoritmisk tenkning i kunst og håndverk / Videreutdanning for lærere i design, kunst og håndverk
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet gir en introduksjon til programmering og algoritmisk tenkning i kunst og håndverk. Det har som mål å gi en bredere forståelse for hva programmering og algoritmisk tenkning kan være i faget og hvordan en kan bruke det i egen undervisning. Det legges opp til bruk av blokkprogrammering, som Scratch og eventuelt micro:bit, og muligheter for videre utforsking med programmeringsspråket Processing. Emnet legger vekt på fagdidaktiske problemstillinger og hvordan knytte det opp til læreplaner med utprøving og refleksjon. Det retter seg mot lærere i grunnskolen og undervisning i ulike fag.

Anbefalte forkunnskaper

Studiet kan tas som videreutdanning for grunn-, førskole- og faglærere. Utdanningen tar sikte på å kvalifisere for undervisning i grunnskolen og andre undervisningsoppgaver. 

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

 

Kunnskap 

Studenten 

  • har kunnskap om ulike metoder for utforsking og idéutvikling  

  • har grunnleggende kunnskap om programmering og algoritmisk tenkning  

  • kan oppdatere sin kunnskap i arbeid med læreplaner og programmering i skolen  

Ferdigheter

Studenten 

  • kan utvikle, bearbeide og dokumentere idéer 

  • kan anvende egnede digitale verktøy til utprøvinger av teknikker og uttrykksformer innen programmering 

  • kan planlegge og utvikle digitalt undervisningsmateriell 

 

Generell kompetanse  

Studenten 

  • har bevissthet om personvern og opphavsrett i tilknytning til digitale produkter 

  • har forståelse for bruk og utprøving av digital programvare for programmering i skolen 

  • har videreutviklet fagdidaktisk kompetanse og kan tilrettelegge for undervisning innen programmering og algoritmisk tenkning 

Arbeids- og undervisningsformer

Det vil bli gitt undervisning og veiledning i sentrale deler av fagområdet. Praktisk- og teoretisk arbeid er nært knyttet sammen i studiet. Det forutsettes stor grad av aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet benyttes undervisningsformer som forelesninger, seminarer, veiledning og faglige debatter. Hensikten er å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige- forståelse og uttrykksevne. Studentene skal arbeide med å analysere, vurdere, formulere og reflektere over faglige og metodiske problemstillinger, samt lede samtaler og holde egne innlegg. 

Studiet gjennomføres på deltid der undervisningen er lagt opp med en fysisk samling.  Studiet omfatter om lag 120 arbeidstimer for studenten. Av disse er omtrent 25 timer undervisning og veiledning med lærere på samling. De øvrige timer vil være arbeid individuelt og eventuelt i grupper. 

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Obligatorisk aktivitet må være godkjent innen fastsatt frist for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen.  

Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20 % fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse og aktiv deltakelse: 

  • faglige innføringer og demonstrasjoner 

  • felles faglige drøftinger og vurderinger underveis  

  • gjennomføring av praktiske oppgaver  

  • gruppe- og/eller prosjektarbeid 

Vurdering og eksamen

Individuell prosjektoppgave

Prosjektoppgaven skal bestå av en digital dokumentasjon som inneholder:  

  • Et digitalt praktisk arbeid med programmering av et visuelt og/eller interaktivt produkt 

  • Dokumentasjon av prosess med bilder og korte begrunnelser (inntil 500 ord) 

  • En fagdidaktisk refleksjon av hvordan dette arbeidet er relevant for egne elever (inntil 500 ord) 

Eksamensresultatet kan påklages. 

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges 

Vurderingsuttrykk

Bestått / Ikke bestått

Sensorordning

Én sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig. 

Opptakskrav

Generell studiekompetanse.

Studiet kan tas som videreutdanning for grunn-, førskole- og faglærere. Utdanningen tar sikte på å kvalifisere for undervisning i grunnskolen og andre undervisningsoppgaver.