Studieinfo emne PAKH6100 2022 HØST
PAKH6100 Programmering og algoritmisk tenkning i kunst og håndverk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Programming and algorithmic thinking in arts and crafts
- Studieprogram
-
Programmering og algoritmisk tenkning i kunst og håndverk / Videreutdanning for lærere i design, kunst og håndverk
- Omfang
- 5.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
HØST
2022
- Timeplan
- Programplan
-
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet gir en introduksjon til programmering og algoritmisk tenkning i kunst og håndverk. Det har som mål å gi en bredere forståelse for hva programmering og algoritmisk tenkning kan være i faget og hvordan en kan bruke det i egen undervisning. Det legges opp til bruk av blokkprogrammering, som Scratch og eventuelt micro:bit, og muligheter for videre utforsking med programmeringsspråket Processing. Emnet legger vekt på fagdidaktiske problemstillinger og hvordan knytte det opp til læreplaner med utprøving og refleksjon. Det retter seg mot lærere i grunnskolen og undervisning i ulike fag.
Anbefalte forkunnskaper
Studiet kan tas som videreutdanning for grunn-, førskole- og faglærere. Utdanningen tar sikte på å kvalifisere for undervisning i grunnskolen og andre undervisningsoppgaver.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten
har kunnskap om ulike metoder for utforsking og idéutvikling
har grunnleggende kunnskap om programmering og algoritmisk tenkning
kan oppdatere sin kunnskap i arbeid med læreplaner og programmering i skolen
Ferdigheter
Studenten
kan utvikle, bearbeide og dokumentere idéer
kan anvende egnede digitale verktøy til utprøvinger av teknikker og uttrykksformer innen programmering
kan planlegge og utvikle digitalt undervisningsmateriell
Generell kompetanse
Studenten
har bevissthet om personvern og opphavsrett i tilknytning til digitale produkter
har forståelse for bruk og utprøving av digital programvare for programmering i skolen
har videreutviklet fagdidaktisk kompetanse og kan tilrettelegge for undervisning innen programmering og algoritmisk tenkning
Arbeids- og undervisningsformer
Det vil bli gitt undervisning og veiledning i sentrale deler av fagområdet. Praktisk- og teoretisk arbeid er nært knyttet sammen i studiet. Det forutsettes stor grad av aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet benyttes undervisningsformer som forelesninger, seminarer, veiledning og faglige debatter. Hensikten er å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige- forståelse og uttrykksevne. Studentene skal arbeide med å analysere, vurdere, formulere og reflektere over faglige og metodiske problemstillinger, samt lede samtaler og holde egne innlegg.
Studiet gjennomføres på deltid der undervisningen er lagt opp med en fysisk samling. Studiet omfatter om lag 120 arbeidstimer for studenten. Av disse er omtrent 25 timer undervisning og veiledning med lærere på samling. De øvrige timer vil være arbeid individuelt og eventuelt i grupper.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Obligatorisk aktivitet må være godkjent innen fastsatt frist for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen.
Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20 % fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse og aktiv deltakelse:
faglige innføringer og demonstrasjoner
felles faglige drøftinger og vurderinger underveis
gjennomføring av praktiske oppgaver
gruppe- og/eller prosjektarbeid
Vurdering og eksamen
Individuell prosjektoppgave
Prosjektoppgaven skal bestå av en digital dokumentasjon som inneholder:
Et digitalt praktisk arbeid med programmering av et visuelt og/eller interaktivt produkt
Dokumentasjon av prosess med bilder og korte begrunnelser (inntil 500 ord)
En fagdidaktisk refleksjon av hvordan dette arbeidet er relevant for egne elever (inntil 500 ord)
Eksamensresultatet kan påklages.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges
Vurderingsuttrykk
Bestått / Ikke bestått
Sensorordning
Én sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Opptakskrav
Generell studiekompetanse.
Studiet kan tas som videreutdanning for grunn-, førskole- og faglærere. Utdanningen tar sikte på å kvalifisere for undervisning i grunnskolen og andre undervisningsoppgaver.