Programplaner og emneplaner - Student
ORTOPRA1 Placement in Transtibial and Transfemoral Protheses Course description
- Course name in Norwegian
- Praksis - Transtibial- og transfemoralproteser
- Study programme
-
Prosthetics and Orthotics Programme
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Programme description
- Course history
-
Introduction
The module consists of a six-week period of supervised practical training in an prosthetic and orthotic company. The focus is on important prosthetics and orthotics theory and clinical practice, with an emphasis on users with transtibial and transfemoral level amputation. Documenting the work in writing and communicating with users and professionals are important parts of the module.
Required preliminary courses
The student must have been admitted to the study programme.
Learning outcomes
After completing the module, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
- The student is capable of giving an account of the framework and organisation of the practical training enterprise
Skills
The student is capable of
- applying knowledge of prosthetics and orthotics to problems, methods and processes at the practical training enterprise
- using discipline-specific methods, tools and equipment in clinical practice at the practical training enterprise
- using clinical reasoning to integrate theory and practice in areas relating to lower limb prostheses
- searching for, discussing and applying specialist literature, articles and research results on lower limbs
- using ICF and outcome measures in a clinical context
General competence
The student is capable of
- identifying and reflecting on professional and ethical issues and dilemmas encountered during the practical training
- practising in accordance with professional ethical guidelines
- taking responsibility and demonstrating initiative, cooperation skills and independence during the practical training
- documenting and presenting user-related work both orally and in writing
- communicating in an empathetic and respectful manner with users, his/her supervisor and other staff at the prosthetic and orthotic company
- reflecting on his/her own work performance and development
Teaching and learning methods
Veiledet praksisperiode på 6 uker i en ortopediteknisk virksomhet.
Course requirements
The following coursework requirements must be met before a final assessment can be made of the student:
- minimum attendance of 90%
- weekly reflection notes to be submitted to the programme
Assessment
Ingen info
Grading scale
Programplan i engelsk 1, trinn 1–7 (30 studiepoeng) - oppdrag bygger på forskrift om rammeplan for grunnskolelærerutdanningene for 1.–7. trinn og 5.–10. trinn, fastsatt av Kunnskapsdepartementet 1. mars 2010 og nasjonale retningslinjer for engelskfaget i grunnskolelærerutdanningens program for trinn1–7.
Engelsk 1 har som hovedmål å øke lærernes kunnskap om det engelske språket og utvikle deres praktiske og didaktiske engelskferdigheter slik at de kan gi faglig solid engelskopplæring på barnetrinnet i grunnskolen som trygge modeller for elevene. Studiet bygger på nyere engelskfaglig og fagdidaktisk forskning og møter sentrale føringer gjennom LK20, både verdigrunnlaget i den overordnede delen og den fagspesifikke delen av læreplanverket. En viktig del av studiet er møtet med ulike typer engelskspråklige tekster for barn, som kan fungere som inngang både til språk- og kulturforståelse, inspirasjon til egen kreative språkutfoldelse og til personlig berikelse. Fagfornyelsens tre kjerneelementer i engelsk – kommunikasjon, språklæring og møte med engelskspråklige tekster – står sentralt i studiet.
Engelsk 1 er forskningsbasert, profesjonsrettet og praksisnært og har som mål å utvikle lærernes evne til å gi læringsfremmende engelskundervisning, veiledning og vurdering fra 1. til 7. årstrinn. For å kunne legge til rette for og bidra til elevenes læringsutbytte i engelsk i samsvar med gjeldende læreplan trenger lærerne å utvikle sin handlingskompetanse og sin kritiske beredskap overfor læreverk og andre læringsressurser. En solid språkbevissthet og innsikt i hvordan bruk av engelske tekster kan gi glede i seg selv, bidrar til en god profesjonell plattform og ramme for språklæringen. En forventet effekt av kompetanseutviklingen gjennom engelsk 1 er at deltakerne vil kunne bidra til et positivt fag- og læringsmiljø på egen skole.
Engelsk er et verdensspråk i dag. Samtidig omtales språket som et «første fremmedspråk» i språkpolitiske dokumenter om språksituasjonen i Norge. En viktig del av engelsk 1 er bevisstgjøring omkring den rollen det engelske språket har globalt, i det norske samfunnet og i norsk skole. Et sentralt mål for engelskopplæring i tråd med fagfornyelsen er utvikling av elevenes kommunikative kompetanse i engelsk. Dette innebærer blant annet at elevene skal kunne bruke engelsk på en måte som er tilpasset hensikt, mottaker og den situasjonen språket brukes i. Engelsk 1 har derfor fokus på de faglige og fagdidaktiske ressursene studentene bør ha til disposisjon for selv å kunne møte dette kravet og hjelpe elevene til å mestre disse utfordringene.
Examiners
Praksisveileder vurderer studenten på slutten av perioden.