EPN-V2

ORTO3900 Bacheloroppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Bachelor Assignment
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk
  • Innledning

    Bacheloroppgaven skal være et utviklingsarbeid innenfor et tema som kan knyttes til ortopediingeniørfag. Oppgaven kan skrives individuelt eller i gruppe på to studenter. Dersom oppgaven skrives i gruppe vil det som regel si to ortopediingeniørstudenter, men det åpnes for at studenter kan skrive bacheloroppgaven sammen med en student fra Fakultet for teknologi, kunst og design, eller fra andre studier ved Fakultet for helsevitenskap. Studentene oppfordres til å knytte seg til et forskningsmiljø ved universitetet eller ved en ekstern institusjon. Utdanningen vil bidra til å finne aktuelle miljøer.

    Tabellen viser emnets fagsammensetning, angitt i studiepoeng:

    • Ortopediteknikk: 9 stp.
    • Vitenskapsteori og forskningsmetode: 5 stp.
    • Etikk: 1 stp.
    • Sum studiepoeng: 15 stp.
  • Forkunnskapskrav

    Studenten må ha bestått 2. studieår.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har fordypet kunnskap innen bacheloroppgavens problemområde

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • utarbeide en problemstilling og prosjektskisse
    • velge, begrunne og anvende relevant vitenskapelig metode
    • innhente og diskutere relevante forskningsartikler og annen faglitteratur
    • diskutere, vurdere og reflektere over problemstilling og metodevalg i forhold til funn og resultater.

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter som strekker seg over tid og som bidrar til utvikling av teori og/eller praksis
    • kritisk reflektere over forskningsetiske spørsmål og retningslinjer knyttet til prosjektarbeid
    • formidle, diskutere og presentere resultater fra eget prosjekt skriftlig.
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Bacheloroppgaven skal være et selvstendig faglig arbeid. I 5. semester arrangeres seminarer og veiledning hvor studentene får anledning til å utvikle sin tematikk og problemstilling. Veileder tildeles etter at prosjektskisse er levert innen angitt frist. Studenter som skriver individuell oppgave har rett til 4 veiledningstimer og studenter som skriver gruppeoppgave 6 timer.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:

    • prosjektskisse må være levert innen oppgitt frist i 5. semester
    • minimum 80 prosent tilstedeværelse på seminarer og veiledning.
  • Vurdering og eksamen

    Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

    Eksamensform: Bacheloroppgave over 10 uker, individuelt eller i gruppe på to studenter

    Omfang: Individuell oppgave 8500 ord og gruppeoppgave 11 000 ord, +/- 5 %

    Ny eksamen

    Studentene omarbeider oppgaven. Hvis oppgaven er blitt vurdert til ikke bestått to ganger, må studenten(e) skrive ny oppgave.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    To sensorer vurderer alle oppgavene. Det benyttes ekstern sensor i minimum 20 prosent av vurderingene. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.