Programplaner og emneplaner - Student
ORTO3900 Bacheloroppgave Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Bachelor Assignment
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ortopediingeniørfag
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Emnehistorikk
-
Innledning
Bacheloroppgaven skal være et utviklingsarbeid innenfor et tema som kan knyttes til ortopediingeniørfag. Oppgaven kan skrives individuelt eller i gruppe på to studenter. Dersom oppgaven skrives i gruppe vil det som regel si to ortopediingeniørstudenter, men det åpnes for at studenter kan skrive bacheloroppgaven sammen med en student fra Fakultet for teknologi, kunst og design, eller fra andre studier ved Fakultet for helsevitenskap. Studentene oppfordres til å knytte seg til et forskningsmiljø ved universitetet eller ved en ekstern institusjon. Utdanningen vil bidra til å finne aktuelle miljøer.
Tabellen viser emnets fagsammensetning, angitt i studiepoeng:
- Ortopediteknikk: 9 stp.
- Vitenskapsteori og forskningsmetode: 5 stp.
- Etikk: 1 stp.
- Sum studiepoeng: 15 stp.
Forkunnskapskrav
Studenten må ha bestått 2. studieår.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har fordypet kunnskap innen bacheloroppgavens problemområde
Ferdigheter
Studenten kan
- utarbeide en problemstilling og prosjektskisse
- velge, begrunne og anvende relevant vitenskapelig metode
- innhente og diskutere relevante forskningsartikler og annen faglitteratur
- diskutere, vurdere og reflektere over problemstilling og metodevalg i forhold til funn og resultater.
Generell kompetanse
Studenten kan
- planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter som strekker seg over tid og som bidrar til utvikling av teori og/eller praksis
- kritisk reflektere over forskningsetiske spørsmål og retningslinjer knyttet til prosjektarbeid
- formidle, diskutere og presentere resultater fra eget prosjekt skriftlig.
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet gir kunnskap om teorifundamentet, lover, forskrifter og andre sentrale regler innenfor regnskap i privat sektor for å kunne utarbeide regnskap med utgangspunkt i regelverkene.
Dette emnet er obligatorisk for profil regnskap og revisjon for de som ikke har bachelor i regnskap og revisjon eller bachelor i regnskap.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om innregning og måling av de viktigste regnskapspostene og grunnleggende regnskapsprinsipper
- kjenner til de mest sentrale forskjellene mellom regnskaps- og skatteregler
- kjenner til regelverket for noter og årsberetning
Ferdigheter
Studenten kan
- utarbeide et ferdig årsregnskap, basert på gjeldende regnskaps-, aksje- og skattelovgivning, herunder også de viktigste regnskapsstandarder.
- utarbeide et konsernregnskap
- innregne og måle alle hovedpostene i resultatregnskapet og balansen og spesifikasjonen i årsregnskapet
- anvende kunnskapen på praktiske regnskapsproblemstillinger og dets påvirkning på resultat og balanse
Generell kompetanse
Studenten
- kjenner til bestemmelser i regnskapsloven
- kan tilegne seg oppdatert kunnskap innenfor ovennevnte kunnskaps- og ferdighetsområder og kunnskap om andre områder innen faget
- kan formidle sentralt fagstoff gjennom relevante uttrykksformer
- kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre fagpersoner og bidra til å utvikle god praksis
Vurdering og eksamen
Ingen arbeidskrav eller obligatoriske aktiviteter.
Hjelpemidler ved eksamen
Eksamen i emnet er en skoleeksamen på 5 timer.
Vurderingsuttrykk
Følgende hjelpemidler er tillatt:
- Revisors håndbok
- Kalkulator (se programplan for regler som gjelder bruk av kalkulator)
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.