EPN-V2

ORTO3300 Ortopediske hjelpemidler til overekstremiteten og disartikulasjonsproteser til underekstremiteten Emneplan

Engelsk emnenavn
Upper Limb Protheses and Orthoses and Lower Limb Disarticulation Prostheses
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk
  • Innledning

    Dette emnet omfatter ortoser og proteser til overekstremitet og proteser til underekstremitet på følgende amputasjonsnivåer: delfot, ankel-, kne- og hofteeksartikulasjoner. Dette vil si nivåer som ikke er med i ORTO1300 og ORTOPRA1. Disse nivåene forekommer relativt sjeldent og utgjør derfor en mindre andel av ortopediingeniørers arbeid.

    Emnets fagsammensetning, angitt i studiepoeng:

    Fag som inngår i overekstremitetsproteser og ortoser

    • Ortopediteknikk: 3 stp.
    • Anatomi: 0,5 stp.
    • Biomekanikk: 1,5 stp.
    • Profesjon, psykologi, samhandling og kommunikasjon: 0,5 stp.
    • Sum: 5,5 stp.

    Fag som inngår i delfot, ankel, kne- og hofteeksartikulasjon

    • Ortopediteknikk: 5 stp.
    • Biomekanikk: 3,5 stp.
    • Profesjon, psykologi, samhandling og kommunikasjon: 1 stp.
    • Sum: 9,5 stp.

    Sum studiepoeng i emnet: 15 stp.

  • Forkunnskapskrav

    Studenten må ha bestått 2. studieår.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om kirurgi på delfot-, ankel-, kne- og hofteeksartikulasjon og konsekvenser for protesebehandling og -design for disse amputasjonsnivåene
    • har kunnskap om skoens betydning for funksjon på delfot- og ankeleksartikulasjonsnivå
    • har kunnskap om funksjonsmessige konsekvenser av medisinske årsaker til dysfunksjoner i og amputasjoner på overekstremiteten
    • har kunnskap om styringsteknologi som anvendes i overekstremitetsproteser og -ortoser
    • kjenner til teori om helseatferdsendring
    • kan gjøre rede for norsk pasientskadeerstatning

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • planlegge og begrunne oppfølgingsplaner basert på brukernes behov
    • løse kliniske problemstillinger som gjelder proteser eller ortoser innenfor emnets fagområder
    • gjennomføre og analysere funksjonsundersøkelse av overekstremitet
    • utføre kliniske prosesser og framstille ortoser for brukere som trenger overekstremitetsortoser
    • analysere og anvende biomekanisk teori på ulike kasus
    • anvende og begrunne bruk av ICF og utfallsmål i forhold til brukerens mål og ortopediske oppfølgingsplan
    • identifisere og analysere kjennetegn ved normal og patologisk bevegelse og funksjon i overekstremiteten
    • diskutere forskningsartikler som er relevante for innholdet i emnet

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • samarbeide med bruker i utviklingen av en ortopedisk oppfølgingsplan
    • diskutere tverrfaglig samarbeid i rehabilitering av mennesker med skade, lidelse eller tap av overekstremitet
    • dokumentere og formidle aktuelle kliniske og biomekaniske vurderinger i journaler og kommunisere dette muntlig
    • kjenne til aktuelle brukerorganisasjoners formål og funksjoner
    • diskutere sinnemestring og håndtering av konflikter
    • reflektere over sosiale helsemessige problemer inkludert omsorgssvikt, vold, overgrep, rusmisbruk og andre utslag av fysiske, psykiske, sosiale og sosioøkonomiske problemer
    • snakke med risikoutsatte personer om problemene og henvise videre ved behov
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Det veksles mellom seminarer, klinisk og teknisk kurs, forelesninger, digitale ressurser, gruppearbeid og selvstudier.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:

    • Klinisk og teknisk kurs, jfr. «Ferdighetstrening» i programplanens hoveddel
    • Minimum 80 prosent tilstedeværelse på seminarer og ferdighetstrening.
  • Vurdering og eksamen

    Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.

    Eksamensform: Individuell klinisk eksamen, én dag.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Klinisk utstyr.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    En ekstern og en intern sensor vurderer alle studentene.