EPN-V2

ORTO3300 Ortopediske hjelpemidler til overekstremiteten og disartikulasjonsproteser til underekstremiteten Emneplan

Engelsk emnenavn
Upper Limb Protheses and Orthoses and Lower Limb Disarticulation Prostheses
Studieprogram
Bachelorstudium i ortopediingeniørfag
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk

Innledning

Praksislæreren skal være en ressurs for kvalitetsutvikling i praksisskoler / lærerutdanningsskoler, opplæringsbedrifter og lærerutdanningsinstitusjon. Emne to handler derfor om fordypning i teori om profesjonsveiledning, og om å veilede kolleger i forhold til kvalitetsutvikling i fag- og yrkesopplæring og i yrkesfaglærerutdanning. Søkelyset blir rettet mot å legge til rette for lærende møter og utvikling av arbeidsplassen som en lærende organisasjon. Forsknings- og utviklingsarbeid knyttet til veiledning og utvikling i egen organisasjon blir vektlagt. FoU-samarbeid med bedrifter og lærerutdanningsinstitusjon er også et sentralt tema.

Forkunnskapskrav

Ingen

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om kirurgi på delfot-, ankel-, kne- og hofteeksartikulasjon og konsekvenser for protesebehandling og -design for disse amputasjonsnivåene
  • har kunnskap om skoens betydning for funksjon på delfot- og ankeleksartikulasjonsnivå
  • har kunnskap om funksjonsmessige konsekvenser av medisinske årsaker til dysfunksjoner i og amputasjoner på overekstremiteten
  • har kunnskap om styringsteknologi som anvendes i overekstremitetsproteser og -ortoser
  • kjenner til teori om helseatferdsendring
  • kan gjøre rede for norsk pasientskadeerstatning

Ferdigheter

Studenten kan

  • planlegge og begrunne oppfølgingsplaner basert på brukernes behov
  • løse kliniske problemstillinger som gjelder proteser eller ortoser innenfor emnets fagområder
  • gjennomføre og analysere funksjonsundersøkelse av overekstremitet
  • utføre kliniske prosesser og framstille ortoser for brukere som trenger overekstremitetsortoser
  • analysere og anvende biomekanisk teori på ulike kasus
  • anvende og begrunne bruk av ICF og utfallsmål i forhold til brukerens mål og ortopediske oppfølgingsplan
  • identifisere og analysere kjennetegn ved normal og patologisk bevegelse og funksjon i overekstremiteten
  • diskutere forskningsartikler som er relevante for innholdet i emnet

Generell kompetanse

Studenten kan

  • samarbeide med bruker i utviklingen av en ortopedisk oppfølgingsplan
  • diskutere tverrfaglig samarbeid i rehabilitering av mennesker med skade, lidelse eller tap av overekstremitet
  • dokumentere og formidle aktuelle kliniske og biomekaniske vurderinger i journaler og kommunisere dette muntlig
  • kjenne til aktuelle brukerorganisasjoners formål og funksjoner
  • diskutere sinnemestring og håndtering av konflikter
  • reflektere over sosiale helsemessige problemer inkludert omsorgssvikt, vold, overgrep, rusmisbruk og andre utslag av fysiske, psykiske, sosiale og sosioøkonomiske problemer
  • snakke med risikoutsatte personer om problemene og henvise videre ved behov

Arbeids- og undervisningsformer

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i emne 2.

  1. Studentene skal planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere kollegaveiledning, individuelt eller i gruppe. Kollegaen(e) skal oppfordres til å gi tilbakemelding på veiledningen. I dokumentasjonen skal veiledningserfaringene relateres til relevant teori / litteratur (minst 1 kollegaveiledning). Dokumentasjonen kan gjennomføres skriftlig med et omfang på 800 ord +/- 10 %, eller som en digital historiefortelling

  1. Studentene skal i samarbeid med aktuelle deltakere planlegge, gjennomføre, vurdere og reflektere skriftlig over et lærende møte. Deltakerne skal oppfordres til å gi tilbakemelding på møtet. I den skriftlige refleksjonen skal erfaringene relateres til relevant teori / litteratur (minst 1 lærende møte). Omfang: 800 ord +/- 10 %

Deltakere i kollegaveiledning eller lærende møte kan være kolleger i skolen, instruktører i bedrift eller kolleger på lærerutdanningsinstitusjonen.

Obligatorisk tilstedeværelse

Utvikling av veilederkompetanse forutsetter samhandling med andre studenter og faglærere, samt utøvelse av praktiske oppgaver og øvelser. Veiledningskompetanse kan ikke tilegnes kun ved lesing, men må opparbeides i reell dialog og ved tilstedeværelse i undervisningen. Begge emnene har derfor krav om deltakelse i minimum 80 % av undervisningen. Studenter med mer enn 20 % fravær fra organiserte opplæringsaktiviteter i et emne får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær, dokumentert med for eksempel sykmelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse. Gyldig fravær kan kompenseres etter nærmere avtale med, og vurdering av emneansvarlig. I slike tilfeller må studentene selv ta kontakt med emneansvarlig

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Prosjekteksamen: Studentene skal, individuelt, samarbeide med aktuelle deltakere om å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere et avgrenset forsknings- og utviklingsprosjekt relatert til veiledning. Dokumentasjonen skal knyttes til relevant pensumlitteratur. Arbeidet kan ta utgangspunkt i og bygge videre på oppgavene som blir utført i arbeidskravene. Prosjekteksamen kan utføres i samarbeid med kolleger på skolen, instruktører i bedrift eller kolleger på lærerutdanningsinstitusjonen, men studenten) skal ha ansvaret for dokumentasjonen. Omfang: 3000 ord +/- 10 %.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Ved evt stryk på prosjekteksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av prosjekteksamen til første ny og utsatt eksamen. Ved senere forsøk må det skrives ny prosjektoppgave.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Vurdering og eksamen

Eksamen vurderes til gradert karakter A-F.

Hjelpemidler ved eksamen

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.

Vurderingsuttrykk

  • Kunnskapsteoretiske perspektiver på profesjonsveiledning og veiledningsmodeller
  • Organisasjon, organisasjonslæring og veiledning i skole og bedrift
  • Samarbeid mellom skole, bedrift og yrkesfaglærerutdanning
  • Kollegaveiledning
  • Lærende møter, dialogsamlinger o.l. som hensiktsmessige redskaper for både individuell læring og organisasjonslæring
  • Praksisbasert kunnskapsutvikling og forskning i yrkesutdanning og yrkesfaglærerutdanning
  • Vitenskapsteori og metode relatert til forskning i yrkesfaglærerutdanning / lærerutdanning og veiledning

Sensorordning

En ekstern og en intern sensor vurderer alle studentene.