Programplaner og emneplaner - Student
ORTO3200 Materialer, design og innovasjon Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Materials, Design and Innovation
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ortopediingeniørfag
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet omhandler fordypning i materialer som brukes i proteser og ortoser, materialenes mekaniske egenskaper og mekanisk design av proteser og ortoser. Sammenhengen mellom design og konstruksjonsmessige krav til hjelpemidlene er sentralt. Klinisk og produksjonsmessig planlegging og kvalitetsforbedring, helseøkonomi og etikk er også inkludert i emnet. Universell utforming, miljøvennlige metoder og bærekraftig utvikling inngår også. Andre temaer er utviklingstrender innen material- og konstruksjonsteknologi og metoder som kan brukes i innovasjon og nytenkning.
Punktlisten viser emnets fagsammensetning, angitt i studiepoeng:
- Etikk: 0,5 stp.
- Stats- og kommunalkunnskap, helse- og sosialpolitikk: 0,5 stp.
- Materialteknologi: 9 stp.
- Innovasjon, produksjon og kvalitetssikring: 5 stp.
- Sum studiepoeng: 15 stp.
Forkunnskapskrav
Studenten må ha bestått 2. studieår.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om mekaniske egenskaper i konstruksjonsmaterialer og deres effekt
- har kunnskap om nye og tradisjonelle konstruksjonsmetoder
- har kunnskap om kvalitetsforbedring og helseøkonomi både klinisk og produksjonsmessig
- kjenner til International Standard Organisation-s (ISOs) standarder for testing av protese- og ortosekomponenter
- har kunnskap om noe andre områder i assisterende teknologi
Ferdigheter
Studenten kan
- diskutere og reflektere over designprosessen
- kalkulere og analysere strekk-, trykk- og torsjonsspenninger, bøyning og avskjæring i materialer og diskutere hvordan det påvirker design av proteser og ortoser
- kalkulere og analysere stivhet og elastisitet i konstruksjonsmaterialer
- regne krefter og kraftmomenters virkning på mekaniske konstruksjoner
- diskutere hvordan mekaniske prinsipper påvirker design og konstruksjon av proteser og ortoser
- diskutere design og universell utforming
- diskutere kvalitetssikring og -kontroll av virksomheter
- diskutere valg av konstruksjon og materialer i forhold til bærekraft, miljø, helseøkonomi og andre tilgjengelige ressurser
Generell kompetanse
Studenten kan
- diskutere muligheter for innovasjon i ortopediingeniørfaglig virksomhet
- reflektere over ortopediingeniørfagets bidrag til folkehelse nasjonalt og internasjonalt
- reflektere over erfaringer fra praksis
- reflektere over tverrprofesjonelt samarbeid i innovasjonsprosjekter
Arbeids- og undervisningsformer
Det veksles mellom seminarer, ferdighetstrening, forelesninger, gruppearbeid og selvstudier.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:
- minimum 80 prosent tilstedeværelse på seminarer og gruppearbeid.
Vurdering og eksamen
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.
Eksamensform: Individuell mappeeksamen, inntil 5000 ord, fire oppgaver i mappen.
Det gis karakter på hver oppgave. Lik vekting.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
Sensorordning
En ekstern og en intern sensor vurderer minimum 20 prosent av besvarelsene. De øvrige vurderes av to interne sensorer. Ekstern sensors vurdering skal komme alle besvarelsene til gode.