EPN-V2

ORTO3200 Materialer, design og innovasjon Emneplan

Engelsk emnenavn
Materials, Design and Innovation
Studieprogram
Bachelorstudium i ortopediingeniørfag
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk

Innledning

Emnet omhandler fordypning i materialer som brukes i proteser og ortoser, materialenes mekaniske egenskaper og mekanisk design av proteser og ortoser. Sammenhengen mellom design og konstruksjonsmessige krav til hjelpemidlene er sentralt. Klinisk og produksjonsmessig planlegging og kvalitetsforbedring, helseøkonomi og etikk er også inkludert i emnet. Universell utforming, miljøvennlige metoder og bærekraftig utvikling inngår også. Andre temaer er utviklingstrender innen material- og konstruksjonsteknologi og metoder som kan brukes i innovasjon og nytenkning.

Punktlisten viser emnets fagsammensetning, angitt i studiepoeng:

  • Etikk: 0,5 stp.
  • Stats- og kommunalkunnskap, helse- og sosialpolitikk: 0,5 stp.
  • Materialteknologi: 9 stp.
  • Innovasjon, produksjon og kvalitetssikring: 5 stp.
  • Sum studiepoeng: 15 stp.

Forkunnskapskrav

Studenten må ha bestått 2. studieår.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om mekaniske egenskaper i konstruksjonsmaterialer og deres effekt
  • har kunnskap om nye og tradisjonelle konstruksjonsmetoder
  • har kunnskap om kvalitetsforbedring og helseøkonomi både klinisk og produksjonsmessig
  • kjenner til International Standard Organisation-s (ISOs) standarder for testing av protese- og ortosekomponenter
  • har kunnskap om noe andre områder i assisterende teknologi

Ferdigheter

Studenten kan

  • diskutere og reflektere over designprosessen
  • kalkulere og analysere strekk-, trykk- og torsjonsspenninger, bøyning og avskjæring i materialer og diskutere hvordan det påvirker design av proteser og ortoser
  • kalkulere og analysere stivhet og elastisitet i konstruksjonsmaterialer
  • regne krefter og kraftmomenters virkning på mekaniske konstruksjoner
  • diskutere hvordan mekaniske prinsipper påvirker design og konstruksjon av proteser og ortoser
  • diskutere design og universell utforming
  • diskutere kvalitetssikring og -kontroll av virksomheter
  • diskutere valg av konstruksjon og materialer i forhold til bærekraft, miljø, helseøkonomi og andre tilgjengelige ressurser

Generell kompetanse

Studenten kan

  • diskutere muligheter for innovasjon i ortopediingeniørfaglig virksomhet
  • reflektere over ortopediingeniørfagets bidrag til folkehelse nasjonalt og internasjonalt
  • reflektere over erfaringer fra praksis
  • reflektere over tverrprofesjonelt samarbeid i innovasjonsprosjekter

Arbeids- og undervisningsformer

Det veksles mellom seminarer, ferdighetstrening, forelesninger, gruppearbeid og selvstudier.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

En obligatorisk gruppeoppgave med skriftlig innlevering 2-5 sider/presentasjon på inntil 10 minutter.;Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, får studentene anledning til å levere en forbedret oppgave/presentasjon én gang. Faglærer informerer om innleveringsfrist/tid.

Vurdering og eksamen

Skoleeksamen (5 timer).

Hjelpemidler ved eksamen

Trykt lovsamling/elektronisk tilgang til database

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.;

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.