EPN-V2

ORTO3100 Underekstremitets- og trunkusortoser Emneplan

Engelsk emnenavn
Lower limb and Spinal Orthoses
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk
  • Innledning

    Emnet har hovedvekt på ankel- fotortoser (AFO) og kne-ankel-fotortoser (KAFO), men omfatter også kne- og hoftetortoser, ryggortoser, korsettbehandling og individuelt tilpassete sitteenheter og rullestoler som ledd i rehabilitering for alle relevante diagnosegrupper.

    Tabellen viser emnets fagsammensetning, angitt i studiepoeng:

    Fag i AFO- og KAFO-delene av emnet

    • Ortopediteknikk (5 stp.)
    • Biomekanikk (3 stp.)
    • Profesjon, psykologi, samhandling og kommunikasjon (2 stp.)

    Sum studiepoeng: 10 stp.

    Fag i trunkushjelpemidler og sittehjelpemidler-delen av emnet

    • Ortopediteknikk (3 stp.)
    • Biomekanikk (1 stp.)
    • Anatomi (0,5 stp.)
    • Profesjon, psykologi, samhandling og kommunikasjon (0,5 stp.)

    Sum studiepoeng: 5 stp.

  • Forkunnskapskrav

    Studenten må ha bestått 1. studieår.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har

    • kunnskap om sammenhenger mellom underekstremitetens anatomi, patologi, biomekanikk og funksjon
    • kunnskap om oppfølgingsplan og design av ortoser
    • kunnskap om ortoser til barn
    • kunnskap om funksjonsmessige og mulige psykososiale konsekvenser av funksjonshemming
    • kunnskap om oppbygning av rehabiliteringstjenester og utarbeiding av individuell plan
    • kunnskap om universell utforming og deltakelse i samfunnet

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • utføre, med noe veiledning, og reflektere over ortopediske oppfølgingsplaner til brukere som trenger underekstremitets- eller trunkusortoser
    • kritisk vurdere biomekaniske forhold med fokus på ankel-, kne- og hofteinstabilitet og knytte dette til gange og ortosedesign
    • vurdere biomekaniske forhold som har betydning for trunkusortoser og sittehjelpemidler
    • vurdere og foreslå mulige tiltak ved posisjonering i rullestol for å forebygge og behandle trykkskader når trunkusortoser anvendes
    • anvende forskningsartikler og faglitteratur for å analysere temaer knyttet til underekstremitets- og trunkusortoser
    • lage arbeidsbeskrivelse og gjennomføre tekniske prosesser som benyttes i fremstilling av underekstremitets- og trunkusortoser

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan reflektere over særtrekk i kommunikasjon med barn og ungdom
    • kan kommunisere med barn, unge og pårørende
    • kan diskutere tverrfaglig samarbeid ved ortosebehandling og sitteklinikk
    • kan reflektere over utfordringer i kommunikasjon og tverrfaglig samarbeid relatert til brukere som trenger behandling med underekstremitetsortoser, trunkusortoser og/eller sittehjelpemidler
    • kan dokumentere og formidle aktuelle kliniske og biomekaniske vurderinger i journal og kommunisere vurderingene muntlig
    • kan reflektere over brukerperspektiver, planlegging, gjennomføring og effekt av behandling
    • kjenner utfordringer til ortosebehandling i utviklingsland
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Det veksles mellom seminarer, klinisk og teknisk kurs, forelesninger, digitale ressurser, studentsamarbeid og selvstudier.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:

    • klinisk og teknisk kurs jf. "Ferdighetstrening" i programplanens hoveddel
    • minimum 80 prosent tilstedeværelse på seminarer.
  • Vurdering og eksamen

    Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.

    Eksamensform: Individuell muntlig eksamen, inntil 30 minutter.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Ingen

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    En ekstern og en intern sensor vurderer minimum 20 prosent av besvarelsene. De øvrige vurderes av to interne sensorer. Ekstern sensors vurdering skal komme alle besvarelsene til gode.