Programplaner og emneplaner - Student
ORTO3100 Underekstremitets- og trunkusortoser Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Lower limb and Spinal Orthoses
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Emnehistorikk
-
-
Innledning
Emnet har hovedvekt på ankel- fotortoser (AFO) og kne-ankel-fotortoser (KAFO), men omfatter også kne- og hoftetortoser, ryggortoser, korsettbehandling og individuelt tilpassete sitteenheter og rullestoler som ledd i rehabilitering for alle relevante diagnosegrupper.
Tabellen viser emnets fagsammensetning, angitt i studiepoeng:
Fag i AFO- og KAFO-delene av emnet
- Ortopediteknikk (5 stp.)
- Biomekanikk (3 stp.)
- Profesjon, psykologi, samhandling og kommunikasjon (2 stp.)
Sum studiepoeng: 10 stp.
Fag i trunkushjelpemidler og sittehjelpemidler-delen av emnet
- Ortopediteknikk (3 stp.)
- Biomekanikk (1 stp.)
- Anatomi (0,5 stp.)
- Profesjon, psykologi, samhandling og kommunikasjon (0,5 stp.)
Sum studiepoeng: 5 stp.
-
Forkunnskapskrav
Studenten må ha bestått 1. studieår.
-
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om sammenhenger mellom underekstremitetens anatomi, patologi, biomekanikk og funksjon
- kunnskap om oppfølgingsplan og design av ortoser
- kunnskap om ortoser til barn
- kunnskap om funksjonsmessige og mulige psykososiale konsekvenser av funksjonshemming
- kunnskap om oppbygning av rehabiliteringstjenester og utarbeiding av individuell plan
- kunnskap om universell utforming og deltakelse i samfunnet
Ferdigheter
Studenten kan
- utføre, med noe veiledning, og reflektere over ortopediske oppfølgingsplaner til brukere som trenger underekstremitets- eller trunkusortoser
- kritisk vurdere biomekaniske forhold med fokus på ankel-, kne- og hofteinstabilitet og knytte dette til gange og ortosedesign
- vurdere biomekaniske forhold som har betydning for trunkusortoser og sittehjelpemidler
- vurdere og foreslå mulige tiltak ved posisjonering i rullestol for å forebygge og behandle trykkskader når trunkusortoser anvendes
- anvende forskningsartikler og faglitteratur for å analysere temaer knyttet til underekstremitets- og trunkusortoser
- lage arbeidsbeskrivelse og gjennomføre tekniske prosesser som benyttes i fremstilling av underekstremitets- og trunkusortoser
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere over særtrekk i kommunikasjon med barn og ungdom
- kan kommunisere med barn, unge og pårørende
- kan diskutere tverrfaglig samarbeid ved ortosebehandling og sitteklinikk
- kan reflektere over utfordringer i kommunikasjon og tverrfaglig samarbeid relatert til brukere som trenger behandling med underekstremitetsortoser, trunkusortoser og/eller sittehjelpemidler
- kan dokumentere og formidle aktuelle kliniske og biomekaniske vurderinger i journal og kommunisere vurderingene muntlig
- kan reflektere over brukerperspektiver, planlegging, gjennomføring og effekt av behandling
- kjenner utfordringer til ortosebehandling i utviklingsland
-
Arbeids- og undervisningsformer
Det veksles mellom seminarer, klinisk og teknisk kurs, forelesninger, digitale ressurser, studentsamarbeid og selvstudier.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:
- klinisk og teknisk kurs jf. "Ferdighetstrening" i programplanens hoveddel
- minimum 80 prosent tilstedeværelse på seminarer.
-
Vurdering og eksamen
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.
Eksamensform: Individuell muntlig eksamen, inntil 30 minutter.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen
-
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
-
Sensorordning
En ekstern og en intern sensor vurderer minimum 20 prosent av besvarelsene. De øvrige vurderes av to interne sensorer. Ekstern sensors vurdering skal komme alle besvarelsene til gode.