EPN

ORTO3100 Underekstremitets- og trunkusortoser Emneplan

Engelsk emnenavn
Lower limb and Spinal Orthoses
Studieprogram
Bachelorstudium i ortopediingeniørfag
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet har hovedvekt på ankel- fotortoser (AFO) og kne-ankel-fotortoser (KAFO), men omfatter også kne- og hoftetortoser, ryggortoser, korsettbehandling og individuelt tilpassete sitteenheter og rullestoler som ledd i rehabilitering for alle relevante diagnosegrupper. 

Tabellen viser emnets fagsammensetning, angitt i studiepoeng: 

Fag i AFO- og KAFO-delene av emnet

  • Ortopediteknikk (5 stp.)
  • Biomekanikk (3 stp.)
  • Profesjon, psykologi, samhandling og kommunikasjon (2 stp.)

Sum studiepoeng:  10 stp.

Fag i trunkushjelpemidler og sittehjelpemidler-delen av emnet

  • Ortopediteknikk (3 stp.)
  • Biomekanikk (1 stp.)
  • Anatomi (0,5 stp.)
  • Profesjon, psykologi, samhandling og kommunikasjon (0,5 stp.)

Sum studiepoeng:  5 stp.

Forkunnskapskrav

Studenten må ha bestått 1. studieår.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:                                                                              

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om sammenhenger mellom underekstremitetens anatomi, patologi, biomekanikk og  funksjon
  • kunnskap om oppfølgingsplan og design av ortoser
  • kunnskap om ortoser til barn
  • kunnskap om funksjonsmessige og mulige psykososiale konsekvenser av funksjonshemming
  • kunnskap om oppbygning av rehabiliteringstjenester og utarbeiding av individuell plan
  • kunnskap om universell utforming og deltakelse i samfunnet

Ferdigheter

Studenten kan

  • utføre, med noe veiledning, og reflektere over ortopediske oppfølgingsplaner til brukere som trenger underekstremitets- eller trunkusortoser
  • kritisk vurdere biomekaniske forhold med fokus på ankel-, kne- og hofteinstabilitet og knytte dette til gange og ortosedesign
  • vurdere biomekaniske forhold som har betydning for trunkusortoser og sittehjelpemidler
  • vurdere og foreslå mulige tiltak ved posisjonering i rullestol for å forebygge og behandle trykkskader når trunkusortoser anvendes
  • anvende forskningsartikler og faglitteratur for å analysere temaer knyttet til underekstremitets- og trunkusortoser
  • lage arbeidsbeskrivelse og gjennomføre tekniske prosesser som benyttes i fremstilling av underekstremitets- og trunkusortoser

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over særtrekk i kommunikasjon med barn og ungdom
  • kan kommunisere med barn, unge og pårørende
  • kan diskutere tverrfaglig samarbeid ved ortosebehandling og sitteklinikk
  • kan reflektere over utfordringer i kommunikasjon og tverrfaglig samarbeid relatert til brukere som trenger behandling med underekstremitetsortoser, trunkusortoser og/eller sittehjelpemidler
  • kan dokumentere og formidle aktuelle kliniske og biomekaniske vurderinger i journal og kommunisere vurderingene muntlig
  • kan reflektere over brukerperspektiver, planlegging, gjennomføring og effekt av behandling
  • kjenner utfordringer til ortosebehandling i utviklingsland 

Arbeids- og undervisningsformer

Det veksles mellom seminarer, klinisk og teknisk kurs, forelesninger, digitale ressurser, studentsamarbeid og selvstudier.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:

  • klinisk og teknisk kurs jf. "Ferdighetstrening" i programplanens hoveddel
  • minimum 80 prosent tilstedeværelse på seminarer.

Vurdering og eksamen

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.

Eksamensform: Individuell muntlig eksamen, inntil 30 minutter.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

En ekstern og en intern sensor vurderer minimum 20 prosent av besvarelsene. De øvrige vurderes av to interne sensorer. Ekstern sensors vurdering skal komme alle besvarelsene til gode.