Programplaner og emneplaner - Student
ORTO3100 Underekstremitets- og trunkusortoser Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Lower limb and Spinal Orthoses
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ortopediingeniørfag
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet har hovedvekt på ankel- fotortoser (AFO) og kne-ankel-fotortoser (KAFO), men omfatter også kne- og hoftetortoser, ryggortoser, korsettbehandling og individuelt tilpassete sitteenheter og rullestoler som ledd i rehabilitering for alle relevante diagnosegrupper.
Tabellen viser emnets fagsammensetning, angitt i studiepoeng:
Fag i AFO- og KAFO-delene av emnet
- Ortopediteknikk (5 stp.)
- Biomekanikk (3 stp.)
- Profesjon, psykologi, samhandling og kommunikasjon (2 stp.)
Sum studiepoeng: 10 stp.
Fag i trunkushjelpemidler og sittehjelpemidler-delen av emnet
- Ortopediteknikk (3 stp.)
- Biomekanikk (1 stp.)
- Anatomi (0,5 stp.)
- Profesjon, psykologi, samhandling og kommunikasjon (0,5 stp.)
Sum studiepoeng: 5 stp.
Forkunnskapskrav
Studenten må ha bestått 1. studieår.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om sammenhenger mellom underekstremitetens anatomi, patologi, biomekanikk og funksjon
- kunnskap om oppfølgingsplan og design av ortoser
- kunnskap om ortoser til barn
- kunnskap om funksjonsmessige og mulige psykososiale konsekvenser av funksjonshemming
- kunnskap om oppbygning av rehabiliteringstjenester og utarbeiding av individuell plan
- kunnskap om universell utforming og deltakelse i samfunnet
Ferdigheter
Studenten kan
- utføre, med noe veiledning, og reflektere over ortopediske oppfølgingsplaner til brukere som trenger underekstremitets- eller trunkusortoser
- kritisk vurdere biomekaniske forhold med fokus på ankel-, kne- og hofteinstabilitet og knytte dette til gange og ortosedesign
- vurdere biomekaniske forhold som har betydning for trunkusortoser og sittehjelpemidler
- vurdere og foreslå mulige tiltak ved posisjonering i rullestol for å forebygge og behandle trykkskader når trunkusortoser anvendes
- anvende forskningsartikler og faglitteratur for å analysere temaer knyttet til underekstremitets- og trunkusortoser
- lage arbeidsbeskrivelse og gjennomføre tekniske prosesser som benyttes i fremstilling av underekstremitets- og trunkusortoser
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere over særtrekk i kommunikasjon med barn og ungdom
- kan kommunisere med barn, unge og pårørende
- kan diskutere tverrfaglig samarbeid ved ortosebehandling og sitteklinikk
- kan reflektere over utfordringer i kommunikasjon og tverrfaglig samarbeid relatert til brukere som trenger behandling med underekstremitetsortoser, trunkusortoser og/eller sittehjelpemidler
- kan dokumentere og formidle aktuelle kliniske og biomekaniske vurderinger i journal og kommunisere vurderingene muntlig
- kan reflektere over brukerperspektiver, planlegging, gjennomføring og effekt av behandling
- kjenner utfordringer til ortosebehandling i utviklingsland
Arbeids- og undervisningsformer
Det veksles mellom seminarer, klinisk og teknisk kurs, forelesninger, digitale ressurser, studentsamarbeid og selvstudier.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:
- klinisk og teknisk kurs jf. "Ferdighetstrening" i programplanens hoveddel
- minimum 80 prosent tilstedeværelse på seminarer.
Vurdering og eksamen
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.
Eksamensform: Individuell muntlig eksamen, inntil 30 minutter.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
En ekstern og en intern sensor vurderer minimum 20 prosent av besvarelsene. De øvrige vurderes av to interne sensorer. Ekstern sensors vurdering skal komme alle besvarelsene til gode.