Programplaner og emneplaner - Student
ORTO3100 Underekstremitets- og trunkusortoser Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Lower limb and Spinal Orthoses
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ortopediingeniørfag
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2017/2018
- Emnehistorikk
-
Innledning
Topics covered in this course
- Application of novel theories and methods into a specific system in robotics and control.;
- Project work related to current research projects at the MEC department and related laboratories at OsloMet.;
Forkunnskapskrav
Studenten må ha bestått 1. studieår.
Læringsutbytte
Emnet fremmer kunnskap om design som profesjonsfag. Emnet består av to perioder der den første, ca. 2 uker, fungerer som et forkurs med fokus på ulike metoder eller kunnskap relatert til profesjonen. Den andre perioden, de resterende 4 ukene, er et samarbeidsprosjekt mellom 1., 2.og 3.bachelor. Studentene deles i grupper på tvers av klassene. Perioden fungerer som praktisk øving av gjennomgått teori / fagstoff fra 1.periode der gruppene arbeider med eksterne oppdragsgivere og / eller eksterne problemstillinger.
Arbeids- og undervisningsformer
Opptak til studiet.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Etter å ha gjennomført emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten kjenner til:
- designerens rolle i samfunnet, og hva designkunnskap kan bidra med i ulike typer problemløsning
- ulike faser i et designprosjekt
- prosjektplanlegging som utgangspunkt for å realisere et designoppdrag
- problemformulering som styringsverktøy
- ulike metoder for økt kreativitet
- grunnleggende metoder for teamarbeid og god gruppedynamikk
Ferdigheter
Studenten:
- har bevissthet om egen og andres påvirkning i et gruppearbeid
- kan grunnleggende fagterminologi innen design/designerrollen
- kan ulike metoder for kreative prosesser
- kan ulike teknikker for 2D og 3D-skisser
Generell kompetanse
Studenten skal:
- kjenne til relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger og være bevisst fagets profesjonelle holdninger
- kunne utveksle synspunkter og erfaringer med andre innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
- kunne reflektere over sin egen utvikling i læreprosessen og justere denne
kunne arbeide i team med felles problemstilling mot et felles mål
Vurdering og eksamen
Det vil være variasjon i opplevd og erfart arbeidsform i de ulike gruppene / designoppdragene. Hovedtrekkene vil være:
- forelesninger
-
teamarbeid med diskusjoner rundt temaer som:
- behov, problem
- prinsipielle løsninger (konsepter) og ideer.
- valg av løsning.
- presentasjon av løsning.
- arbeid i 2- og 3-dimensjonale medier
- fysisk modellering i egnet modellmateriale
- workshops
oppgaveskriving og presentasjon.
Hjelpemidler ved eksamen
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å kunne bestå eksamen:
- Minimum 80 % tilstedeværelse i Prosjekt Designkontor. Tilstedeværelseskravet gjelder fra studentene begynner å arbeide i grupper med oppdragene, dvs de fire siste ukene av emnet.
Ved ikke godkjent tilstedeværelseskrav må studenten løse en skriftlig tilleggsoppgave. Denne oppgaven skal ta for seg og belyse:
- designoppdrag
- designerrollen
Tilleggsoppgaven skal være illustrert / visualisert og på minimum 20 A4-siders omfang.
Vurderingsuttrykk
Skriftlig innlevering i gruppe basert på faglig tema. Gruppestørrelse 3-12 studenter. Omfang min.10 A4-sider.
Eksamensresultatet kan påklages.
Sensorordning
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.