Programplaner og emneplaner - Student
ORTO2300 Vitenskapsteori og forskningsmetode innen ortopediingeniørfag Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Theory of Science and Research Methids in Prosthetics and Orthotics
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ortopediingeniørfag
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet omhandler kvantitative og kvalitative forskningsmetoder som er relevant for ortopediingeniørfagfeltet og derved grunnlag for å utøve kunnskapsbasert praksis. Innholdet blir videreført i flere av de påfølgende emner som omhandler forskningsdesign, datainnsamling, dataanalyse og forskningsetikk innenfor feltet. Kunnskap om reliabilitet, begreps-, intern- og eksternvaliditet som grunnlag for kritisk lesning av forskningsartikler og andre kilder vektlegges.
Tabellen viser emnets fagsammensetning, angitt i studiepoeng:
- Vitenskapsteori og forskningsmetode (9,5 stp.).
- Etikk (0,5).
- Sum studiepoeng: 10 stp.
Forkunnskapskrav
Studenten må ha bestått 1. studieår.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om bruk av systematisk litteraturgjennomgang og relevant kvantitativ forskningsmetode
- kunnskap om intervju som en kvalitativ forskningsmetode og metodologi innenfor kvalitativ forskning
- kunnskap om troverdighet, reliabilitet og validitet
Ferdigheter
Studenten kan
- samle inn og analysere kvantitative enkeltdata
- samle inn og analysere kvalitative enkeltdata
- reflektere over innhenting og analysering av enkeltdata
- presentere analyseresultater
- søke opp og lese forskningsartikler og andre kilder kritisk
Generell kompetanse
Studenten kan
- identifisere mulige forskningsetiske problemstillinger i forskningsartikler
Arbeids- og undervisningsformer
Det veksles mellom seminarer, ferdighetstrening, forelesninger, digitale ressurser, studentsamarbeid og selvstudier.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:
- minimum 80 prosent tilstedeværelse på seminarer, litteratursøk, datalab og gruppearbeid.
Vurdering og eksamen
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.
Eksamensform: Mappe bestående av én individuell oppgave og tre oppgaver i gruppe på to til tre studenter. Samlet omfang inntil 7500 ord. Vekting: hver oppgave teller like mye, men karakteren blir F hvis en av oppgavene blir vurdert til F.
Ny eksamen: Studenten må omarbeide de mappeoppgavene som har fått F.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
En ekstern og en intern sensor vurderer minimum 20 prosent av besvarelsene. De øvrige vurderes av to interne sensorer. Ekstern sensors vurdering skal komme alle besvarelsene til gode.