EPN-V2

ORTO2300 Vitenskapsteori og forskningsmetode innen ortopediingeniørfag Emneplan

Engelsk emnenavn
Theory of Science and Research Methids in Prosthetics and Orthotics
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk
  • Innledning

    Emnet omhandler kvantitative og kvalitative forskningsmetoder som er relevant for ortopediingeniørfagfeltet og derved grunnlag for å utøve kunnskapsbasert praksis. Innholdet blir videreført i flere av de påfølgende emner som omhandler forskningsdesign, datainnsamling, dataanalyse og forskningsetikk innenfor feltet. Kunnskap om reliabilitet, begreps-, intern- og eksternvaliditet som grunnlag for kritisk lesning av forskningsartikler og andre kilder vektlegges.

    Tabellen viser emnets fagsammensetning, angitt i studiepoeng:

    • Vitenskapsteori og forskningsmetode (9,5 stp.).
    • Etikk (0,5).
    • Sum studiepoeng: 10 stp.
  • Forkunnskapskrav

    Studenten må ha bestått 1. studieår.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har

    • kunnskap om bruk av systematisk litteraturgjennomgang og relevant kvantitativ forskningsmetode
    • kunnskap om intervju som en kvalitativ forskningsmetode og metodologi innenfor kvalitativ forskning
    • kunnskap om troverdighet, reliabilitet og validitet

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • samle inn og analysere kvantitative enkeltdata
    • samle inn og analysere kvalitative enkeltdata
    • reflektere over innhenting og analysering av enkeltdata
    • presentere analyseresultater
    • søke opp og lese forskningsartikler og andre kilder kritisk

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • identifisere mulige forskningsetiske problemstillinger i forskningsartikler
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Det veksles mellom seminarer, ferdighetstrening, forelesninger, digitale ressurser, studentsamarbeid og selvstudier.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:

    • minimum 80 prosent tilstedeværelse på seminarer, litteratursøk, datalab og gruppearbeid.
  • Vurdering og eksamen

    Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.

    Eksamensform: Mappe bestående av én individuell oppgave og tre oppgaver i gruppe på to til tre studenter. Samlet omfang inntil 7500 ord. Vekting: hver oppgave teller like mye, men karakteren blir F hvis en av oppgavene blir vurdert til F.

    Ny eksamen: Studenten må omarbeide de mappeoppgavene som har fått F.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    En ekstern og en intern sensor vurderer minimum 20 prosent av besvarelsene. De øvrige vurderes av to interne sensorer. Ekstern sensors vurdering skal komme alle besvarelsene til gode.