EPN

ORTO2300 Vitenskapsteori og forskningsmetode innen ortopediingeniørfag Emneplan

Engelsk emnenavn
Theory of Science and Research Methids in Prosthetics and Orthotics
Studieprogram
Bachelorstudium i ortopediingeniørfag
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet omhandler kvantitative og kvalitative forskningsmetoder som er relevant for ortopediingeniørfagfeltet og derved grunnlag for å utøve kunnskapsbasert praksis. Innholdet blir videreført i flere av de påfølgende emner som omhandler forskningsdesign, datainnsamling, dataanalyse og forskningsetikk innenfor feltet. Kunnskap om reliabilitet, begreps-, intern- og eksternvaliditet som grunnlag for kritisk lesning av forskningsartikler og andre kilder vektlegges. 

Tabellen viser emnets fagsammensetning, angitt i studiepoeng: 

  • Vitenskapsteori og forskningsmetode (9,5 stp.).
  • Etikk (0,5).
  • Sum studiepoeng:  10 stp.

Forkunnskapskrav

Studenten må ha bestått 1. studieår.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: 

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om bruk av systematisk litteraturgjennomgang og relevant kvantitativ forskningsmetode
  • kunnskap om intervju som en kvalitativ forskningsmetode og metodologi innenfor kvalitativ forskning
  • kunnskap om troverdighet, reliabilitet og validitet  

Ferdigheter

Studenten kan

  • samle inn og analysere kvantitative enkeltdata
  • samle inn og analysere kvalitative enkeltdata
  • reflektere over innhenting og analysering av enkeltdata
  • presentere analyseresultater
  • søke opp og lese forskningsartikler og andre kilder kritisk

Generell kompetanse

Studenten kan

  • identifisere mulige forskningsetiske problemstillinger i forskningsartikler

Arbeids- og undervisningsformer

Det veksles mellom seminarer, ferdighetstrening, forelesninger, digitale ressurser, studentsamarbeid og selvstudier.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:

  • minimum 80 prosent tilstedeværelse på seminarer, litteratursøk, datalab og gruppearbeid.

Vurdering og eksamen

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.

Eksamensform: Mappe bestående av én individuell oppgave og tre oppgaver i gruppe på to til tre studenter. Samlet omfang inntil 7500 ord. Vekting: hver oppgave teller like mye, men karakteren blir F hvis en av oppgavene blir vurdert til F.

Ny eksamen: Studenten må omarbeide de mappeoppgavene som har fått F.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

En ekstern og en intern sensor vurderer minimum 20 prosent av besvarelsene. De øvrige vurderes av to interne sensorer. Ekstern sensors vurdering skal komme alle besvarelsene til gode.