Programplaner og emneplaner - Student
ORTO2100 Ortoser til foten Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Orthosis for the foot
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ortopediingeniørfag
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Emnehistorikk
-
Innledning
Fotproblematikk utgjør en betydelig del av ortopediingeniørens kliniske hverdag. Feilbelastninger i foten, diabetes og revmatiske sykdommer kan medføre fotkomplikasjoner. Fokus er på ortopeditekniske løsninger for personer som trenger spesialtilpasset fottøy og fotortoser. Gjennom tilpasning av innleggssåler, fotsenger, ortopedisk sydd fottøy yter ortopediingeniøren et viktig bidrag til forebygging av belastningslidelser. Emnet omhandler også funksjonsundersøkelse av fot samt biomekaniske og psykososiale konsekvenser for personer med fotlidelser. Inkludert er også proteser/ortoser til personer med medfødt deformiteter.
Tabellen viser emnets fagsammensetning, angitt i studiepoeng:
- Ortopediteknikk (7,5 stp.).
- Biomekanikk (2 stp.).
- Anatomi (0,5 stp.).
- Rehabilitering og habilitering (1 stp.).
- Profesjon, psykologi, samhandling og kommunikasjon (2 stp.).
- Stats- og kommunalkunnskap, helse og sosialpolitikk (1 stp.).
- Innovasjon, produksjon og kvalitetssikring (1 stp.).
- Sum studiepoeng: 15 stp.
Forkunnskapskrav
Studenten må ha bestått 1. studieår.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om fotlidelser og eventuelle konsekvenser for konstruksjon av ortopedisk fottøy og fotortoser
- har kunnskap om biomekanisk teori som anvendes ved design av fottøy og fotortoser
- kan beskrive skodeler og forklare fremstillingsprosesser som er relevant for fottøy og fotortoser
- har kunnskap om ortoser og proteser for personer med medfødte deformiteter av underekstremitet
Ferdigheter
Studenten kan
- løse kliniske problemer og utvikle en oppfølgingsplan innenfor kategorien fottøy og fotortoser basert på individets behov
- med noe veiledning utføre kliniske prosesser som inngår i oppfølgingsplan av brukere som trenger fottøy og fotortoser
- gjennomføre ganganalyse, identifisere biomekaniske forhold og anvende kunnskapen i ortosebehandling
- anvende utfallsmål knyttet til bruker av fottøy og fotortoser
- anvende ICF til å forklare hvordan fotproblematikk påvirker individet
- anvende trykkmålingsutstyr og benytte resultatene i valg og vurdering av ortoser
- anvende relevant forskning for å analysere temaer knyttet til fottøy og fotortoser
- med noe veiledning, lage arbeidsbeskrivelse og gjennomføre tekniske prosedyrer som benyttes ved fremstilling av fottøy og fotortoser
- analysere og reflektere over kliniske og tekniske løsninger, dokumentere klinisk arbeid i journal og kommunisere dette muntlig
Generell kompetanse
Studenten kan
- arbeide selvstendig og samarbeide med bruker og andre profesjoner på området fottøy og fotortoser
- diskutere behovet for faglige retningslinjer
- reflektere over hvordan kommunikasjon bør tilpasses til forskjellige aldersgrupper og funksjonsnivåer
- reflektere over befolkningens kunnskap om egen helse og konsekvenser for veiledning og informasjon
Arbeids- og undervisningsformer
Det veksles mellom seminarer, klinisk og teknisk kurs, forelesninger, digitale ressurser, studentsamarbeid og selvstudier.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:
- klinisk og teknisk kurs; Jf. "Ferdighetstrening" i programplanens hoveddel
- minimum 80 prosent tilstedeværelse på seminarer .
Vurdering og eksamen
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.
Eksamensform: Individuell hjemmeeksamen over fem dager, omfang 3800 til 4200 ord.
Ny eksamen
Studenten må omarbeide besvarelsen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
En ekstern og en intern sensor vurderer minimum 20 % av besvarelsene. De øvrige vurderes av to interne sensorer. Ekstern sensors vurdering skal komme alle besvarelsene til gode.