EPN

ORTO2100 Ortoser til foten Emneplan

Engelsk emnenavn
Orthosis for the foot
Studieprogram
Bachelorstudium i ortopediingeniørfag
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Fotproblematikk utgjør en betydelig del av ortopediingeniørens kliniske hverdag. Feilbelastninger i foten, diabetes og revmatiske sykdommer kan medføre fotkomplikasjoner. Fokus er på ortopeditekniske løsninger for personer som trenger spesialtilpasset fottøy og fotortoser. Gjennom tilpasning av innleggssåler, fotsenger, ortopedisk sydd fottøy yter ortopediingeniøren et viktig bidrag til forebygging av belastningslidelser. Emnet omhandler også funksjonsundersøkelse av fot samt biomekaniske og psykososiale konsekvenser for personer med fotlidelser. Inkludert er også proteser/ortoser til personer med medfødt deformiteter. 

Tabellen viser emnets fagsammensetning, angitt i studiepoeng: 

  • Ortopediteknikk (7,5 stp.).
  • Biomekanikk (2 stp.).
  • Anatomi (0,5 stp.).
  • Rehabilitering og habilitering (1 stp.).
  • Profesjon, psykologi, samhandling og kommunikasjon (2 stp.).
  • Stats- og kommunalkunnskap, helse og sosialpolitikk (1 stp.).
  • Innovasjon, produksjon og kvalitetssikring (1 stp.).
  • Sum studiepoeng:  15 stp.

Forkunnskapskrav

Studenten må ha bestått 1. studieår.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om fotlidelser og eventuelle konsekvenser for konstruksjon av ortopedisk fottøy og fotortoser
  • har kunnskap om biomekanisk teori som anvendes ved design av fottøy og fotortoser
  • kan beskrive skodeler og forklare fremstillingsprosesser som er relevant for fottøy og fotortoser
  • har kunnskap om ortoser og proteser for personer med medfødte deformiteter av underekstremitet 

Ferdigheter

Studenten kan

  • løse kliniske problemer og utvikle en oppfølgingsplan innenfor kategorien fottøy og fotortoser basert på individets behov
  • med noe veiledning utføre kliniske prosesser som inngår i oppfølgingsplan av brukere som trenger fottøy og fotortoser
  • gjennomføre ganganalyse, identifisere biomekaniske forhold og anvende kunnskapen i ortosebehandling
  • anvende utfallsmål knyttet til bruker av fottøy og fotortoser
  • anvende ICF til å forklare hvordan fotproblematikk påvirker individet
  • anvende trykkmålingsutstyr og benytte resultatene i valg og vurdering av ortoser
  • anvende relevant forskning for å analysere temaer knyttet til fottøy og fotortoser
  • med noe veiledning, lage arbeidsbeskrivelse og gjennomføre tekniske prosedyrer som benyttes ved fremstilling av fottøy og fotortoser
  • analysere og reflektere over kliniske og tekniske løsninger, dokumentere klinisk arbeid i journal og kommunisere dette muntlig 

Generell kompetanse

Studenten kan

  • arbeide selvstendig og samarbeide med bruker og andre profesjoner på området fottøy og fotortoser
  • diskutere behovet for faglige retningslinjer
  • reflektere over hvordan kommunikasjon bør tilpasses til forskjellige aldersgrupper og funksjonsnivåer
  • reflektere over befolkningens kunnskap om egen helse og konsekvenser for veiledning og informasjon

Arbeids- og undervisningsformer

Det veksles mellom seminarer, klinisk og teknisk kurs, forelesninger, digitale ressurser, studentsamarbeid og selvstudier.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:

  • klinisk og teknisk kurs; Jf. "Ferdighetstrening" i programplanens hoveddel
  • minimum 80 prosent tilstedeværelse på seminarer .

Vurdering og eksamen

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.

Eksamensform: Individuell hjemmeeksamen over fem dager, omfang 3800 til 4200 ord.

Ny eksamen

Studenten må omarbeide besvarelsen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

En ekstern og en intern sensor vurderer minimum 20 % av besvarelsene. De øvrige vurderes av to interne sensorer. Ekstern sensors vurdering skal komme alle besvarelsene til gode.