Programplaner og emneplaner - Student
ORTO1300 Transtibial- og transfemoralproteser Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Transtibial and Transfermoral Protheses
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ortopediingeniørfag
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Emnehistorikk
-
Innledning
Dette er det første av fire emner i ortopediteknikk. Emnet bygger på de kliniske arbeidsprosessene som inngår i ORTO1000. Fokus er på brukere som er amputert på underekstremitet, spesielt transtibialt eller transfemoralt nivå. Disse to nivåene utgjør en stor del av ortopediingeniørers arbeid innen proteseteknikk.
Tabellen viser emnets fagsammensetning, angitt i studiepoeng:
- Ortopediteknikk (3,5 stp.).
- Biomekanikk (2 stp.).
- Patologi (3 stp.).
- Rehabilitering og habilitering (0,5 stp.).
- Profesjon, psykologi, samhandling og kommunikasjon (1 stp.).
- Sum studiepoeng: 10 stp.
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på studiet.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om medisinske årsaker til amputasjoner på underekstremiteten og smerte som følger av amputasjoner
- kjenner til transtibial og transfemoral amputasjonskirurgi
- kan beskrive sentrale begreper innen hylseteknologi, alignment og biomekanikk ved tilpassing av transtibiale og transfemorale proteser
- har kunnskap om silikon, elastomer og skummede materialer
- kjenner utfordringer til protesebehandling i utviklingsland
Ferdigheter
Studenten kan
- gjennomføre visuell ganganalyse og korrigere for gangavik
- utføre kliniske prosesser etter amputasjon på transtibialt og transfemoralt nivå
- redegjøre for komponentvalg og materialvalg basert på anamnese og funksjonsvurdering
- anvende utfallsmål og ICF og benytte informasjonen i målsetting og journaler
- skrive journal
- lage arbeidsbeskrivelse og gjennomføre tekniske fremstillingsprosedyrer ved tillaging av transtibiale og transfemorale proteser
- søke, oppsummere og henvise til forskningsartikler
Generell kompetanse
Studenten kan
- anvende grunnleggende klinisk resonnering
- vise profesjonell adferd og ivaretagelse av bruker i kliniske situasjoner
- kommunisere skriftlig og muntlig med brukere, medstudenter og stab i kliniske og tekniske situasjoner
Arbeids- og undervisningsformer
Gjennom arbeidet med bacheloroppgaven får studentene trening i å foreta selvstendige studier, analyser og utredninger, og de får erfaring med å gjennomføre et større prosjekt i gruppe. Studentene oppøver videre evnen til å bruke teori og metode i forhold til utdanningens fagområde. Studentene skal tilegne seg grunnleggende forståelse for forskningsmetode knyttet til økonomisk-administrative problemer.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:
- minimum 80 prosent tilstedeværelse på seminarer.
- klinisk og teknisk kurs; jfr. «Ferdighetstrening» i programplanens hoveddel.
Vurdering og eksamen
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.
Eksamensform: Hjemmeeksamen i grupper på to til tre studenter, besvarelse med omfang 3300 til 3800 ord med individuell muntlig høring, inntil 20 minutter.
Gruppen får en foreløpig karakter på den skriftlige besvarelsen. Karakteren må være A-E for å fremstille seg til muntlig høring. Endelig karakter settes etter muntlig høring. Hele skalaen kan brukes.
Ny eksamen:
Studentene må omarbeide besvarelsen dersom den er vurdert til F.
Hvis karakteren etter muntlig er F, må studenten fremstille seg til ny muntlig høring.
Hjelpemidler ved eksamen
Kunnskaper
Studenten har
- kjennskap til ulike typer forskningsopplegg, har innsikt i forholdet mellom teori, data og virkelighet
- kunnskap om populasjon og utvalg, og om ulike analyse- og datainnsamlingsmetoder, både kvalitative og kvantitative
Ferdigheter
Studenten
- kan definere en problemstilling og formål og foreta avgrensning og definering av begreper og problemer
- kan anvende og begrunne valg av relevante metodeverktøy og arbeidsmåter innenfor finans, litteraturstudier, kvantitative og/eller kvalitative metoder
- kan bruke aktuell teori og analysemetoder til å skrive en selvstendig oppgave
- kan søke etter informasjon, utøve kildekritikk, referere og sette opp litteraturreferanser i henhold til gjeldende mal
- behersker analyse og tolkning av teoretiske og empiriske funn samt kvalitetssikring av disse, og er bevisst mulige feiltolkninger og feilkilder
Generell kompetanse
Studenten
- kan søke etter faglitteratur og kritisk vurdere kvaliteten på kilden
- kan grunnleggende regler for kildebruk og kjenne til hva som defineres som plagiat og fusk i studentarbeider
- har evne til kritisk vurdering av eget arbeid
- kan reflektere rundt forskning og vitenskapelig metode, forskningsetikk og redelighet
- kan samarbeide med andre om en større oppgave
kan utforme og skrive strukturerte rapporter som omhandler økonomisk-administrative problemstillinger som tilfredsstiller krav til etiske og faglige standarder
Vurderingsuttrykk
Bacheloroppgaven skrives i grupper på inntil 3 studenter. Det vil bli gjennomført bachelorseminar og individuell veiledning.
Bachelorseminarene er en form for veiledning i plenum. Det vil holdes et bachelorseminar i 5. semester der studentene får informasjon om oppgaven, veileder og formelle krav. I starten av 6. semester holdes metodeseminarer for studenter som skal benytte henholdsvis kvalitative og/eller kvantitative design, samt et seminar for studenter som skriver innen finans.
Det er i tillegg satt av 3 timers veiledning per oppgave.
Sensorordning
Gjennom arbeidet med bacheloroppgaven får studentene trening i å foreta selvstendige studier, analyser og utredninger, og de får erfaring med å gjennomføre et større prosjekt i gruppe. Studentene oppøver videre evnen til å bruke teori og metode i forhold til utdanningens fagområde. Studentene skal tilegne seg grunnleggende forståelse for forskningsmetode knyttet til økonomisk-administrative problemer.