EPN

ORTO1300 Transtibial- og transfemoralproteser Emneplan

Engelsk emnenavn
Transtibial and Transfermoral Protheses
Studieprogram
Bachelorstudium i ortopediingeniørfag
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Dette er det første av fire emner i ortopediteknikk. Emnet bygger på de kliniske arbeidsprosessene som inngår i ORTO1000. Fokus er på brukere som er amputert på underekstremitet, spesielt transtibialt eller transfemoralt nivå. Disse to nivåene utgjør en stor del av ortopediingeniørers arbeid innen proteseteknikk. 

Tabellen viser emnets fagsammensetning, angitt i studiepoeng: 

  • Ortopediteknikk (3,5 stp.).
  • Biomekanikk (2 stp.).
  • Patologi (3 stp.).
  • Rehabilitering og habilitering (0,5 stp.).
  • Profesjon, psykologi, samhandling og kommunikasjon (1 stp.).
  • Sum studiepoeng: 10 stp.

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på studiet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:  

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om medisinske årsaker til amputasjoner på underekstremiteten og smerte som følger av amputasjoner
  • kjenner til transtibial og transfemoral amputasjonskirurgi
  • kan beskrive sentrale begreper innen hylseteknologi, alignment og biomekanikk ved tilpassing av transtibiale og transfemorale proteser
  • har kunnskap om silikon, elastomer og skummede materialer
  • kjenner utfordringer til protesebehandling i utviklingsland 

Ferdigheter

Studenten kan

  • gjennomføre visuell ganganalyse og korrigere for gangavik
  • utføre kliniske prosesser etter amputasjon på transtibialt og transfemoralt nivå
  • redegjøre for komponentvalg og materialvalg basert på anamnese og funksjonsvurdering
  • anvende utfallsmål og ICF og benytte informasjonen i målsetting og journaler
  • skrive journal
  • lage arbeidsbeskrivelse og gjennomføre tekniske fremstillingsprosedyrer ved tillaging av transtibiale og transfemorale proteser
  • søke, oppsummere og henvise til forskningsartikler

Generell kompetanse

Studenten kan

  • anvende grunnleggende klinisk resonnering
  • vise profesjonell adferd og ivaretagelse av bruker i kliniske situasjoner
  • kommunisere skriftlig og muntlig med brukere, medstudenter og stab i kliniske og tekniske situasjoner

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom seminarer, klinisk og teknisk kurs, forelesninger, digitale ressurser, studentsamarbeid og selvstudier.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:

  • minimum 80 prosent tilstedeværelse på seminarer.
  • klinisk og teknisk kurs; jfr. «Ferdighetstrening» i programplanens hoveddel. 

Vurdering og eksamen

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.

Eksamensform: Hjemmeeksamen i grupper på to til tre studenter, besvarelse med omfang 3300 til 3800 ord med individuell muntlig høring, inntil 20 minutter.

Gruppen får en foreløpig karakter på den skriftlige besvarelsen. Karakteren må være A-E for å fremstille seg til muntlig høring. Endelig karakter settes etter muntlig høring. Hele skalaen kan brukes.

Ny eksamen:

Studentene må omarbeide besvarelsen dersom den er vurdert til F.

Hvis karakteren etter muntlig er F, må studenten fremstille seg til ny muntlig høring.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

En ekstern og en intern sensor vurderer begge eksamensdelene for minimum 20 % av besvarelsene. De øvrige vurderes av to interne sensorer. Ekstern sensors vurdering skal komme alle besvarelsene til gode.