EPN-V2

ORIPRA2 Praksis – Ortopediske hjelpemidler til foten Emneplan

Engelsk emnenavn
Placement: Orthosis and Prosthesis of the Foot
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Emnet er en veiledet praksisperiode på 6 uker (totalt 180 timer) i ortopediteknisk virksomhet. Praksis er rettet mot brukere som trenger fotortoser og/eller fottøy og/eller delfotsproteser, og fokus er på klinisk arbeid, kommunikasjon med brukere og skriftlig dokumentasjon av arbeidet.

  • Forkunnskapskrav

    Studenten må ha bestått første studieår eller tilsvarende, med unntak for emnet ORI1050.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten kan

    • gjøre rede for brukermedvirkning og kjenne til prinsippene for å anvende klientsentrert tilnærming i klinikken
    • gjøre rede for organisatoriske og strukturelle forhold som virker inn på yrkesutøvelsen ved praksisstedet
    • gjøre rede for NAVs regelverk som gjelder for ortoser til foten

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • anvende ortopediingeniørfaglig kunnskap i forhold til aktuelle brukere, problemstillinger og oppgaver knyttet til fottøy, fotortoser og delfotsproteser
    • anvende klinisk resonnering for å integrere teori og praksis
    • bruke fagspesifikke metoder, verktøy og redskaper som er aktuelle for klinisk praksis i fottøy, fotortoser og delfotsproteser
    • anvende ICF rammeverk og relevante utfallsmål for å måle virkning av funksjonsnedsettelse med årsak i fotproblematikk
    • formulere mål med utgangspunkt i brukers ønsker om og rett til aktivitet, arbeidsinkludering og samfunnsdeltakelse
    • veilede brukeren i bruk og vedlikehold av fottøyet/fotortosen
    • søke etter, diskutere og anvende faglitteratur og forskningsartikler

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • reflektere over kommunikasjon og bidra i tverrprofesjonelt samarbeid
    • med noe veiledning skrive journal og andre dokumenter som brukes på praksisstedet
    • utvise og reflektere over profesjonalitet i oppgaver på praksisstedet
    • anerkjenne og reflektere over brukers rett til medbestemmelse og autonomi
    • ta ansvar og initiativ, vise samarbeidsevner, selvstendighet, omstillingsevne og møte brukere, samarbeidspartnere og andre med empati og respekt
    • drøfte ulike faglige tilnærminger i tverrprofesjonelle team for å utvikle god praksis
    • drøfte og kritisk reflektere over etiske dilemmaer og praktisere i henhold til yrkesetiske retningslinjer
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Arbeids- og undervisningsformene i emnet omfatter selvstudie, tverrprofesjonell samarbeidslæring og ekstern veiledet praksis.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav må være godkjent for å bestå praksis:

    • minimum 90 % tilstedeværelse i praksis.
    • seks refleksjonsnotat á 700-1400 ord. Refleksjonsnotatene sendes ukentlig til utdanningen.
  • Vurdering og eksamen

    Vurderte praksisstudier: Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, og den løpende vurderingen som er gjort av studenten gjennom praksisperioden.

    For å kunne vurdere studenten i praksisstudier kreves det nok tilstedeværelse (90 prosent). For mer informasjon, se generell del av programplanen om vurdering av praksisstudier.

    Ny vurdering: «Ikke bestått» praksis innebærer normalt at studenten må ta hele praksisperioden på nytt.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Ikke relevant.

  • Vurderingsuttrykk

    Bestått - Ikke bestått.

  • Sensorordning

    Midt- og sluttvurdering gjennomføres av praksisveileder og kontaktlærer. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått praksis fattes av universitetet.

  • Emneoverlapp

    • 10 studiepoeng overlapp med ORTOPRA2 Praksis - Ortoser til foten.