Programplaner og emneplaner - Student
ORIPRA2 Praksis – Ortopediske hjelpemidler til foten Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Placement: Orthosis and Prosthesis of the Foot
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
VÅR 2025
- Timeplan
-
Innledning
Emnet er en veiledet praksisperiode på 6 uker (totalt 180 timer) i ortopediteknisk virksomhet. Praksis er rettet mot brukere som trenger fotortoser og/eller fottøy og/eller delfotsproteser, og fokus er på klinisk arbeid, kommunikasjon med brukere og skriftlig dokumentasjon av arbeidet.
-
Forkunnskapskrav
Studenten må ha bestått første studieår eller tilsvarende, med unntak for emnet ORI1050.
-
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- gjøre rede for brukermedvirkning og kjenne til prinsippene for å anvende klientsentrert tilnærming i klinikken
- gjøre rede for organisatoriske og strukturelle forhold som virker inn på yrkesutøvelsen ved praksisstedet
- gjøre rede for NAVs regelverk som gjelder for ortoser til foten
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende ortopediingeniørfaglig kunnskap i forhold til aktuelle brukere, problemstillinger og oppgaver knyttet til fottøy, fotortoser og delfotsproteser
- anvende klinisk resonnering for å integrere teori og praksis
- bruke fagspesifikke metoder, verktøy og redskaper som er aktuelle for klinisk praksis i fottøy, fotortoser og delfotsproteser
- anvende ICF rammeverk og relevante utfallsmål for å måle virkning av funksjonsnedsettelse med årsak i fotproblematikk
- formulere mål med utgangspunkt i brukers ønsker om og rett til aktivitet, arbeidsinkludering og samfunnsdeltakelse
- veilede brukeren i bruk og vedlikehold av fottøyet/fotortosen
- søke etter, diskutere og anvende faglitteratur og forskningsartikler
Generell kompetanse
Studenten kan
- reflektere over kommunikasjon og bidra i tverrprofesjonelt samarbeid
- med noe veiledning skrive journal og andre dokumenter som brukes på praksisstedet
- utvise og reflektere over profesjonalitet i oppgaver på praksisstedet
- anerkjenne og reflektere over brukers rett til medbestemmelse og autonomi
- ta ansvar og initiativ, vise samarbeidsevner, selvstendighet, omstillingsevne og møte brukere, samarbeidspartnere og andre med empati og respekt
- drøfte ulike faglige tilnærminger i tverrprofesjonelle team for å utvikle god praksis
- drøfte og kritisk reflektere over etiske dilemmaer og praktisere i henhold til yrkesetiske retningslinjer
-
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene i emnet omfatter selvstudie, tverrprofesjonell samarbeidslæring og ekstern veiledet praksis.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å bestå praksis:
- minimum 90 % tilstedeværelse i praksis.
- seks refleksjonsnotat á 700-1400 ord. Refleksjonsnotatene sendes ukentlig til utdanningen.
-
Vurdering og eksamen
Vurderte praksisstudier: Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, og den løpende vurderingen som er gjort av studenten gjennom praksisperioden.
For å kunne vurdere studenten i praksisstudier kreves det nok tilstedeværelse (90 prosent). For mer informasjon, se generell del av programplanen om vurdering av praksisstudier.
Ny vurdering: «Ikke bestått» praksis innebærer normalt at studenten må ta hele praksisperioden på nytt.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Ikke relevant.
-
Vurderingsuttrykk
Bestått - Ikke bestått.
-
Sensorordning
Midt- og sluttvurdering gjennomføres av praksisveileder og kontaktlærer. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått praksis fattes av universitetet.
-
Emneoverlapp
- 10 studiepoeng overlapp med ORTOPRA2 Praksis - Ortoser til foten.