EPN-V2

ORI3110 Ortopediske hjelpemidler til overekstremiteten og eksartikulasjonsproteser til underekstremiteten Emneplan

Engelsk emnenavn
Orthosis and Prosthesis of the Upper Limbs, and Lower Limb Exarticulation Prostheses
Studieprogram
Bachelorstudium i ortopediingeniørfag
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet gir en innføring i termodynamikk og statistisk fysikk med hovedvekt på de termodynamiske prinsippene og deres anvendelser innen ingeniørfaglige problemstillinger. Termodynamikk beskriver sammenhengene mellom indre energi og energioverføring gjennom arbeid og varme. Statistisk fysikk beskriver makroskopiske systemer bestående av mange partikler på mikroskopisk nivå og utgjør det teoretiske fundamentet for termodynamikk. Emnet gir også en begrenset introduksjon til denne sammenhengen og enkelte, spesielt viktige resultater fra statistisk fysikk på et elementært nivå.

Termodynamikk og statistisk fysikk gir studentene først og fremst nødvendige basiskunnskaper i fysikk og ingeniørvitenskap, men emnenes generelle metoder og resultater har også svært utbredte anvendelser innen mange vitenskapelige fag og teknologiområder. Både teoretiske og teknologiske aspekter ved emnene vil bli vektlagt.

Forkunnskapskrav

Ingen ut over opptakskrav.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten kan:

  • forklare de termodynamiske begrepene system og omgivelser
  • forklare begrepet likevekt i termodynamikk og statistisk fysikk
  • gjøre rede for hovedsetningene i termodynamikk og statistisk fysikk, samt å kunne forklare begrepene arbeid, varme, indre energi og entropi
  • gjøre rede for begrepene tilstandsvariabler og tilstandsligninger
  • forklare og utlede sammenhengen mellom termodynamiske størrelser

Ferdigheter

Studenten kan:

  • utføre detaljerte beregninger med termodynamiske potensialer og relasjoner for ideelle termodynamiske systemer
  • bruke statistisk fysikk til å utlede tilstandsligningen for ideell gass og Plancks strålingslov
  • utlede Clausius’ ulikhet og analysere virkningsgrad for varme- og kjølemaskiner
  • utføre detaljerte beregninger for ideelle faselikevekter

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • identifisere problemstillinger der termodynamikk og statistisk fysikk kan anvendes
  • delta i diskusjoner og gi råd om energiproduksjon og energiforbruk
  • kommunisere presist om termodynamiske begreper
  • gi eksempler på teknologiske anvendelser av termodynamiske prinsipper

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger og gruppeundervisning. Pensum gjennomgås, drøftes og diskuteres med studentene i forelesningene. I gruppeundervisningen jobber studentene aktivt med gjennomgang av praktiske, numeriske og teoretiske problemstillinger i samarbeid med hverandre og med faglærer og/eller studentassistent.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:

  • minimum 80 % tilstedeværelse på seminarer og ferdighetstrening

Arbeidskrav i INTER1300: «Kommunikasjon med barn og unge»

  • Innlevert individuell logg. Omfang: 500 ord +/- 10%. For å kunne skrive loggen, må studenten først ha deltatt på seminar over to dager.

Vurdering og eksamen

Individuell klinisk og muntlig eksamen over én dag.

Hjelpemidler ved eksamen

Klinisk utstyr.

Vurderingsuttrykk

Alle hjelpemidler tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges. Det er forventet at studenter diskuterer tolkningen av oppgaveteksten og besvarelsene seg imellom, men besvarelsen skal leveres individuelt.

Sensorordning

Alle besvarelser vurderes av to sensorer. Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.

Emneoverlapp

Gradert skala A-F.