Programplaner og emneplaner - Student
ORI3110 Ortopediske hjelpemidler til overekstremiteten og eksartikulasjonsproteser til underekstremiteten Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Orthosis and Prosthesis of the Upper Limbs, and Lower Limb Exarticulation Prostheses
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ortopediingeniørfag
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
HØST 2024
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Eksamen er todelt hvor den ene delen gjennomføres i grupper og den andre delen er individuell.
Del 1: Grupper på 2-4* studenter gjennomfører et tverrfaglig utviklingsprosjekt. Det tverrfaglige utviklingsprosjektet skal dokumenteres gjennom en skriftlig grupperapport, omfang 4 500 ord +/- 10 %
Del 2: Individuell muntlig eksamen. 30 minutter pr. kandidat. Muntlig eksamen er basert på kjerneelementer i pensum og på læringsutbyttebeskrivelse for emnet.
*Det kan søkes om å gjennomføre eksamen individuelt, omfang på tverrfaglig utviklingsprosjekt 3 500 ord +/- 10 %
I del 1 blir det gitt en felles gruppekarakter som tilsvarer 1/3 del av endelig karakter og utgjør 10 studiepoeng i henhold til Nasjonale retningslinjer for praktisk pedagogikk for yrkesfag trinn 8-13.
I del 2 blir det gitt en individuell karakter som tilsvare 2/3 deler av den endelige karakter.
De to eksamensdelene er uavhengige av hverandre. Dersom man stryker eller har godkjent dokumentert fravær på del 1, kan man likevel gå opp til eksamen i del 2, men begge deler må være bestått for å få endelig karakter i emnet.
Skriftlig del av eksamen leveres i OsloMets digitale vurderingsverktøy, individuell muntlig høring foregår via nettbasert kommunikasjonsverktøy.
Ny og utsatt eksamen
- Ved karakter F, ikke bestått, på del 1 tverrfaglig utviklingsprosjekt gis det mulighet for å gjennomføre eksamen individuelt. På først ny og utsatt eksamen kan utviklingsprosjektet forbedres, ved senere forsøk må det skrives nytt tverrfaglig utviklingsprosjekt.
- Ved karakteren F, ikke bestått, på del 2 individuell muntlig eksamen: gjennomføres eksamen på samme måte som ved ordinær eksamen.
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
Forkunnskapskrav
Alle hjelpemidler er tillatt i del 1, men det skal benyttes korrekt referanseteknikk og alle kilder skal oppgis. På del 2 kan kandidaten ha med et A4 ark med notater.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne og INTER1300 har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse (INTER1300 ivaretar læringsutbyttebeskrivelser markert med stjerne (*)):
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om ortoser og proteser for personer med medfødte deformiteter av underekstremitet
- kan gjøre rede for ulike tverrprofesjonelle samarbeidsmåter i praksisfeltet*
- kan gjøre rede for utfordringer og muligheter i tverrprofesjonelle samarbeidsprosesser*
- kan utdype sammenhenger mellom overekstremitetens anatomi, patologi, biomekanikk og funksjon
- kan gjøre rede for medisinske årsaker til dysfunksjoner i og amputasjoner på overekstremiteten
- kan beskrive psykososiale aspekter ved amputasjon på overekstremitet
- kan gjøre rede for styringsteknologi som anvendes i overekstremitetsproteser og -ortoser
- kan beskrive kirurgi på ankel-, kne-, og hofteeksartikulasjon og hvilke konsekvenser det har for protesebehandling og -design for disse amputasjonsnivåene
- kjenner til teori om helseatferdsendring
- kan gjøre rede for norsk pasientskadeerstatning
Ferdigheter
Studenten kan
- med utgangspunkt i eksempler fra egen praksis analysere og vurdere tverrprofesjonelle samarbeidsprosesser om og med barn og unge med utfordringer*
- etablere et tverrprofesjonelt samarbeid for og med barn, unge og deres foresatte*
- identifisere og analysere kjennetegn ved normal og patologisk bevegelse og funksjon i overekstremiteten
- gjennomføre og analysere funksjonsundersøkelse av overekstremitet
- identifisere bevegelsesutslag i overekstremiteten og trunkus ved tilpasning av seletøyfunksjoner og vurdere muskelkontraksjoner for bruk av myoelektriske løsninger
- analysere og anvende biomekanisk teori på ulike kasus
- planlegge og begrunne oppfølgingsplaner basert på brukernes behov
- løse kliniske og tekniske problemstillinger som gjelder proteser eller ortoser innenfor emnets fagområder
- utføre kliniske prosesser for brukere som trenger overekstremitetsortoser og -proteser
- anvende ICF’s rammeverk og benytter utfallsmål i brukerens ortopediske oppfølgingsplan
- diskutere forskningsartikler som er relevante for innholdet i emnet
Generell kompetanse
Studenten
- har en forståelse av grunnlaget for, og nødvendigheten av, tverrprofesjonelt samarbeid om og med barn, unge og deres foresatte, og av eget profesjonelt bidrag i samarbeidet*
- kan diskutere tverrfaglig samarbeid i rehabilitering av mennesker med skade, lidelse eller tap av overekstremitet
- kan dokumentere og formidle aktuelle kliniske og biomekaniske vurderinger i journaler og kommunisere dette muntlig
- kjenner til aktuelle brukerorganisasjoners formål og funksjoner
- kan diskutere sinnemestring og håndtering av konflikter
- kan reflektere over sosiale og helsemessige problemer inkludert omsorgssvikt, vold, overgrep, rusmisbruk og andre utslag av fysiske, psykiske, sosiale og sosioøkonomiske problemer
- kan snakke med risikoutsatte personer om problemene og henvise videre ved behov
Arbeids- og undervisningsformer
Se programplanen
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:
- minimum 80 % tilstedeværelse på seminarer og ferdighetstrening
Arbeidskrav i INTER1300: «Kommunikasjon med barn og unge»
- Innlevert individuell logg. Omfang: 500 ord +/- 10%. For å kunne skrive loggen, må studenten først ha deltatt på seminar over to dager.
Vurdering og eksamen
Individuell klinisk og muntlig eksamen over én dag.
Hjelpemidler ved eksamen
Klinisk utstyr.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Alle besvarelser vurderes av to sensorer. Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.
Emneoverlapp
- 15 studiepoeng overlapp med ORTO3300 Ortopeditekniske hjelpemidler til overekstremiteten og disartikulasjonsproteser til underekstremiteten.
- 15 studiepoeng overlapp med ORI3100 Ortopediske hjelpemidler til overekstremiteten og hofteeksartikulasjons proteser