Programplaner og emneplaner - Student
ORI2300 Underekstremitets- og trunkusortoser Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Lower Limb and Spinal Orthotics
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ortopediingeniørfag
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
VÅR 2023
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet bygger på de kliniske arbeidsprosessene som inngår i ORI1000, ORI1300 og ORI2200, og er det tredje av fire emner i ortopediteknikk. I tillegg anvendes kunnskap fra emnene anatomi, patologi og biomekanikk. Emnet har hovedvekt på ankel- fotortoser (AFO) og kne-ankel-fotortoser (KAFO), men omhandler også kne- hofteortoser, trunkusortoser, korsettbehandling ved skoliose og individuelt tilpassete sitteenheter, og rullestoler som ledd i rehabilitering for alle relevante diagnosegrupper.
Studentene deltar i det tverrprofesjonelle undervisningsopplegget INTER 1200 "Kommunikasjon med barn og unge» (1,5 stp.). INTER1200 har fokus på kommunikasjon og samhandling med barn, unge og deres foresatte, samt hvordan tverrprofesjonelt arbeid må koordineres for å styrke tilbudet til det enkelte barn. Som i INTER 1100 får studentene trening i å samhandle med studenter fra andre profesjonsutdanninger om temaer knyttet til barn og unges hverdag.
Forkunnskapskrav
Studenten må ha bestått første studieår eller tilsvarende.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne og INTER1200 har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdighet og generell kompetanse (INTER1200 ivaretar læringsutbyttebeskrivelser markert med stjerne (*)):
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om betydningen av anerkjennende kommunikasjon med barn, unge og deres foresatte*
- kan gjøre rede for barn og unges rett til deltakelse i beslutninger som gjelder dem*
- kan gjøre rede for betydningen av utforskende tilnærminger i samarbeid med barn og unge*
- kan utdype sammenhenger mellom underekstremitetens anatomi, patologi, biomekanikk og funksjon
- har kunnskap om materialteknologi og avansert bruk av komposittmaterialer, inklusiv sammenføyning mellom ulike materialer som benyttes i ortosedesign
- kan gjøre rede for kunnskap om ortoser til barn
- kan forklare funksjonsmessige- og mulige psykososiale konsekvenser av funksjonshemming
- kan gjøre rede for oppbygning av rehabilitering/habiliteringsstjenester og utarbeiding av individuell plan
Ferdigheter
Studenten kan
- gjennomføre en hverdagslivsforankret samtale med barn og unge*
- kommunisere anerkjennende med foresatte*
- utføre, med noe veiledning, og reflektere over ortopediske oppfølgingsplaner til brukere som trenger underekstremitets- eller trunkusortoser
- gjennomføre kliniske funksjonsundersøkelser og relevante måltakingsprosedyrer, designe, og tilpasse underekstremitets- og trunkusortoser
- kritisk vurdere biomekaniske forhold ved funksjonsnedsettelser i ankel-, kne- og hofteledd og knytte dette til gange, og til ortosedesign
- vurdere biomekaniske forhold som har betydning for trunkusortoser og sittehjelpemidler
- vurdere og foreslå mulige tiltak ved posisjonering i rullestol for å forebygge og behandle trykkskader
- anvende forskningsartikler og faglitteratur for å analysere temaer knyttet til underekstremitets- og trunkusortoser
- utarbeide arbeidsbeskrivelse og gjennomføre tekniske prosesser som benyttes i fremstilling av underekstremitets- og trunkusortoser
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere over egen rolle i utforskende samtale med barn, unge og deres foresatte*
- har en forståelse for betydningen av tverrprofesjonelt samarbeid med barn, unge og deres foresatte*
- kan reflektere over utfordringer i kommunikasjon og tverrprofessjonelt samarbeid relatert til brukere som trenger behandling med underekstremitetsortoser, trunkusortoser og/eller sittehjelpemidler
- kan dokumentere og formidle aktuelle kliniske og biomekaniske vurderinger i journal og kommunisere vurderingene muntlig
- kan reflektere over brukerperspektiver, planlegging, gjennomføring og effekt av behandling
- kan reflektere over betydningen av den motiverende samtale i møte med bruker
Arbeids- og undervisningsformer
Det veksles mellom seminarer, klinisk og teknisk kurs, forelesninger, digitale ressurser, studentsamarbeid og selvstudier.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:
- minimum 80 % tilstedeværelse på seminarer og ferdighetstrening
- en individuell prosessbeskrivelse (klinisk/teknisk) á 1500 ord (+/- 5 %), basert på læringsutbytter under ferdigheter
Arbeidskrav i INTER1200: «Kommunikasjon med barn og unge»
Innlevert individuell logg. Omfang: 500 ord +/- 10%.; For å kunne skrive loggen, må studenten først ha deltatt på seminar over to dager.
Vurdering og eksamen
The language is normally English.
This joint course is developed for all the Bachelor programmes at the Faculty of Health Sciences which are part of RETHOS (National guidelines for the Health and Social Studies), and is considered as an introductory course, preferably taken during the first part of the study programme.
In this course, starting with relatable examples, students will learn about asking critical questions about health claims and the sources of claims. This is followed up by focusing on the rationale for evidence-based practice (EBP) and its Core Competencies: Ask, Acquire, Appraise and Interpret, Apply, and Evaluate, and shared decision-making. The course provides a foundation for learning and applying more advanced and field-specific skills.
Hjelpemidler ved eksamen
The student must have been admitted to the study programme.
Vurderingsuttrykk
On successful completion of the course, the student has acquired the following learning outcomes classified as knowledge, skills and competence:
Knowledge
The student
- can define what EBP is and recognizes the rationale for EBP and shared decision making
- knows the steps of EBP
- is familiar with the levels in the S-pyramid and acknowledges the difference between single studies and systematic reviews
- knows the characteristics of a scientific article, e.g. IMRAD
- can explain the purpose and characteristics of qualitative and quantitative studies and syntheses of studies, e.g. systematic reviews
- understands the principles for critical appraisal and knows how to use check lists for different study designs, clinical guidelines and professional procedures
- knows different types of categorical and continuous measures of association and effect, and key graphical presentations
Skills
The student
- can identify different types of professional/clinical questions, such as questions about treatment, diagnosis, prognosis, experiences and etiology
- can, for each type of clinical question, identify the preferred order of study designs
- can formulate searchable professional/clinical questions using e.g. PICO and variations of PICO
- can construct and carry out an appropriate and simple search strategy for professional/clinical questions from the top of the S-pyramid
General competencies
The student
- can critically assess health claims in the media
- can discuss the importance of user knowledge, clinical experience, and summarized research in clinical decision-making
Sensorordning
None.
Emneoverlapp
Project examination, consisting of a group assignment with up to 7 students, based on a case with a health claim in the media. The assignment will include the levels of the EBP model. The assignment is submitted as a written paper of 1500 words (+/- 10 prosent) according to further specified criteria.
Each group decides whether their assignment is to be submitted in Norwegian, Swedish, Danish or English.
Resit exam: If the assignment is given the grade fail, the group can submit a revised version once.
If this attempt fails, the group is entitled to a third and final attempt. In a third attempt, the group must choose a new health claim and submit a new examination paper.