Programplaner og emneplaner - Student
ORI2200 Ortopediske hjelpemidler til foten Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Orthosis and Prosthesis of the Foot
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ortopediingeniørfag
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
HØST 2022
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Ortoser til foten er det andre av fire emner i ortopediteknikk. Emnet bygger spesielt på de kliniske arbeidsprosessene som inngår i ORI1000 og ORI1300. I tillegg anvendes kunnskap fra emnene anatomi, patologi og biomekanikk. ;Fokuset vil være på tilpassing av innleggssåler, fotsenger og tilpassing av ortopedisk fottøy. Her inngår funksjonsundersøkelser av foten, ganganalyse, scanning for digital modellering av fotsenger, trykkmåling, biomekaniske perspektiver og psykososiale konsekvenser for personer med fotlidelser.
Studenten får innføring i forebyggende tiltak mot belastningslidelser i føttene og opprettholdelse av gangfunksjon. Emnet dekker også delfotproteser.
Forkunnskapskrav
Studenten må ha bestått første studieår eller tilsvarende.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- gjøre rede for sammenhenger mellom fotens anatomi, patologi, biomekanikk og funksjon
- gjøre rede for fotlidelser som ligger til grunn for bruk av fotortoser eller ortopedisk fottøy
- gjøre rede for design og konstruksjon av fotortoser og ortopedisk fottøy
- beskrive ulike komponenter i en sko og forklare fremstillingsprosesser som er relevant for fottøy og fotortoser
- utdype biomekaniske prinsipper og teori som anvendes i design og tilpassing av fotortoser, ortopedisk fottøy og delfotproteser
- beskrive skoens betydning for funksjon ved delfotprotese
- beskrive forebyggende tiltak for å korrigere feilstillinger, redusere smerte og forebygge sår
Ferdigheter
Studenten kan
- under veiledning utføre kliniske prosesser som inngår i oppfølgingsplan av brukere som trenger fottøy og fotortoser ;
- gjennomføre ganganalyse, identifisere biomekaniske forhold og anvende kunnskapen i ortosebehandling
- anvende utfallsmål knyttet til bruker av fottøy og fotortoser
- anvende ICF rammeverk til å forklare hvordan funksjonsnedsettelse grunnet fotproblematikk påvirker individet
- anvende trykkmålingsutstyr og benytte resultatene i valg og vurdering av ortoser
- anvende relevant forskning for å analysere temaer knyttet til fottøy og fotortoser
- under veiledning, lage arbeidsbeskrivelse og gjennomføre tekniske prosedyrer som benyttes ved fremstilling av fottøy og fotortoser
- analysere og reflektere over kliniske og tekniske løsninger, dokumentere klinisk arbeid i journal og kommunisere dette muntlig
Generell kompetanse
Studenten kan
- arbeide selvstendig og samarbeide med bruker og andre profesjoner på området fottøy og fotortoser
- diskutere behovet for faglige retningslinjer
- reflektere over hvordan kommunikasjon bør tilpasses til forskjellige aldersgrupper og funksjonsnivåer
- reflektere over befolkningens kunnskap om egen helse og konsekvenser for veiledning og informasjon
Arbeids- og undervisningsformer
Det veksles mellom seminarer, klinisk og teknisk kurs, forelesninger, digitale ressurser, studentsamarbeid og selvstudier.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:
- minimum 80 % tilstedeværelse på seminarer og ferdighetstrening.
- 2 individuelle prosessbeskrivelser (klinisk/teknisk) á 1500 ord (+/- 5 %), basert på læringsutbytter under ferdigheter.
Vurdering og eksamen
Individuell hjemmeeksamen over 5 dager. Omfang: 3800-4200 ord.
Ny eksamen: Dersom hjemmeeksamen vurderes til F, har studenten anledning til å levere inn omarbeidet versjon til ny sensur én gang.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
The module focuses on basic knowledge that is common to several programmes of professional study in the health sciences and on knowledge and skills that are specific to prosthetics and orthotics. Common basic knowledge includes topics such as communication in a modern multicultural society, how the Norwegian health service is organised, International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF), evidence-based practice, literature searches, use of sources, professional ethics and relevant legislation. Topics specific to prosthetics and orthotics include terminology, basic clinical procedures, tools, machines, health, safety and the environment (HSE) in clinics and workshops, and an introduction to materials and basic production processes.
The table below shows the subjects covered by the moduls, with credits specified:
- Prosthetic and orthotic practice (4,5 credits)
- Rehabilitation and habilitation (2,5 credits)
- Theory of science and research methods (1,5 credits)
- Ethics (1 credits)
- Profession, psychology, interaction and communication (3 credits)
- State and muncipal studies, health and social policy (0,5 credits)
- Materials technology and design (2 credits)
- Total credits: 15
Sensorordning
The student must have been admitted to the study programme.
Emneoverlapp
After completing the module, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- is capable of describing the development, work areas and professional practice in the prosthetics and orthotics field
- is capable of describing different perspectives on health, disease and disability
- is capable of describing relevant user groups
- is capable of describing the roles and responsibilities of the different healthcare professions
- is familiar with important political guidelines and relevant legislation
- is familiar with the way the Norwegian health service is organised
- is capable of describing the basic properties of materials used to make prostheses and orthoses
- is capable of describing basic production processes
- is familiar with the criteria for cheating and plagiarism in student work
Skills
The student is capable of
- applying ICF's terminology and classification systems
- planning and carrying out simple clinical and technical tasks
- using healthcare, prosthetics and orthotics terminology both orally and in writing
- discussing different forms of communication
General competence
The student is capable of
- discussing the concepts of empathy, respect and human rights
- identifying and describing professional ethical dilemmas with a focus on duty of confidentiality and consent in healthcare practice
- discussing challenges relating to language and culture
- discussing the concept of professionalism
- cooperating with fellow students and lecturers
- using the PICO (Problem Intervention Comparison Outcome) method and conducting literature searches
- searching for quality-assured sources, applying guidelines for source referencing and preparing lists of references