EPN-V2

ORI1300 Transtibial- og transfemoralproteser Emneplan

Engelsk emnenavn
Transtibial and Transfemoral Prostheses
Studieprogram
Bachelorstudium i ortopediingeniørfag
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

The teaching is organised as sessions where the subject material is presented, and as sessions where the students solve problems using analytical and/or numerical methods. Between these sessions, the students should work individually with literature studies and problem solving.

In the last, specialised part, the students are required to complete and present a rather extensive individual project involving theoretical and practical/implementational aspects.

Forkunnskapskrav

The following required coursework must be approved before the student can take the exam:

  • Completion of an extensive individual project in the specialised module.

Læringsutbytte

Etter fullført emne og INTER1100 har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse (INTER1100 ivaretar læringsutbyttebeskrivelser markert med stjerne (*)):

Kunnskap

Studenten

  • kan gjøre rede for barn og unges oppvekstprosesser i et samfunn preget av sosialt og kulturelt mangfold*
  • kan gjøre rede for medisinske årsaker til amputasjoner på underekstremiteten
  • kan referere til anatomiske landemerker/strukturer av betydning for tilpasning av transtibiale og transfemorale proteser
  • kjenner til amputasjonskirurgi på transtibialt og transfemoralt nivå
  • kan gjøre rede for smerte og andre følgetilstander etter amputasjon, samt psykososiale aspekter ved amputasjon og protesebruk
  • kjenner til symptomer på kognitiv svikt og hvilke konsekvenser det kan ha i kommunikasjon i forbindelse med protesebruk
  • kan forklare sentrale begreper innen hylseteknologi, alignment og biomekanikk ved tilpassing av transtibiale og transfemorale proteser
  • kan gjøre rede for materialer brukt i proteselinere som silikon, elastomer og skummede materialer

Ferdigheter

Studenten kan

  • samhandle med studenter fra andre profesjonsutdanninger om relevante utfordringer i barn og unges hverdagsliv*
  • diskutere og reflektere over sin egen framtidige profesjonsrolle i et tverrprofesjonelt samarbeid med barn, unge og deres foresatte*
  • gjennomføre visuell ganganalyse og korrigere for gangavik
  • benytte funksjonstester, gjennomføre- gipstaking, måltaking, 3D scanning, printing og modellering
  • utføre kliniske prosesser etter amputasjon på transtibialt og transfemoralt nivå
  • redegjøre for komponentvalg og materialvalg basert på anamnese og funksjonsvurdering
  • anvende utfallsmål og ICF og benytte informasjonen i målsetting og journaler
  • skrive journal
  • lage arbeidsbeskrivelse og gjennomføre tekniske fremstillingsprosedyrer ved tillaging av transtibiale og transfemorale proteser
  • søke, oppsummere og henvise til forskningsartikler

Generell kompetanse

Studenten

  • har en forståelse av tverrprofesjonelt samarbeid med barn, unge og familiene deres*
  • kan anvende grunnleggende klinisk resonnering for å bli kjent med brukerens behov
  • kan vise profesjonell adferd og ivaretagelse av bruker i kliniske situasjoner
  • kan kommunisere skriftlig og muntlig med brukere, medstudenter og stab i kliniske og tekniske situasjoner

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom seminarer, klinisk og teknisk kurs, forelesninger, digitale læringsressurser, studentsamarbeid og selvstudier.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:

  • minimum 80 % tilstedeværelse på seminarer og ferdighetstrening
  • 2 individuelle prosessbeskrivelser (klinisk/teknisk) á 1500 ord (+/- 5 %), basert på læringsutbytter under ferdigheter.

Arbeidskrav i INTER1100:«Den samme ungen - ulike arenaer»

  • Innlevert individuell logg. Omfang: 500 ord +/- 10 %. For å kunne skrive loggen, må studenten først ha deltatt på seminar over to dager.

Vurdering og eksamen

Kombinert vurdering:

Del 1) Skriftlig hjemmeeksamen over 4 uker i gruppe på 2-3 studenter, omfang 3300-3800 ord.

Del 2) Individuell muntlig eksamen, inntil 20 minutter.

Vekting: Det gis en samlet karakter på del 1 og del 2. Ved karakterfastsetting vektes del 1 og del 2 likt. Både del 1 og del 2 må være vurdert til A-E for at studenten skal bestå eksamen.

Ny eksamen: Dersom studenten(e) får F i en av delene må denne delen tas på nytt. Hvis det skriftlige arbeidet (del 1) vurderes til F (ikke bestått) har studentene rett til å levere inn omarbeidet versjon én gang.

Det kan framsettes klage over karakterfastsetting på skriftlig eksamen (del 1).

Hjelpemidler ved eksamen

Del 1) Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Del 2) Ingen.

Vurderingsuttrykk

Del 1 og del 2: Gradert skala A-F.

Sensorordning

Del 1: Alle besvarelser vurderes av én sensor. Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.

Del 2: Alle besvarelser vurderes av to sensorer. Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.

Emneoverlapp

  • 10 studiepoeng overlapp med ORTO1300 Transtibial- og transfemoralprotese.