Programplaner og emneplaner - Student
ORI1000 Ortopediingeniørfagets grunnlag Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Introduction to Prosthetics and Orthotics
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ortopediingeniørfag
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
HØST 2024
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet gir en innføring i basiskunnskaper for helseprofesjonsstudier, og har fokus på kunnskap og ferdigheter som spesifikt kan knyttes til ortopediingeniørfaget. Profesjonalitet i helsefaglig og akademisk arbeid belyses med fokus på helsekompetanse, smittevern, helsekommunikasjon i et moderne flerkulturelt samfunn, etikk, verdivalg, litteratursøk, kildebruk, fusk og plagiat. I emnet blir studentene kjent med rehabiliteringsfaget og hvordan man anvender begrepsmodeller, målsettinger og utfallsmål.
De ortopediingeniørfaglige temaene omhandler klinikkprosedyrer, samhandling i klinikk, og teknisk ferdighetstrening i grunnleggende fremstillingsprosesser. I dette inngår fagterminologi, innføring i bruk av verktøy, maskiner og andre tekniske installasjoner, samt HMS (helse, miljø og sikkerhet) i klinikk og laboratorier. Det gis også en introduksjon til faget materialteknologi med fokus på materialvalg innenfor design av ortopeditekniske hjelpemidler.
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på studiet.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- gjøre rede for ortopediingeniørfagets utvikling, arbeidsområder og yrkesutøvelse
- gjøre rede for ulike perspektiver på helse, sykdom og funksjonshemming
- gjøre rede for aktuelle brukergrupper
- gjøre rede for de ulike helseprofesjonenes rolle og ansvar
- beskrive bruk av målsetting og utfallsmål i klinisk arbeid
- gjøre rede for grunnleggende egenskaper til materialer som benyttes i ortopediske hjelpemidler
- gjøre rede for grunnleggende fremstillingsprosesser
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende Verdens helseorganisasjons (WHO) rammeverk for funksjon, funksjonshemming og helse (ICF)
- anvende faglig kunnskap om helse, miljø og sikkerhet i kliniske og tekniske prosesser
- planlegge og gjennomføre enkle kliniske og tekniske oppgaver
- anvende helsefaglig og ortopediingeniørfaglig terminologi både muntlig og skriftlig
- diskutere grunnleggende teori om kommunikasjon og kommunikasjonsprosesser (helsekommunikasjon)
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere over begrepene empati, respekt og menneskerettigheter
- kan identifisere og beskrive yrkesetiske dilemmaer med fokus på taushetsplikt og samtykke i helsefaglig praksis
- kan diskutere utfordringer knyttet til språk og kulturelt mangfold
- kan diskutere begrepet profesjonalitet
- kan samarbeide med medstudenter og faglærere
- har kjennskap til problem Intervention Comparison Outcome (PICO) og gjennomføre et litteratursøk
- kan søke kvalitetssikre kilder, anvende retningslinjer for kildehenvisning og utforme referanselister i tråd med kriterier for akademisk skriving
Arbeids- og undervisningsformer
Se utfyllende informasjon om praksis i programplanen
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Det er et krav om 100% tilstedeværelse i praksis i alle praksisperiodene. Ved fravær må dagene tas igjen etter avtale med praksissted og emneansvarlig/praksisseksjonen ved LUI.
Vurdering og eksamen
Se utfyllende informasjon om praksis i programplanen
Hjelpemidler ved eksamen
Se utfyllende informasjon om praksis i programplanen
Vurderingsuttrykk
Praksis vurderes til bestått/ikke bestått
Sensorordning
Se utfyllende informasjon om praksis i programplanen
Emneoverlapp
Se utfyllende informasjon om praksis i programplanen