Programplaner og emneplaner - Student
ORI1000 Ortopediingeniørfagets grunnlag Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Introduction to Prosthetics and Orthotics
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ortopediingeniørfag
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
HØST 2023
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet gir en innføring i basiskunnskaper for helseprofesjonsstudier, og har fokus på kunnskap og ferdigheter som spesifikt kan knyttes til ortopediingeniørfaget. Felles basiskunnskap inkluderer temaer som helseforståelse, hvordan norsk helsetjeneste er organisert og hvilket lovverk som anvendes. Profesjonalitet i helsefaglig og akademisk arbeid belyses med fokus på kommunikasjon i et moderne flerkulturelt samfunn, etikk, verdivalg, litteratursøk, kildebruk, fusk og plagiat. I emnet blir studentene kjent med rehabiliteringsfaget og hvordan man anvender begrepsmodeller, målsettinger og utfallsmål.
De ortopediingeniørfaglige temaene omhandler klinikkprosedyrer, samhandling i klinikk, og teknisk ferdighetstrening i grunnleggende fremstillingsprosesser. I dette inngår fagterminologi, innføring i bruk av verktøy, maskiner og andre tekniske installasjoner, samt HMS (helse, miljø og sikkerhet) i klinikk og laboratorier. Det gis også en introduksjon til faget materialteknologi med fokus på materialvalg innenfor design av ortopeditekniske hjelpemidler.
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på studiet.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- gjøre rede for ortopediingeniørfagets utvikling, arbeidsområder og yrkesutøvelse
- gjøre rede for ulike perspektiver på helse, sykdom og funksjonshemming
- gjøre rede for aktuelle brukergrupper
- gjøre rede for de ulike helseprofesjonenes rolle og ansvar
- beskrive sentrale politiske føringer og relevant lovverk
- beskrive organiseringen av norsk helsetjeneste
- gjøre rede for grunnleggende egenskaper til materialer som benyttes i ortopediske hjelpemidler
- gjøre rede for grunnleggende fremstillingsprosesser
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende Verdens helseorganisasjons (WHO) rammeverk for funksjon, funksjonshemming og helse (ICF)
- anvende faglig kunnskap om helse, miljø og sikkerhet i kliniske og tekniske prosesser
- planlegge og gjennomføre enkle kliniske og tekniske oppgaver
- anvende helsefaglig og ortopediingeniørfaglig terminologi både muntlig og skriftlig
- diskutere grunnleggende teori om kommunikasjon og kommunikasjonsprosesser (helsekommunikasjon)
Generell kompetanse
Studenten kan
- reflektere over begrepene empati, respekt og menneskerettigheter
- identifisere og beskrive yrkesetiske dilemmaer med fokus på taushetsplikt og samtykke i helsefaglig praksis
- diskutere utfordringer knyttet til språk og kulturelt mangfold
- diskutere begrepet profesjonalitet
- samarbeide med medstudenter og faglærere
- har kjennskap til problem Intervention Comparison Outcome (PICO) og gjennomføre et litteratursøk
- søke kvalitetssikre kilder, anvende retningslinjer for kildehenvisning og utforme referanselister i tråd med kriterier for akademisk skriving
Arbeids- og undervisningsformer
After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- can give an account of the framework and organisation of the practical training enterprise
Skills
The student
- can apply knowledge of prosthetics and orthotics to problems, methods and processes at the practical training enterprise
- can use discipline-specific methods, tools and equipment in clinical practice at the practical training enterprise
- can use clinical reasoning to integrate theory and practice in areas relating to transtibial and transfemoral prostheses
- can search for, discuss and apply related literature, articles and research results on lower limbs
- can apply the conceptual model of International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF) and use outcome measures in a clinical context
General competence
The student
- can identify and reflect on professional and ethical issues and dilemmas encountered during the placement
- can work in accordance with professional ethical guidelines
- can take responsibility and demonstrate initiative, cooperation skills and independence during the placement
- can document and present user-related work both orally and in writing
- can communicate in an empathetic and respectful manner with patients, his/her supervisor and other staff at the orthopaedic technology enterprise
- can reflect on his/her own work performance and development
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
The work and teaching methods include self-study, interprofessional cooperative learning and external practical training under supervision.
Vurdering og eksamen
The following required coursework must be approved to pass the practical training:
- 90 % attendance during practical training
- six reflection notes of 700-1,400 words. The reflection notes must be submitted to the programme on a weekly basis.
Hjelpemidler ved eksamen
Assessment of practical training: The assessment is based on the learning outcomes for the course and the continuous assessment that students are subject to throughout the placement period.
The student’s practical training can only be assessed if their attendance is sufficiently high (90%). For more information, see the general part of the programme description about practical training assessment.
Resit assessment: Students who fail a period of practical training normally have to retake the whole practical training period.
Vurderingsuttrykk
Not relevant.
Sensorordning
Pass/Fail.
Emneoverlapp
The midway and final assessments are carried out by the practical training supervisor and the contact lecturer at OsloMet. The final decision on whether to award a pass or fail grade is made by the university.