EPN-V2

ORI1000 Ortopediingeniørfagets grunnlag Emneplan

Engelsk emnenavn
Introduction to Prosthetics and Orthotics
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Emnet gir en innføring i basiskunnskaper for helseprofesjonsstudier, og har fokus på kunnskap og ferdigheter som spesifikt kan knyttes til ortopediingeniørfaget.; Felles basiskunnskap inkluderer temaer som helseforståelse, hvordan norsk helsetjeneste er organisert og hvilket lovverk som anvendes. Profesjonalitet i helsefaglig og akademisk arbeid belyses med fokus på kommunikasjon i et moderne flerkulturelt samfunn, etikk, verdivalg, litteratursøk, kildebruk, fusk og plagiat. I emnet blir studentene kjent med rehabiliteringsfaget og hvordan man anvender begrepsmodeller, målsettinger og utfallsmål.

    De ortopediingeniørfaglige temaene omhandler klinikkprosedyrer, samhandling i klinikk, og teknisk ferdighetstrening i grunnleggende fremstillingsprosesser. I dette inngår fagterminologi, innføring i bruk av verktøy, maskiner og andre tekniske installasjoner, samt HMS (helse, miljø og sikkerhet) i klinikk og laboratorier. Det gis også en introduksjon til faget materialteknologi med fokus på materialvalg innenfor design av ortopeditekniske hjelpemidler.

  • Forkunnskapskrav

    Studenten må være tatt opp på studiet.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten kan

    • gjøre rede for ortopediingeniørfagets utvikling, arbeidsområder og yrkesutøvelse
    • gjøre rede for ulike perspektiver på helse, sykdom og funksjonshemming
    • gjøre rede for aktuelle brukergrupper
    • gjøre rede for de ulike helseprofesjonenes rolle og ansvar
    • beskrive sentrale politiske føringer og relevant lovverk
    • beskrive organiseringen av norsk helsetjeneste
    • gjøre rede for grunnleggende egenskaper til materialer som benyttes i ortopediske hjelpemidler
    • gjøre rede for grunnleggende fremstillingsprosesser

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • anvende Verdens helseorganisasjons (WHO) rammeverk for funksjon, funksjonshemming og helse (ICF)
    • anvende faglig kunnskap om helse, miljø og sikkerhet i kliniske og tekniske prosesser
    • planlegge og gjennomføre enkle kliniske og tekniske oppgaver
    • anvende helsefaglig og ortopediingeniørfaglig terminologi både muntlig og skriftlig
    • diskutere grunnleggende teori om kommunikasjon og kommunikasjonsprosesser (helsekommunikasjon)

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • reflektere over begrepene empati, respekt og menneskerettigheter
    • identifisere og beskrive yrkesetiske dilemmaer med fokus på taushetsplikt og samtykke i helsefaglig praksis
    • diskutere utfordringer knyttet til språk og kulturelt mangfold
    • diskutere begrepet profesjonalitet
    • samarbeide med medstudenter og faglærere
    • har kjennskap til problem Intervention Comparison Outcome (PICO) og gjennomføre et litteratursøk
    • søke kvalitetssikre kilder, anvende retningslinjer for kildehenvisning og utforme referanselister i tråd med kriterier for akademisk skriving
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Arbeids- og undervisningsformene i emnet omfatter selvstudier, gruppearbeid, seminarer, ferdighetstrening og forelesninger. I undervisningen benyttes studentaktive læringsformer og digitale verktøy som fremmer kommunikasjon og engasjement.;

    Studentene skal ha 1 dag observasjonspraksis ved ortopeditekniske virksomheter.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:

    • minimum 80 % tilstedeværelse på seminar og ferdighetstrening.
  • Vurdering og eksamen

    Mappevurdering: Individuell mappe bestående av 3 skriftlige oppgaver. Samlet omfang 6 000 - 7;000 ord.

    Vekting: Det gis en samlet karakter på mappen. Ved karakterfastsetting teller de tre oppgavene i mappen likt, men dersom én av oppgavene blir vurdert til F blir også samlet karakter F. ;

    Ny eksamen: Studenten har anledning til å omarbeide oppgaven(e) i mappen som har fått F én gang.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Ekstern sensor vurderer minimum 20 % sammen med intern sensor. Øvrige besvarelser vurderes av to interne sensorer. Ekstern sensors vurderinger skal komme alle studentene til gode.

  • Emneoverlapp

    • 10 studiepoeng overlapp med ORTO1000 Ortopediingeniørfagets grunnlag.