Programplaner og emneplaner - Student
ORI1000 Ortopediingeniørfagets grunnlag Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Introduction to Prosthetics and Orthotics
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ortopediingeniørfag
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Pensum
-
HØST 2021
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet gir en innføring i basiskunnskaper for helseprofesjonsstudier, og har fokus på kunnskap og ferdigheter som spesifikt kan knyttes til ortopediingeniørfaget. Felles basiskunnskap inkluderer temaer som helseforståelse, hvordan norsk helsetjeneste er organisert og hvilket lovverk som anvendes. Profesjonalitet i helsefaglig og akademisk arbeid belyses med fokus på kommunikasjon i et moderne flerkulturelt samfunn, etikk, verdivalg, litteratursøk, kildebruk, fusk og plagiat. I emnet blir studentene kjent med rehabiliteringsfaget og hvordan man anvender begrepsmodeller, målsettinger og utfallsmål.
De ortopediingeniørfaglige temaene omhandler klinikkprosedyrer, samhandling i klinikk, og teknisk ferdighetstrening i grunnleggende fremstillingsprosesser. I dette inngår fagterminologi, innføring i bruk av verktøy, maskiner og andre tekniske installasjoner, samt HMS (helse, miljø og sikkerhet) i klinikk og laboratorier. Det gis også en introduksjon til faget materialteknologi med fokus på materialvalg innenfor design av ortopeditekniske hjelpemidler.
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på studiet.
Læringsutbytte
I dette emnet vil studentene tilegne seg kunnskaper om barnevernstjenestens oppgaver, rammebetingelser og sentrale teoretiske perspektiver og kunnskapstradisjoner med vekt på sosionomers yrkesutøvelse i barnevernet. Studentene skal kjenne til faglige metoder, profesjonell utøvelse og etiske problemstillinger i de ulike fasene av en barnevernssak. Studentene skal få i innsikt i ulike former for maktutøvelse og forståelse for barnevernets særegne stilling som hjelpe- og kontrollinstans.;
Arbeids- og undervisningsformer
Studentene må ha fullført og bestått 1. studieår av bachelorprogrammet;i sosialt arbeid.;;
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap;
Studentene:;
- kjenner til sentrale trekk fra barnevernets historie og utvikling.;
- har kunnskap om barnevernets organisering.;;
- har kunnskap om saksbehandling og utforming av tiltak etter lov om barneverntjenester.;
- har bred kunnskap om barnevernets beslutningsprosesser og oppfølging av tiltak.;
- har kunnskap om sentrale teoretiske perspektiver og kunnskapstradisjoner i barnevernet.;
- har kunnskap om hvordan det arbeides metodisk med undersøkelser og tiltak i barnevernet.;
- har bred kunnskap om omsorgskompetanse, ulike former for omsorgssvikt, vold og overgrep mot barn.;
- har kunnskap om hvordan bidra til medvirkning, ikke-diskriminering og likeverdige tjenester for utsatte barn og familier.;
;
Ferdigheter;
Studentene:;
- kan anvende faglig kunnskap og samhandle med barn og unge om temaer som berører deres hverdagsliv.;
- kan anvende faglig kunnskap om omsorgssvikt, vold og overgrep på en måte som sikrer deres interesser, medvirkning og rettigheter.;;
- kan anvende faglig kunnskap for å vurdere og avklare meldinger og undersøke omsorgssituasjonen til barn og unge.;
- kan anvende faglig kunnskap for å iverksette og følge opp tiltak i regi av barneverntjenesten.;
- kan utvise fleksibilitet i spørsmål om framgangsmåter, beslutninger og tiltak i ulike faser av en barnevernssak.;;
- kan tilegne seg ny kunnskap og forskning i tråd kunnskapsbasert praksis.;;
;
Generell kompetanse;
Studentene:;;
- kan anvende skjønn og dømmekraft i barnevernssaker.;
- har innsikt i ulike former for maktutøvelse og barnevernets særegne stilling som hjelpe- og kontrollinstans.;;
- har innsikt i etiske problemstillinger og etiske dilemma i møte mellom barn, foreldre og barneverntjenesten.;
- kan reflektere over egen rolle og forstå samarbeidspartnernes posisjoner.;
Vurdering og eksamen
Undervisningen vil veksle mellom forelesninger og studentaktive læringsformer.;;
Hjelpemidler ved eksamen
For å kunne fremstille seg til eksamen må studenten ha følgende arbeidskrav godkjent:
1. Ett;skriftlig arbeidskrav i gruppe med omfang;på 3-5 sider.;
Besvarelsen leses og vurderes av en annen studentgruppe, før lærer vurderer besvarelsen vedlagt medstudentenes kommentar, godkjent/ikke godkjent. Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.;Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon en gang, innen angitt frist.
Vurderingsuttrykk
Alle hjelpemidler er tillatt så lenger regler for kildehenvisning følges.;;
Sensorordning
Gradert skala A-F.;;
Emneoverlapp
Gunilla Johansson og Edda Stang