Programplaner og emneplaner - Student
ORALS1000 Oral storytelling as artistic research Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Oral storytelling as artistic research
- Studieprogram
-
Oral storytelling as artistic research
- Omfang
- 5.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Emnehistorikk
-
Innledning
Videreutdanningen Pedagogisk ledelse og utvikling i Sandefjord (15 studiepoeng) er et samlingsbasert studium for pedagogiske ledere og barnehagelærere. Studiet er en videreutdanning på masternivå og tilbys på deltid. Kravene til pedagogisk leder forutsetter gode lederferdigheter, og at disse ferdighetene må springe ut av et reflektert teoretisk perspektiv på ledelse og mulighet til å trene egne ferdigheter over tid i et godt strukturert kompetansetilbud. Tilbudet skal bidra til at studentene utvikle seg som ledere og blir bedre yrkesutøvere i rollen som pedagogisk leder. Studiet har fokus på ledelse av utviklingsprosesser i barnehagen, og legger vekt på tett tilknytning mellom teoristudier og praksisfelt.
I videreutdanningen har gjennomføring av prosjektarbeid som mål å utvikle den enkelte leder, samtidig er tilbudet bygget på en ledelsesforståelse der vi legger til grunn at den pedagogiske leder også involverer personalet i sin lederutvikling. Vi ser medarbeiderne som sentrale samarbeidspartnere i å bistå den pedagogiske lederen i utvikling av sin lederrolle. Studiet vil gi de pedagogiske lederne verktøy til å utvikle en lærende organisasjon der hele personalet involveres. Videreutdanningen er bygd på en todelt tilnærming. Dels dreier det seg om et individuelt studium, hvor barnehagelærerne som deltar, blir utfordret på nødvendigheten av å holde et kritisk blikk på egen forståelse av det å være leder. Dels er det et studium med fokus på barnehagens kultur og potensiale for faglig utvikling, som er en viktig forutsetning for å styrke barns læringsmiljø. Med trening, oppgaver og øvelser ønsker vi å utvikle studentenes ferdigheter i å se egen rolle i sammenheng med medarbeideres forutsetninger og behov, med barnehagens øvrige lederroller og med sentrale føringer på barnehagesektoren.
Studiet er nett- og samlingsbasert og går over tre semester med eksamen i høstsemesteret.
Læringsutbytte
Opptak til emnet.
Arbeids- og undervisningsformer
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten:
- Har avansert kunnskap om ulike teoretiske perspektiver på ledelse
- Har inngående kunnskap om organisasjonsteori og barnehagen som lærende organisasjon
- Har kunnskap om teoretiske perspektiver på personalutvikling; motivasjon, kommunikasjon og veiledning
- Kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i overordnede dokumenter og føringer for barnehagen som organisasjon
Ferdigheter
Studenten:
- Kan analysere egen lederpraksis og se den i sammenheng med medarbeideres forutsetninger og behov.
- Kan anvende relevante metoder for kommunikasjon, motivasjon, veiledning og refleksjon
- Kan analysere barnehagens kultur for læring, samt kan velge hensiktsmessige metoder for læringsprosesser og møteledelse.
- Kan analysere og fortolke barnehagens ledelsesfunksjoner opp mot sentrale føringer på barnehagesektoren på en måte som ivaretar barnehagens samfunnsmandat.
Generell kompetanse
Studenten:
- Kan kritisk vurdere betydningen av relasjonell forståelse og kompetanse, og kan kommunisere faglig med personalet, foresatte og eksterne samarbeidspartnere
- Har evne til å reflektere etisk over egen lederrolle, og kommunisere om profesjonsetiske utfordringer.
- Kan gjennomføre og kritisk analysere et selvstendig, avgrenset utviklingsprosjekt under veiledning
- Bidrar til nytenkning og innovasjon
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeidsmåtene vil variere mellom forelesning og annen undervisning, seminarer og workshops, gruppearbeid og gruppeoppgaver, individuelle arbeidsoppgaver, veiledning og selvstudium. Det forventes at studentene er aktive i egne læringsprosesser mellom samlingene, og at de reflekterer over egen læring i en læringslogg. Deltakerne organiseres i læringsgrupper. Med utgangspunkt i det teoretiske begrepsapparatet studenten utvikler i løpet av studiet, skal gruppa gi mulighet til å styrke kollegiale refleksjoner og erfaringslæring knyttet til utviklingsarbeid i egen barnehage. Kommunikasjon med andre studenter og lærere mellom samlingene foregår via OsloMets digitale læringsplattform. Til innlevering og vurdering av arbeidskrav etter samlinger vil en benytte læringsplattformen Canvas. Informasjonsteknologi (IKT) inngår som integrert del av læringsaktivitetene i studiet.
Studiet er hovedsakelig samlingsbasert med noen nettbaserte elementer. Gjennomføringen av studiet vil være som følger:
- En samling à to dager i starten av hvert semester med undervisning, organisert som heldagsseminarer.
- En dag med nettverksmøte i læringsgrupper i midten av hvert semester. To prosessveiledere vil være tilstede.
- Hvert semester avsluttes med en veiledningssamling bestående av to dager med to prosessveiledere.
Vurdering og eksamen
None
Hjelpemidler ved eksamen
By the end of this course, a successful learner should be able to:
- Understand and be able to apply basic tools to company, using discounted cash flow models and other commonly used methods.
- Upon review of a company¿s financial statements be able to prepare a basic valuation report.
Vurderingsuttrykk
None
Sensorordning
The final grade will be determined 100% by the final group report. You are expected to work with a group of 3-4 students and write a business valuation report of 20-40 pages (including Appendix).
Opptakskrav
Studiet består av følgende hovedtemaer:
- Pedagogisk ledelse, utvikling og mestring av egen lederrolle
- Organisasjonsperspektiver og utvikling av en lærende organisasjon
- Personalarbeid og læringsprosesser
- Utadrettet ledelse og forståelse av samfunnsoppdraget