EPN-V2

OPERAPRA3 Praksisstudier i operasjonssykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 3 Emneplan

Engelsk emnenavn
Clinical Studies in Theatre Nursing, Level 3
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk
  • Innledning

    Studenten skal gjennomføre prakssistudier ved operasjonsavdelinger eller dagkirurgiske enheter, én dag gjennomføres ved en sterilsentral. Studenten skal selvstendig ivareta operasjonssykepleierens funksjons- og ansvarsområder. Det forventes at studenten viser klar faglig fremgang, tar ansvar og i økende grad viser evne til å gjøre selvstendige vurderinger i utøvelsen av operasjonssykepleie

  • Forkunnskapskrav

    OPERAPRA2 Praksisstudier i operasjonssykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 2 må være bestått for å kunne påbegynne dette emnet.

  • Læringsutbytte

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har avansert kunnskap innenfor operasjonssykepleie for å kunne ivareta akutt og/eller kritisk syke pasienter i en sårbar, kritisk og livstruende fase
    • har avansert kunnskap innen infeksjonsforebyggende arbeid
    • har inngående kunnskap om klargjøring, anvendelse og risikomomenter ved bruk av medisinsk utstyr
    • kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i operasjonssykepleierens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer innen operasjonssykepleie
    • kan igangsette behandling i prioritet rekkefølge, i samsvar med egen kompetanse og innenfor rammen av lover og bestemmelser
    • kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori og metoder innenfor avansert medisinsk behandling og operasjonssykepleie
    • kan redusere stress, smerte og ubehag ved avansert medisinsk behandling og operasjonssykepleie
    • kan gjennomføre observasjoner og praktisk vurderinger i den tiden pasienten er under kirurgisk undersøkelse og/eller behandling
    • kan handle kompetent i akutte og problematiske situasjoner
    • kan utøve operasjonssykepleierens koordinerende og sterilt utøvende funksjon ved kirurgisk undersøkelse og/eller behandling
    • kan reflektere kritisk i valgsituasjoner og handle etisk og juridisk forsvarlig
    • kan sikre kontinuitet i pasientens behandling ved skriftlig og muntlig dokumentasjon
    • kan dokumentere, evaluere og kvalitetssikre eget arbeid

    Studenten kan arbeide selvstendig med praktiske og teoretiske problemløsninger relatert til operasjonssykepleierens funksjons- og ansvarsområder:

    • Kan observere, vurdere og identifisere pasientens generelle og spesielle behov, ressurser og problemer gjennom kommunikasjon og samhandling med pasienten og pårørende.
    • Kan fremme den hygieniske standarden og iverksette infeksjonsforebyggende tiltak ved operasjonsavdelingen.
    • Kan identifisere akutte situasjoner.
    • Kan kontrollere, klargjøre og anvende avansert medisinsk utstyr, kirurgiske instrumenter og operasjonsmateriell.
    • Kan forebygge komplikasjoner og prioriterer pasientens sikkerhet i enhver situasjon.
    • Kan forebygge skader ved leiring.
    • Kan forebygge og behandle utilsiktet hypotermi.

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har handlingskompetanse i operasjonssykepleie
    • kan analysere relevante etiske problemstillinger innen operasjonssykepleie med utgangspunkt i relevant fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
    • kan igangsette behandling i prioritet rekkefølge, i samsvar med egen kompetanse og innenfor rammen av lover og bestemmelser
    • kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor operasjonssykepleie, både med spesialister og til allmenheten
    • kan samhandle med egen faggruppe og på tvers av faggrupper i behandlingen av pasienten
    • kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser
  • Innhold

    • Observasjoner og praktiske vurderinger ved alvorlig svikt i pasientens grunnleggende behov.
    • Å forebygge komplikasjoner ved avansert akutt og/eller kritisk sykdom, avansert medisinsk behandling og operasjonssykepleie.
    • Observasjoner og praktiske vurderinger i møte med pasienters psykososiale behov.
    • Å redusere stress og lindre smerte og ubehag ved avansert medisinsk behandling og operasjonssykepleie.
    • Kommunikasjon og samhandling med operasjonspasienten og pårørende.
    • Observasjoner, praktiske vurderinger og tiltak i det infeksjonsforebyggende arbeidet.
    • Å forebygge og behandle utilsiktet hypotermi.
    • Å forebygge komplikasjoner ved leiring.
    • Faglig forsvarlig bruk av medisinsk utstyr.
    • Skriftlig og muntlig dokumentasjon av operasjonssykepleie.
    • Undervisning og veiledning.
    • Administrasjon og ledelse.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Simulering og praksisstudier med veiledning.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å kunne fremstille seg til vurdering i emnet må følgende være godkjent:

    1. Studentens konkretisering av læringsutbyttet for emnet.
    2. Undervisning/veiledning til pasient eller medstudent.
  • Vurdering og eksamen

    Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort av studenten i løpet av praksisperioden.

    Det er obligatorisk tilstedeværelse i praksisstudier. For at et praksisemne skal kunne vurderes til bestått, må studenten ha vært til stede minimum 90 % av den planlagte tiden i hvert praksisemneemne. Fravær utover 10 % må tas igjen etter avtale med faglærer og praksisstedet. Fravær utover 20 % medfører at praksisemnet vurderes til ikke bestått. Ved ikke bestått skal hele praksisperioden tas om igjen.

  • Vurderingsuttrykk

    Bestått/ ikke bestått.

  • Sensorordning

    Summativ vurdering gjennomføres av én representant fra praksisstedet og én representant fra universitetet. Endelig vedtak om bestått/ ikke bestått fattes av universitetet.